به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در حاشیه نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که صبح امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران به مهمترین تقاضای خود از مسئولان آموزشی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: اولین بحث من موضوع تحول آموزشی است که خوشبختانه در دانشگاههای علوم پزشکی شروع شده است و اعتقاد ما این است که ارائه هر نوع خدمتی در نظام بدون ایجاد تحول آموزشی میسر نیست و همکاران ما شروع کردند در شیوه پذیرش دانشجو، شیوهها و مدلهای آموزشی ، تحول در ارتقای اعضای هیات علمی و ایجاد یک دگرگونی در مدلهای آموزشی و اجرایی بخشی آموزشی کشور را شروع کنند و این تحول هم در فضای دانشگاهی و بیرون دانشگاهی و همچنین جامعه شکل بگیرند.
وی در ادامه تصریح کرد: عدالت آموزشی از دیگر مباحث مهم حوزه آموزش پزشکی است و اعتقاد ما بر این است که تمامی افراد با استعداد واجد شرایط ، بدون پایگاه طبقاتی باید بتوانند به آموزش عالی کشور دست پیدا کنند . ما باید سعی کنیم فقیرترین افراد اگر استعدادی دارند از آموزش عالی محروم نشوند و بحث ما این است که چه کنیم به جز هوش و استعداد کمترین تاثیر را در پذیرش دانشجویی علوم پزشکی داشته باشیم.
وزیر بهداشت همچنین به مدل اداره بیمارستانهای آموزشی اشاره کرد و گفت: اعتقاد من مسئولیت اداره این مراکز توسط معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی است و این افراد باید در این مسائل مداخله بیشتری داشته باشند و اداره امور دانشگاهها از دیگر موضوعاتی است که ما مدتی است آن را مورد بررسی قرار میدهیم این که ما چگونه بتوانیم ساختار دانشگاهها را به گونهای تغییر دهیم که آموزش و پرورش اولین بحث اداره این دانشگاهها قر ار بگیرند.
به گفته وزیر بهداشت رئیس دانشگاههای علوم پزشکی ما باید به جای پرداختن مسائلی نظیر درمان و غیره که اکثریت ذهن آنها را درگیر میکند از بحث آموزش و پژوهش مغفول نماند و باید به ساختار جدید کمک کنیم که آنها با تعیین یک قائم مقام که مسئولیت رسیدگی به بحث درمان و بهداشت و درمان عهده دار خواهند شد روسای دانشگاهها ورودی جدی در امور پژوهشی و آموزشی داشته باشند.
دکتر نمکی نحوه انتخاب مدیران بیمارستانهای دانشگاهی از جمله موضوعات امروز نشست بود که در این نشست صحبت شد که چگونه میتوان این موضوع را با مدیریت رئیس دانشکده پزشکی و بخش آموزشی دنبال نمایم.
وی در خصوص سیاست وزارت بهداشت در جذب دانشجویان خارجی نیز گفت: این یکی از موضوعاتی است که در وزارت بهداشت دنبال میشود اما تمامی نگرانی ما این است که برای ورود دانشجویانی که به هر دلیلی در خارج از کشور تحصیل میکنند راهگشا باشیم و اگر استحقاق این را دارند در دانشگاههای داخل تحصیل کند به کشور منتقل شوند. اما باید این اقدام براساس چارچوبهای صورت بگیرد که دانشجویان داخل کشور احساس ضعف و نابرابری نکند. از طرف دیگر نیز نمیتوانیم راه را بر هم وطنی ببنیدیم که استعداد حضور در کشور را داشته است این افراد اگر استحقاق داشته باشد و شرایط خاصی که هم ترازی داشته باشد با دانشجویان درون کشور که زحمت زیادی را میکشند بنابراین دنبال راههای برای ورود آنها به کشور هستیم.
وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی داخل تحصیل میکند قطعا یکی از فعالیتهای ما این است تا می توانیم دانشجویی بیشتری پذیرش کنیم چرا که این دو پیام برای ما دارد اول این که کمک اقتصادی و علمی برای دانشگاههای علوم پزشکی به شمار میرود دوم این که هر کدام از این دانش آموختگان به عنوان پیام آور علمی و فرهنگی در جاهای دیگر دنیا به شمار میروند.
نمکی در خصوص اصلاح سهمیههای دانشگاههای علوم پزشکی نیز گفت: نباید افرادی را تربیت کنیم که به دلیل این که برای تربیت آنها از منابع دولت استفاده میشود بعد از فارغ التحصیل روی دست ما بمانند. انتظار ما این است که به این سوال پاسخ دهیم که چه کسی را و با چه سطحی از مهارت در کجا و برای کدام جایگاه در نظام ارائه خدمت باید تربیت کنیم. این موضوع پیگیری میشود و ممکن است در مواردی ظرفیتها کم و یا زیاد شود ولی تمام تلاش ما این است که از ظرفیت موجود بیشترین بهره را در پذیرش بیشتر دانشجویان انجام دهیم.
وی در خصوص اصلاح سهمیه ورود به دانشگاهها اعم از سهمیه ایثارگران گفت: در این خصوص پیشنهادی تقدیم دولت شده است که بعد از این که مراحل خود را طی کند، جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.
ماجرای دو پیامک تبلیغاتی به وزیر بهداشت چه بود؟
به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی همچنین در نشست معاونان دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سخنانی به ماجرای دو پیامک دریافتی در خصوص پذیرش دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی با دریافت هزینه اشاره کرد و گفت: اخیرا دو پیامک دریافت کردم که مضمون آن"تضمین قطعی پذیرش دانشجوی پزشکی با یک مبلغ مشخص"بود. ما باید جلوی این نوع موج بیعدالتیها در کشور را بگیریم. در واقع این پدیده اتفاق افتاده و شعار نیست. اگر فردی با چنین وقاحتی به صورت گسترده و در سطح ملی به وزیر بهداشت هم پیامک میدهد و پذیرش در رشته پزشکی را قطعی اعلام میکند به این معنی است که ما راحت میگوییم صندلیهای ما قیمت دارد.
وی اجرای طرح تحول آموزش پزشکی را از برنامههای ضروری و مهم وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در طول سالهای گذشته علیرغم همه تنگناها، همکاران ما در معاونت آموزشی کارهای بزرگی را رقم زدند چرا که هر تحولی در هر عرصهای بدون ایجاد تحول در عرصه آموزش امکان پذیر نیست. ضمن اینکه ایجاد تحول در عرصه آموزشی نیز موضوعی نیست که نتایج آن را بخواهیم به زودی مشاهده کنیم بلکه در سالهای بعد از اجرای یک برنامه به عنوان سرمایهگذاری عظیم قابل ارزیابی میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر ما فکر کنیم که میتوانیم بدون توجه به مسائل زیربنایی آموزش به تحولی دست یابیم این امکان محقق نمیشود که اگرچه منظور از تحول آموزشی به تحول در آموزش عالی خلاصه نمیشود بلکه تحول آموزشی باید از همان دوران ابتدایی یعنی مدارس شروع شود. چرا که اگر کشوری دانشگاه یا آموزش پرورش توسعهیافته نداشته باشد، نمیتواند به توسعه نیروی انسانی و همچنین انسان توسعه یافته برسد و بدون توجه به انسان توسعه یافته، توسعه معنی پیدا نمیکند.
دکتر نمکی خاطر نشان کرد: در ادبیات توسعه، انسان توسعه یافته به عنوان یک هدف غایی توسعه به شمار میرود و دانشگاهها نیز جایی هستند که میتوانند انسان توسعه یافته تربیت کنند به همین جهت این مراکز باید بتوانند با تغییر در محتویات درسی و شیوهها به این هدف مهم توسعه کمک کنند. چرا که تحول آموزشی فقط با تغییر در محتویات درسی محقق نمیشود و رسالت ما این است که بتوانیم به تحول شخصیتی در افراد برسیم.
وزیر بهداشت با توجه به اینکه باید طرح تحول آموزش پزشکی زودتر از طرح تحول سلامت اجرایی میشد، گفت: نظام سلامت بدون تغییر رفتار اجتماعی نمیتواند متحول شود و ما باید طرح تحول آموزش پزشکی را زودتر از طرح تحول سلامت اجرایی میکردیم چرا که تغییر رفتار فقط با آموزش در کشور ایجاد میشود و ما باید پکیجهای آموزشی را در دانشگاهها تدوین کنیم که این پکیجها بتوانند به تحولات تغییرات اجتماعی منجر شود و دانشگاههای علوم پزشکی باید در این زمینه ورود جدی داشته باشد.
وی با تأکید بر ضرورت تغییر شیوههای آموزش در دانشگاهها خاطر نشان کرد: برنامهها یا پکیجهای آموزشی باید با تغییر شیوههای آموزشی برای گروههای متفاوت اجتماعی و یا گروههای هدف تعریف شود و دانشگاههای علوم پزشکی با تدوین این برنامههای آموزشی اجازه ندهند آموزشهای اجتماعی به دست گروههای شیاد بیفتد.
دکتر نمکی بر ضرورت اجرای عدالت آموزشی در کشور تأکید کرد کرد و گفت: هیچ کشوری بدون عدالت گستری پایدار نمیماند. نباید به دلیل فقر، محرومیت آموزش در یک کشور ایجاد شود و نباید استعدادهای درخشان یک کشور به دلیل تنگدستی و فرودستی از تحصیل عالی جا بمانند.
وی تأکید کرد: هرچند در دانشگاههای علوم پزشکی همکاران ما با این نوع روشهای تبلیغاتی پذیرش دانشجو و همچنین فروش صندلی مقابله میکنند اما حتما روزنههایی برای ورود این افراد ایجاد شده است و بنابراین این نوع پدیدهها بیعدالتی آموزشی است و ما باید برای مقابله با بیهویت کردن رشتههای خودمان تلاش کنیم.
وزیر بهداشت همچنین بر اهمیت مهارت آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی تأکید کرد و گفت:ما باید افراد ماهر، متخصص و کاردان برای ارائه نظام خدمت تربیت کنیم به همین جهت دانشگاههای علوم پزشکی باید یک بار دیگر در بازنگری رشتههای خود و پذیرش دانشجو در رشتههای مختلف تلاش کنند و باید به این سوال پاسخ بدهند که فارغالتحصیلان ما قرار است در کجا خدمت کنند. آیا ما میتوانیم منابع عمومی کشور را صرف تربیت نیروی انسانی بیهوده کنیم، چه کسی با چه سطحی از مهارت در چه بازه زمانی توسط چه کسی در کجا و برای چه جایگاهی باید تربیت شود،این مسائل سوالاتی است که لازم است توسط همکاران آموزشی ما پاسخ داده شود.
دکتر نمکی از هزینه زیاد در تربیت نیروی انسانی گران قیمت در آموزش پزشکی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر ما در بسیاری از رشتهها فوق تخصص و متخصص تربیت میکنیم ولی سرباز را برای ارائه خدمت تربیت نمیکنیم. مثلا در فیلدی فوق تخصص جذب میکنیم اما زنان، متخصص داخلی و کودکان مورد توجه قرار نمیگیرد. در نتیجه این افرادی که با هزینه گران تربیت میشوند بعد از فارغالتحصیلی نیز خدمات گران قیمت به مردم ارائه میدهند، به همین علت این موضوع از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نیست و باید دنبال راهکارهایی باشیم که بتوانیم نیروی انسانی ارزان، با کیفیت را در بازه زمانی کوتاه تربیت نماییم.
معاونان آموزشی دانشگاهها در بحث نظارت بر درمان حضور داشته باشند
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه معاونان آموزشی دانشگاهها باید در بحث نظارت بر درمان نیز حضور داشته باشند، گفت:متأسفانه در حال حاضر معاونان آموزشی خود را از بحث درمان جدا کردهاند این در حالیی است که آموزش جزء لاینفک درمان است. بنابراین نباید این گونه باشد که معاونان آموزشی دخالتی در امر درمان نکنند. اینکه یک دانشجوی رزیدنت، انترن با چه اخلاق پزشکی با بیمار رفتار کند کار معاونان آموزشی دانشگاهها است و باید به این مساله باید ورود پیدا کنند.
وی همچنین در خصوص شیوه ارتقاء و ارزیابی اعضای هیأت علمی دانشگاههای علوم پزشکی نیز گفت: درست است که ما در رنکینگهای بینالمللی از نظر تعداد مقالات جایگاه خوبی داریم اما باید بر شاخصهای دیگر ارزیابی اعضای هیأت علمی از جمله در حوزه تربیت دانشجو، آموزشی و... نیز توجه ویژهای صورت بگیرد و این گونه نباشد که افراد فقط براساس شاخص مقاله مورد ارزیابی قرار بگیرند.
دکتر نمکی خاطر نشان کرد: در حال حاضر روسای دانشگاههای ما به دلیل مشکلات مالی اغلب پیگیر مسائل مالی،دارو،تغذیه و... هستند و فرصت چندانی برای ورود به عرصه آموزشی و پژوهشی ندارند اما با تغییر ساختار مدیریت روسای دانشگاهها و تعریف یک جایگاه قائم مقامی برای روسای دانشگاهها این فرصت برای حضور بیشتر آنها در عرصه آموزشی و پژوهشی نیز دنبال میشود چرا که من اعتقاد ندارم رئیس دانشگاه با پرداختن به امور، پیگیریهایی نظیر ماش، عدس،نخود، لوبیا و بدهی تأمین اجتماعی از عرصه آموزش غافل بماند.
وزیر بهداشت از بحث ادغام خانههای بهداشت در دانشگاههای علوم پزشکی انتقاد کرد و گفت: با احیای سازمان سلامت استانها نقش معاونتهای سلامت، درمان و... در دانشگاههای علوم پزشکی تعیین میشود. متأسفانه زمانی که در سازمان برنامه و بودجه کشور بودم وزیر بهداشت همواره برای پیگیری امور معاونان درمان و گاهی هم بهداشت را با خود به همراه میآورد و حضور معاونان آموزشی و پژوهشی در جلسات سازمان برنامه و بودجه کمتر احساس میشود که باید این تفکر و ذهنیت مغفول ماندن آموزش حذف و این موضوع در اولویت مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاهها قرار بگیرد.
میتوانیم در بحث علمی دور خود حصار ایجاد کنیم
وی با تأکید بر اینکه ما نمیتوانیم در بحث علمی به دور خود حصار ایجاد کنیم و از حضور در عرصه های بینالمللی جا بمانیم، گفت: اگرچه در حوزه پزشکی توانمندیهای زیادی را داریم و حتی میتوانیم علاوه بر تأمین نیازهای داخل در عرصه آموزش و سلامت کشور خدماتی را در عرصه منطقهای نیز ایجاد کنیم اما با این وجود ما نمیتوانیم از حضور در عرصه بینالمللی دور بمانیم و دور خود حصار ایجاد کنیم و نیازمند تعاملات بینالمللی هستیم.
دکتر نمکی در پایان خطاب به مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کرد: مطالبات ما از تأمین اجتماعی به اندازهای بود که دانشگاه ها را زمینگیر کرده بود اما این پیام خود را به مسئولان دانشگاهها میدهم که سه ماهه باقی مانده سال در زمینه وصول مطالبات از تأمین اجتماعی به گونهای است که روزهای بهتری را طی خواهیم کرد.
انتهای پیام