حجتالاسلام علی ذوعلم سهشنبه سوم دی در آیین قدردانی از فرهنگیان برتر فارس در حوزه پژوهش، گفت: هدف از کار پژوهشی تربیت دانش آموز پژوهش محور است که بتوانند با خلاقیت مسائل و چالشهای اساسی زندگی را حل کنند و به سبک زندگی مطلوب و هویت سازی که در تعریف تربیت مطرح شده برسند.
او یکی از اصول مهم برنامه درس ملی را یاد دهنده و یادگیرنده بودن معلم دانست و گفت: اگر شوق یادگیری در یک معلم ضعیف شود و شعله و عشق دست یابی به معرفت ، تجربه ، توان و مهارت بیشتر کم فروغ شود، در آن صورت جریان تعلیم و تربیت کند و گاهی متوقف خواهد شد.
معاون وزیر آموزشوپرورش با تاکید بر اینکه تحول در نظام تعلیم و تربیت شامل افزایش توانمندیهای فکری، معرفتی، اخلاقی و ایمانی در مجموعه آموزش و پرورش است، افزود: اینکه امروز شوق پژوهشی و جریان تقویت پژوهش در مدارس رو به افزایش است خود یکی از اسناد تحولی است.
ذوعلم با اشاره به کاربرد واژه پژوهش بخشهای مختلف همچون صنعت، اقتصاد، حوزههای علمی و آکادامیک، پژوهشهای راهبردی، حوزههای علمیه و آموزش و پرورش، پژوهشهای کاربردی، بنیادین و توسعه دهنده مرزهای دانش گفت: آنچه که از پژوهش در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد یک تعریف و برداشت مشخصی مبتنی بر هدف تربیتی است.
او تربیت را بستر ساز یک فرآیند تحولی در جهت تکریم و تعالی هویت دانست و گفت: سالهاست که با این نظام حافظه محور حرکت کردهایم که خروجی آن دانش آموزانی تک بعدی خالی از مهارتهای اجتماعی و آسیب پذیر در برابر آسیبهای مختلف اجتماعی است و لازم است چرخش از آموزش به تربیت داشته باشیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور انواع پژوهش در آموزش و پرور ش را بنا به تعریف تربیت در سه سطح اکتشافی، تحلیلی و تجویزی تعریف و اضافه کرد: پژوهش اکتشافی ارائه گزارش از وضع واقع و موجود و مقدمهای است برای نقد و تحلیل در مرحله تحلیلی که بسیار پیچیده است، چرا که باید علت یابی، مقایسه، داوری و نقد بر اساس قرائن، مستندات ادله قاطع انجام شود.
ذوعلم افزود: همه تلاش ستادی ما در امر پژوهش همین است که زمینه را فراهم کنیم که معلمان هم چالشهای پیشرو را برطرف کنند و روشهای تدریس نوین را تجربه کنند و پژوهش محوری را در امر تعلیم و تربیت نهادینه کنیم.
او با تاکید بر اینکه تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم افزایی امکان پذیر است، گفت: همه بخشهای جامعه اعم از حوزههای علمیه، دانشگاهها، دستگاههای تبلیغی ، دستگاههای فکری ، علمی و پژوهشی، رسانه ملی و همه رسانهها و همه جامعه باید در خدمت ارتقای تعلیم و تربیت باشند.
انتهای پیام