به گزارش ایسنا به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، ولی تیموری درباره نتایج آخرین نشست ارزیابی اقدامات مربوط به پروژه برند ملی گردشگری ایران، اظهار کرد: دستیابی به الگوی بهینه و بومیسازی شده طراحی و توسعه برند ملی گردشگری ایران، از طریق مطالعه الگوهای موفق بینالمللی و با دعوت از دانشگاهیان، صاحبنظران، کارشناسان و فعالین بخش دولتی و خصوصی و نیز بحث و بررسی در مورد چگونگی فرایند انجام کار از بهمن ماه سال ۱۳۹۷ آغاز و در مدت چهار ماه، مدلهای گوناگون ارائه شد و مورد تحلیل قرار گرفت و سرانجام الگوی اجرایی بر پایه سه محور خلق ارزش، مخابره ارزش و ارائه ارزش، در چهار مرحله، مورد تایید و مبنای کار قرار گرفت. این مراحل عبارتند از «شناخت محیط استراتژیک رقابتی» و «تدوین سند راهبردی برند ملی گردشگری» که به خلق ارزش منتهی خواهد شد و نیز «مدیریت تجربه مشتری» و «طراحی و اجرای برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی و برند» که هر یک سبب ارائه ارزش و نیز مخابره آن میشود.
وی افزود: روند پروژه در قالب تحلیل موقعیت، تدوین پلتفرم استراتژیک برند، طراحی هویت حسی برند، طراحی برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی و برند و در نهایت مدیریت تجربه مشتری جای میگیرد.
تیموری با بیان اینکه طراحی و توسعه برند ملی گردشگری ایران با مشارکت و هماندیشی حداکثری تصمیمسازان، صاحبنظران، نهادها و سازمانهای ذینفع در حال انجام است، گفت: به منظور شناخت محیط استراتژیک رقابتی، فاز اول پروژه بر مبنای الگوی طراحی و توسعه برند ملی گردشگری ایران، از خرداد ماه ۱۳۹۸ بر پایه روش علمی و با گردآوری و تحلیل دادههای کمی و کیفی به شیوه میدانی و کتابخانهای، آغاز شده و در حال حاضر پروژه پس از پایان فاز اول (مرحله شناخت) در مرحله پیشبرد فاز دوم (طراحی) قرار دارد.
معاون گردشگری ادامه داد: در بخش پژوهش کمی، نتایج حاصل از مطالعات پیمایشی، از طریق توزیع و گردآوری پرسشنامه پژوهش در میان بیش از ۵۰۰ گردشگر خارجی و نیز فعالان و کارشناسان حوزه گردشگری داخلی استخراج شده است. همچنین در بخش پژوهشهای کیفی نتایج حاصل ازتحلیل مصاحبههای عمیق، جلسات هماندیشی گروهی و متن کاوی در فضای وب، ارائه شده است.
او با بیان اینکه درباره کسب نظر از مقامات، صاحبنظران علمی و دانشگاهی و فعالان حوزه گردشگری، گردآوری دادهها به شیوه مصاحبه عمیق فردی و گروهی و توزیع و جمعآوری پرسشنامه صورت گرفته است، افزود: تا کنون بیش از ۱۵۰ ساعت مصاحبه ویدئویی با پرسششوندگان در سه سطح مقامات عالی، صاحبنظران و فعالین حوزه گردشگری و کارشناسان علمی و دانشگاهی صورت گرفته است.
وی گفت: بر این اساس، فرایند تدوین سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری بر پایه زمانبندی طرح تا کنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و در ادامه فرایند، با پایان فعالیتهای مرتبط با فاز شناخت و تدوین پلتفرم استراتژیک برند، گزارش تدوین شده در شورای عالی برند ملی گردشگری ایران مطرح و استراتژیهای کلی در این زمینه مورد بحث و تصویب قرار میگیرد.
تیموری اضافه کرد: همزمان با این اقدام و با در نظر گرفتن اصول راهبردی برند گردشگری مصوب، عناصر هویت حسی برند (از جمله نشان ملی و شعار گردشگری ایران) طراحی و تدوین میشود. در این مرحله تمام مفاهیم ذهنی، تجسم عینی مییابد و نتایج حاصل از آن در قالب «سند جامع راهبردی هویت برند ملی گردشگری» ارائه خواهد شد. در این زمینه بر پایه زمانبندی طرح، سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری، در دهه فجر رونمایی خواهد شد.
انتهای پیام