به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی ضمن تبریک هفته پژوهش به تمامی اساتید، دانشجویان و پژوهشگران کشور، بر اهمیت پژوهش در توسعه کشورها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی دهه های گذشته کشور ما پیشرفت علمی خوبی داشته و کسب رتبه اول در منطقه به لحاظ تولیدات علمی یکی از شاخص هایی است که گویای این پیشرفت است.
وی با اشاره به قرابت آموزش و پژوهش گفت: یکی از زیربناهای توسعه علمی کشورها توسعه آموزش عالی کشور است و در نظام سلامت چندین سال است که با اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ارتقای این حوزه و پاسخگویی به نیازهای جامعه را دنبال می کنیم.
دکتر لاریجانی بر اهمیت پژوهش پاسخگو اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی مستلزم ایجاد حرکتی علمی و توسعه پژوهش در آموزش بود و این امر با راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در سطحی گسترده آغاز گردید.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با تاسیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی فرایندهای تحقیقات در این وادی نظاممند و در تار و پود آموزش و در تمامی دانشگاه ها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور رسوخ کردهاست.
وی با تاکید بر اهمیت سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در برنامه ریزی هدفمند و منطقی، عنوان کرد: همزمان با توسعه پژوهش در آموزش، بحث تصمیمگیری مبتنی بر شواهد در حوزه آموزش علوم پزشکی نیز در این مرکز دنبال شد و هدف بهره برداری از نتایج پژوهش ها در مدیریت حوزه آموزش علوم پزشکی کشور بود.
دکتر لاریجانی افزود: برای هریک از مصوبات حوزه معاونت آموزشی و برنامه هایی که دنبال می شود ساعت ها کار کارشناسی و تحقیق توسط همکاران ما در معاونت آموزشی وزارت بهداشت و مرکز ملی تحقیقات راهبری آموزش علوم پزشکی با همکاری اعضای محترم هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت می گیرد.
وی با اشاره به مشارکت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در پژوهش های مرتبط با برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، گفت و اظهار داشت: این مرکز در سال 96 افتتاح شد و علیرغم این زمان اندک، تاکنون بیش از 900 طرح پژوهشی در حوزه آموز علوم پزشکی توسط اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی به مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی ارسال شده که حدود 400 طرح پذیرفته شده است.
دکتر لاریجانی اضافه کرد: باتوجه به واسپاری ماموریت های ویژه به مناطق آمایشی، در طی 2 سال گذشته، حدود 116 طرح نیز از مناطق آمایشی کشور دریافت شده و 39 طرح ستادی نیز به این مرکز ارسال گردیده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر حمایت ویژه این معاونت از طرح های نوآورانه آموزشی تاکید کرد و اظهار کرد: در این مدت 75 طرح نوآورانه آموزشی به مرکز ارسال شده و طرح های مصوب از گرنت های ویژه طرح های نوآورانه برخوردار شده اند.
وی از برگزاری کارگاههای آموزشی در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، بر ضرورت توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی در زمینه پژوهش در آموزش و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد سخن تاکید کرد و گفت: بیش از 570 نفر تاکنون در این کارگاهها شرکت نموده اند.
دکتر لاریجانی به پیشینه مراکز مطالعات و توسعه آموزش در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و برنامه هایی که در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شده، مراکز مطالعات دانشگاهها به عنوان مراجع پژوهش در آموزش فعال شده و موجبات جلب مشارکت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاهها در پژوهش های مرتبط با تحول و نوآوری در آموزش را فراهم نموده اند و تعداد زیادی از پژوهش های حوزه آموزش مورد حمایت قرار گرفته است.
وی تصویب آیین نامه دانش پژوهی آموزشی را نیز یکی از اقدامات مهم برای توسعه فعالیت های نوآورانه آموزشی ذکر کرد و گفت: بر طبق این آیین نامه که به دانشگاهها ابلاغ شده، فعالیت های نوآورانه اعضای هیات علمی دانشگاهها معادل سازی و در ارتقای ایشان محاسبه می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت هدف از این اقدام را جلب مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی در پژوهش های حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: اعضای هیات علمی به عنوان بدنه اصلی آموزش عالی سلامت می توانند نقش چشمگیری در ارتقای این حوزه داشته باشند و با شبکه گسترده ای که در کشور ایجاد شده در سال های آتی شاهد اثرات این اقدامات در نظام ارائه خدمات کشور خواهیم بود.
دکتر لاریجانی با تاکید بر اهمیت بهره برداری از نتایج پژوهش ها در تصمیمات و سیاستگذاری ها گفت: امیدوارم با ارتقای پژوهش در کشور و ترجمان این نتایج در عرصه های مدیریتی، شاهد اعتلا و بالندگی بیش از پیش میهن عزیزمان باشیم.
انتهای پیام