رئیس سازمان راهداری در پاسخ به ایسنا:

آزادراه کنارگذر ساحلی در کنار خزر ساخته می‌شود

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که باید گره‌های آزادراهی تکمیل شود تا بتوانیم در جابجایی مسافر و بار بهره‌وری بهتری داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، عبدالهاشم حسن نیا در نشست خبری عصر امروز  در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه در کدام نقاط کشور نیاز به احداث و راه اندازی آزادراه داریم، اظهار کرد: گره‌های آزادراهی باید تکمیل شود تا بتوانیم بهره وری بیشتری در جابجایی بار و مسافر داشته باشیم. این گره‌های آزادراهی شامل مسیر مرند تا جلفاست تا بتوانیم در مسیر تهران، بازرگان با تکمیل مسیر آزادراهی مشکل این منطقه را برطرف کنیم. از سوی دیگر در مسیر تهران – بندر امام خمینی (ره) نیز بخش خرم آباد، اندیمشک، پل زال نیاز به احداث و راه اندازی آزادراه دارد اما از آنجا که سلفچگان آزادراه وجود دارد و پس از آن از اراک تا خرم آباد در حال احداث آزادراه هستیم. همچنین در کریدور تهران، بندرعباس نیاز داریم تا در بخش عمده‌ای از این مسیر آزادراه چهار خطه راه اندازی شود و اگر در مسیر تهران - اصفهان، شیراز – بوشهر آزادراه احداث شود می‌توانیم مسیر را ۱۸۰ کیلومتر کوتاه‌تر کنیم.

وی ادامه داد: مسیر تهران – مشهد تحت عنوان حرم تا حرم در حال تکمیل است همچنین نیاز داریم تا در خطه شمالی کنار دریای خزر آزادراهی راه اندازی شود تا در کنار چهار مسیر موازی به سمت استان‌های شمالی شامل قزوین – رشت، کندوان هراز و فیروزکوه بستری فراهم کنیم تا مردم راحت‌تر بتوانند رفت و آمد کنند. بنابراین اگر این گره‌های آزادراهی که شلمچه تا چذابه هم جزو آنها محسوب می‌شود، تکمیل شود شاهد افزایش بهره‌وری در جابجایی بار و مسافر هستیم.

افزایش قیمتی در ناوگان عمومی حمل و نقل مسافر نداشته‌ایم

حسن نیا در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت کرایه در حمل و نقل عمومی گفت: در این زمینه افزایش قیمتی نداشته‌ایم و ضریب اشغال صندلی‌ها در این بخش‌ها مانند سواری‌های کرایه ۶۰ درصد است و این یعنی مسافر کمتر از ناوگان بوده و بنابراین ظرفیت و پتانسیل افزایش قیمت هم وجود ندارد اما هیچ مصوبه‌ای درباره افزایش کمیسیون‌ها نداریم و گزارشی در این باره وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد حمل و نقل مسافر در جاده‌ها صورت می‌گیرد که تعداد آن به یک میلیارد نفر در سال می‌رسد و این جابجایی توسط ۱۰۰ هزار دستگاه ناوگان انجام می‌شود. همچنین سالیانه ۶۰۰ میلیون تن بار توسط حدود ۳۰۰ هزار دستگاه کامیون انجام می‌شود اما می‌توانیم از طرق مختلف بهره‌وری را در این زمینه‌ها افزایش دهیم.

حسن‌نیا همچنین درباره مشکلات رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی و سنگین به ویژه کامیون‌داران، گفت: گرچه نمی‌توان گفت کامیون داران هیچ مشکلی ندارند اما همه تلاش خود را می‌کنیم تا مشکلات آنها را برطرف کنیم. به عنوان مثال اختصاص سهمیه لاستیک برای کامیون داران را در هر ۲۴ هزار کیلومتر انجام می‌دادیم که آن را به ۱۵ هزار کیلومتر کاهش دادیم و هر کسی از رانندگان کامیون لاستیک می‌خواهد باید به ادارات کل راهداری مراجعه کند تا سهمیه‌اش را بگیرد.

ساخت ۲۰ کیلومتر راه روستایی در روز

وی گفت: امسال از تیر ماه نگهداری و ساخت راه روستایی را تحویل گرفتیم که بودجه‌ای حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان دارد و بخش عمده‌ای از آن از محل اسناد خزانه و اوراق تامین می‌شود.

حسن نیا گفت: با توجه به پتانسیل‌های کنونی برنامه ریزی و توان ما ساخت روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی است و امیدواریم با استفاده از این پتانسیل بتوانیم به اهداف خود در این زمینه برسیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۵ آذر ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98092519087
  • خبرنگار : 71214