به گزارش ایسنا، از یک سو کمبود نیرو و نبود وسایل نقلیه برای انجام وظایف ذاتی یگان حفاظت که یکی از آنها سرکشیهای مداوم به بناهای تاریخی هر منطقه در شهرها و استانهای مختلف کشور است و از سوی دیگر این ادعا که پرداخت هزینهی سوخت وسایل نقلیه توسط کارکنان این مرکز تا پایان هر ماه که هزینهها به نیروهای یگان برگردانده شود، با تاخیر روبهرو است؛ معمولا به عنوان مشکلات این بخش از سازمانِ گذشتهی میراث و وزارتخانهی کنونی مطرح میشوند، تا وضعیتِ ۴۰ روز گذشتهی بنزین که خبرهای دیگری را به گوش رساندند.
مساله تخصیص نیافتن هزینه سوخت برای سرکشی نیروهای یگان حفاظت به بناهای تاریخی است؛ خبری که در طول یک ماه گذشته بیشتر از سمتِ پایگاههای میراثی بخصوص در مناطقی که بناهای تاریخیشان با مرکز شهرها و استانها فاصله زیادتری دارد، شنیده میشود و بعضا به گوش رسانهها نیز رسیدهاند.
واضحترین جملات بعد از اصلاح قیمت بنزین از سوی کارکنان این پایگاهها، مطرح شدن این جملات است؛ «نیروهای یگان حفاظت به دلیل هزینه سوخت و پرداخت نشدن اعتبارِ بهموقع از سرکشی به بناهای تاریخی سر باز میزنند!»
سردار امیر رحمت اللهی – فرمانده یگان حفاظت وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - در پاسخ به خبرنگار ایسنا دربارهی اصلاح سهمیهی بنزین و ارتباط آن با گشتهای یگان حفاظت میگوید: در واقع این امر یک تصمیم عمومی است که قطعا از پشتوانه کارشناسی برخودار است و با توجه به وظائف ذاتی، نوع و ماهیت عملیاتی ماموریت برخی از دستگاهها، قطعاً تمهیدات مناسب برای آن در نظر گرفته میشود.
او رویکرد اصلی یگان حفاظت در حفاظت از آثار تاریخی را افزایش مشارکتپذیری مردم و نهادهای اجتماعی میداند و ادامه میدهد: با برنامهریزی و هدفمند کردن سرکشیها و نظارتهای تخصصی از اماکن و محوطههای تاریخی با رعایت اصل صرفه جوئی تلاش میکنیم خللی در ماموریتهای یگان ایجاد نشود.
انتهای پیام