ورود دوچرخههای اشتراکی هوشمند که تحقق یکی از وعدههای شهردار و اعضای شورای شیراز در راستای رسیدن به شهری انسان محور، تلقی میشود، از سوی بسیاری صاحبنظران میتواند گامی به سوی ترویج سالمترین مُد حمل و نقلی باشد و شیراز را به الگویی در کشور تبدیل کند.
دوچرخه که از دیرباز یکی از بهترین مُدهای حمل و نقل سالم و پرطرفدار در مسیرهای کوتاه درون شهری بوده، چند سالی است که بار دیگر به عنوان یک راهکار برای حل مشکلات مختلف شهرهای پرترافیک، مورد توجه قرار گرفته است؛ اگرچه برای فراگیر کردن این شیوه که هم سلامت شهروندان و هم سلامت و پاکیزگی شهرها را به دنبال دارد، نیازمند تلاشی گسترده و فرهنگسازی مناسب هستیم.
دوچرخه بر خلاف خودرو که شیشههای ماشین بالا میکشند و با بوق و چراغ با هم حرف میزنند با دوچرخه مردم چهره به چهره و با لبخند از روبروی هم گذر میکنند، ماشینهایی که پارک میکنند نیمی از شیشههای دکور مغازهها را از خیابان را میگیرند تازه اگر برای مردم جای پارک باشد ولی دوچرخه بر خلاف همه این مسایل بهترین ویژگی را برای مغازه داران دارد.
برای جوانان ما دوچرخه بر خلاف خودرو یک وسیله حمل و نقلی است که باعث ورزش و سلامتی میشود؛ وسیلهای که نسبت به خودرو هزینههای استهلاک پایین تر و کاربری آسانتر دارد.
از دوچرخههای هوشمند شیراز باید به عنوان یک مد حمل و نقلی برای مسیرهای کوتاه درون شهری و نیمه کوتاه خریدهای شهری، استفاده کرد، دوچرخههایی که علاوه بر امکان تسهیل تردد سالم و سریع بین ایستگاههای اتوبوس و مترو، این امکان را در اختیار استفاده کننده قرار می دهد که در هر مقصدی، آن را قفل و رها کند.
فراگیری استفاده و موفقیت طرح دوچرخههای اشتراکی هوشمند شهر شیراز که قرار است روز پنجشنبه ۲۸ آذر رونمایی شود، بی تردید نیاز به حمایت همه مردم این کلانشهر دارد تا شیراز به عنوان کلانشهر پاک باقی بماند و همه از زندگی در این شهر لذت ببرند.
همراهی رسانهای در مسیر تحقق شعار انسان محوری و سالم و پاکیزه ماندن هوای شیراز و کاهش قابل توجه ترافیک خصوصا در نقاط مرکزی این کلانشهر، یکی از الزامات موفقیت طرحهایی نظیر دوچرخههای هوشمند اشتراکی است.
انتهای پیام