راه نجات ایران چیست؟

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به اینکه ذخایر زیرزمینی قابل تحریم است، گفت: اگر برگردیم و به جای منابع زیرزمینی، به نیروی انسانی به‌عنوان منبع اصلی ثروت نگاه کنیم، درآمد پایدار و مسئولانی پاسخگو خواهیم داشت و ساختار بهره‌وری از نیروها نیز رشد خواهد کرد؛ بنابراین تغییر در نگاه به محور توسعه، راه نجات ایران است.

سید مهدی ابطحی، سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان در دومین همایش سالانه توسعه پایدار گردشگری اصفهان که از صبح امروز ۲۶ آذر ماه در دانشگاه صنعتی اصفهان در حال برگزاری است، با اشاره به گام‌های مثبتی که از کودتای ۱۲۹۹ تا دوران چهل‌ساله انقلاب اسلامی ایران برای توسعه کشور برداشته‌شده، گفت: توسعه، روندی تکاملی است و نگاه ما باید به دولت‌ها و سلسله‌ها و دوره‌های قبل، به‌صورت یک جریان پیوسته و به دور از هیجان باشد تا بتوانیم در این مسیر به‌درستی گام برداریم. باید فرض کنیم که همه گذشتگان قصد داشتند خوب کار کنند اما موفق نشدند تا با بررسی چرایی این موفق نشدن، به راه‌حل مناسبی برای نیل به توسعه دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: احساس می‌کنم اتکای بیش‌ازحد به ذخایر زیرزمینی، ما را به نفرین زمین دچار کرده است. مدیرانی که بخش اعظم منبع درآمدشان نه نیروی انسانی بلکه ذخایر زیرزمینی است، نیازی به آموزش و برنامه‌ریزی این نیروی انسانی احساس نمی‌کند و تلف شدن این نیرو نیز برایشان مهم نیست؛ مشکل از همین‌جا آغاز می‌شود چراکه چنین مدیری پاسخگو نیست و مردم را باور ندارد.

ابطحی، خاطرنشان کرد: اگر منبع اصلی ثروت یک کشور نیروی انسانی آن باشد، آن کشور بر بحث آموزش تمرکز و انسان‌های فرهیخته تربیت می‌کند. در اروپا، پارلمان که برآمده از دل مردم است تصمیم‌گیری می‌کند و جریان توسعه‌یافتگی از زمانی که سیر حکمت داشتند تا اکنون که سیر تصمیم‌گیری دارند، پیوسته است.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، ذخایر زیرزمینی را قابل تحریم دانست و گفت: اگر برگردیم و به نیروی انسانی، به‌عنوان منبع اصلی ثروت نگاه کنیم، درآمد پایدار و پاسخگویی مسئولان را خواهیم داشت و ساختار بهره‌وری از نیروها نیز رشد خواهد کرد؛ بنابراین تغییر در نگاه به محور توسعه، راه نجات ایران است.

وی، با بیان اینکه در توسعه متوازن، گردشگری یا هر عنصر دیگری نمی‌تواند به‌عنوان یک محور باشد، ادامه داد: ظرفیت‌های گردشگری اصفهان بیشتر از دوره سلجوقی و صفوی است و ما چیزی به آن اضافه نکرده‌ایم بااین‌حال این شهر یک موزه شهر است.

ابطحی افزود: توسعه به اراده ملی و خواست جهانی وابسته است و توسعه گردشگری به‌صورت ویژه‌تری به خواست جهانی ارتباط دارد. در حال حاضر افرادی هم‌سن بنده با حداقل سرمایه به اصفهان می‌آیند تا میدان نقش‌جهان را ببینند و گردشگر پول‌ساز نداریم بنابراین شهرداری، استانداری و ...باید از ظرفیت‌های جهانی برای توسعه گردشگری استفاده کنند که البته مسیر سختی است.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین درآمد این دانشگاه از طریق ارتباط با صنعت است، گفت: در دانشگاه صنعتی ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که می‌تواند به کمک گردشگری بیاید و ما آماده‌ایم تا هر کمکی در مسیر رشد گردشگری از دستمان برمی‌آید انجام بدهیم تا کشور جمهوری اسلامی ایران در شرایط خوبی قرار بگیرد و مردم آن شاداب و سرافراز باشند.

اصفهان در فاز درگیریِ چرخه حیات گردشگری وامانده است

به گزارش ایسنا، متن سخنرانی مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این همایش توسط فردی دیگر به این شرح خوانش شد: «توسعۀ پایدار، فرایندی تغییری در استفاده از منابع، در استفاده از منابع، هدایت سرمایه‌گذاری، سمت‌گیری توسعه تکنولوژی و تغییری نهادی که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. در ابعاد توسعه پایدار می‌توانیم به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی بپردازیم.  

وضعیت اصفهان در چرخه حیات گردشگری که چرخه‌ای به‌مانند عمر تمدن‌ها و انسان‌ها از حیات تا مرگ است، با وجود همه تلاش‌ها و حسن نیت‌ها، در دومین فاز یعنی فاز درگیری وامانده است و این یعنی ماهیت صنعت گردشگری اصفهان نیازمند توسعه یکپارچه و متوازن با استفاده از تمام قابلیت‌های موجود است.

اما توریسم چگونه می‌تواند منجر به توسعه پایدار شود؟ از دریچه گردشگری اصفهان، ما نیازمند تأمین مؤلفه‌های موفقیت که شامل سیاست مقصد و برنامه‌ریزی توسعه، مدیریت مقصد در چارچوب به‌کارگیری عوامل تولید و مدیریت نوین منطقه و مقصد می‌شود، هستیم.

گام‌های اصلی رسیدن به توسعه پایدار در حوزه گردشگری از نگاه فعالان اقتصادی در سه بخش طراحی محصول، تبلیغات و برندینگ و توسعه متوازن گردشگری در اصفهان با تمرکز بر کلیه ظرفیت‌های استانی و با ایجاد زنجیره‌های گردشگری از ظرفیت‌های برون‌استانی است.

اگر هر مقصد گردشگری به‌عنوان یک محصول به مشتریان عرضه شود نیازمند طراحی مناسب و تهیه پکیج‌های خلاقانه با ارائه خدمات گردشگری و همچنین بازاریابی و برندینگ است. چراکه تنها چنین محصولی می‌تواند به‌درستی به بازار معرفی شود.

عناصر پکیج این محصول از دید مشتریان بالقوه گردشگری شامل عناصر ملموس و ناملموسی است که بر مبنای فعالیت در مقصد ساخته می‌شود و از دید گردشگری یک تجربه قابل‌درک است که پنج عنصر محیط و جاذبه‌های مقصد، خدمات و تسهیلات مقصد، دسترسی مقصد و ذهنیت و ادراک مقصد و قیمت ازنظر مصرف‌کننده را دربرمی گیرد. مقصد گردشگری از طریق ایجاد محصول جدید می‌تواند در چارچوبی یکسان به‌عنوان اهرمی عمل کند که موجب افزایش مشتری شود. بنابراین مدیریت بازاریابی گردشگری باید پیوسته در پی یک مارکتینگ میکس باشد تا بتواند ترکیب درستی از عناصر سودآور را در مقصد اصلی ایجاد کند.

مقایسه آمار گردشگری شهرهای کشورهای همسایه ما نشان می‌دهد علیرغم اینکه اصفهان و کشور پتانسیل خوبی دارد اما چون مانند آن‌ها بودجه مناسبی را برای برندینگ در مقیاس شهری و کشوری اختصاص نمی‌دهد در جذب گردشگر از آن‌ها عقب می‌ماند.

برای ایجاد یک زنجیره متوازن گردشگری در اصفهان با تمرکز بر کلیه ظرفیت‌های استانی ما نیازمند برنامه‌ریزی توسعه گردشگری با اتکا بر تمام ظرفیت‌های استان هستیم تا بتوانیم گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی، سلامت، خرید، علمی و فناوری و ایجاد یک زنجیره از محصولات گردشگری برای رونق جامعه محلی را ایجاد کنیم.

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان از هنگام تأسیس تاکنون، فعالیت‌های زیادی را برای توسعه گردشگری انجام داده که شامل تدوین توسعه برند گردشگری برای معرفی و هدایت سرمایه‌های مادی و معنوی حول شهر، استخراج قصه بناهای شهر، تدوین و نظارت بر کتاب برند شهری اصفهان، باز کردن پای شرکت‌های پی آر بین‌المللی به این شهر، انجام مطالعاتی در حوزه چالش‌های گردشگری از دید فعالان، ایجاد تقویم گردشگری اصفهان، آموزش رانندگان تاکسی فرودگاه به‌عنوان نخستین کسانی که با گردشگران روبرو می‌شوند و همچنین، ایجاد کمیته‌هایی برای بررسی زیرساخت خدمات گردشگری و مدل‌های اقتصادی برندینگ گردشگری و... می‌شود.

گردشگری نیازمند توجه به سیاست مقصد، برنامه‌ریزی و بازاریابی، مزیت نسبی و رقابتی و همچنین توسعه متوازن است تا بتواند به دور از تمرکز بر یک نقطه، زنجیره‌ای از محصولات متنوع را ایجاد کند.

اصفهان برای خروج از فاز درگیری نیازمند توسعه یکپارچه و مشارکت ذی‌نفعان، ذی‌نفوذان و نهادهای حاکمیتی است و باید با ورود به فازهای مشارکتی، اعتمادسازی در سطح بین‌المللی با معرفی محصول درست و همچنین ارائه خدمات استاندارد بین‌المللی به گردشگران را مدنظر قرار بدهد.»

دومین همایش سالانه توسعه پایدار گردشگری اصفهان از صبح تا عصر ۲۶ آذر ماه، با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، استانداری و اتاق بازرگانی اصفهان در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98092619795
  • خبرنگار :