آیت الله استادی:

درس های خارج با حساب و کتاب برگزار شود

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: اخیرا بازار برگزاری دروس خارج گرم شده است ولی این دروس باید با حساب و کتاب برگزار شود.


آیت‌الله رضا استادی امروز در آئین افتتاحیه نخستین همایش ملی «حوزه های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» با محوریت دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: علامه طباطبایی قبل از نگاشتن المیزان به نوشتن البیان پرداخت،او در نگاشتن،اول روایات و سپس تفسیر را مورد توجه قرارمی‌داد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: تفسیر المیزان علامه طباطبایی از افتخارات شیعه است و این اثر بدون مطالعه مورد انتقادهای بی‌اساس قرارگرفته و حتی گفته‌اند ایشان توجهی به روایات در اثر خود نداشته است.

وی تصریح کرد: تفسیر المیزان تا حدی نیاز به تنقیه و اصلاح دارد، اما این امر موجب نمی‌شود که بگویند علامه طباطبایی روایات را در تفاسیر خود،حجت نمی‌دانست.

آیت‌الله استادی بیان کرد: ایشان با عناوینی همچون تخصیص و تبیین، بیان مصداق و تطبیق،مسائلی که به نظر می‌رسد مخالف قرآن است را حل کرده و روایاتی که متعارض است را کنار گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: ایشان حتی در جایی می‌گوید که همه روایاتی که به پیامبر(ص) می‌رسد در حدود 10 هزار روایت است و 250 هزار روایت نیز از سنی‌ها داریم که به پیامبر(ص) می‌رسد اما بقیه روایات از صحابه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما شیعیان افتخار می‌کنیم که 50 تفسیر در حوزه علمیه از ده تن از مراجع و بزرگان داریم که بسیار مورد توجه‌اند.

وی افزود: این اواخر نسبت به علامه طباطبایی بی‌مهری‌هایی می‌شود، ایشان اولین کسی که روایات تفسیر را بررسی کرده است و این کار وی باید ارج نهاده شود.

وی در ادامه پیرامون مساله رسمی کردن درس خارج تفسیر قرآن در حوزه تصریح کرد: اخیرا بازار درس خارج بیش از حد گرم شده است و باید افراد فقیه و عالم درس خارج داشته باشند و درس‌های خارج نیز با حساب و کتاب برگزار شود.

وی تاکید کرد: اگر کسی می خواهد به تفسیر بپردازد باید فقیه باشد،زیرا اگر دامنه درس خارج تفسیر باز شود بسیاری از افراد به این موضوع می پردازند و آثار مخربی دارد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۵ دی ۱۳۹۸ / ۲۰:۰۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98100503977
  • خبرنگار : 50152

برچسب‌ها