به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی شب گذشته در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که با حضور معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت، هیات رییسه دانشگاه و جمعی از دانشجویان و اعضای هیات علمی در تالار امام خمینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، حضور پرشور دانشجو را لازمه تحقق برنامههای تعالی و توسعه دانشگاه دانست و ادامه داد: نسل امروز دانشگاه زبدگانی از جوانانی هستند که مدیران آینده کشورند.
تکثیر و تزاید تشکلها و انجمنهای دانشجویی، استراتژی نوین دانشگاه
وی با تاکید بر استراتژی نوین دانشگاه در جهت تکثیر و تزاید تشکلها، شوراها، انجمنها و کانونهای دانشجویی، اظهار کرد: استراتژی جدید دانشگاه توسعه و تقویت حضور دانشجویان با یک سیاست انبساطی است. چراکه اگر محیط دانشگاه، محیطی انقباضی، بسته و بدون شور دانشجویی باشد، ابتر بوده و درصورت تقویت شور و نشاط دانشجویی، میتوان در جهت تربیت مدیرانی ارزنده و با جایگاه ممتاز در حوزه سلامت کشور اقدام کرد.
وی بدنه دانشجویی دانشگاه را بدنهای آگاه، مطلع و با عِرق شدید به دانشگاه دانست و گفت: این عِرق و تعصب دانشجویی بنمایه ارزندهای برای آینده دانشگاه است.
ترقی دانشگاه بدون رصد دانشجویی امکانپذیر نیست
وی ضمن دعوت از دانشجویان برای کمک به هیات رییسه در فضای نوین دانشگاه، اظهار کرد: اگر کم و کاستی وجود دارد بدون بهره جستن از رصد و بررسی دانشجویی، رفع مشکلات و تحقق اهداف پیش رو امکانپذیر نیست و نظرات شما در قالب نقدهای سازنده چراغ راه ماست.
دکتر زالی با بیان اینکه کلیدواژه بیانیه گام دوم انقلاب "جوانان و علم و خردورزی است" گفت: با جمع پرشور دانشجویی میتوان شاهد تحقق منویات مقام رهبری در اداره دانشگاه بود و در این راستا حضور پرشور و نشاط دانشجویان پشتوانه معنوی ماست.
آغاز طرح تجمیع دانشگاه از دهه فجر
دکتر زالی همچنین در بخش پرسش و پاسخ دانشجویی که با حضور سایر اعضای هیات رییسه دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه مطالبات دانشجویی به حق و درحال پیگیری است، اظهار کرد: مساله پراکندگی خوابگاهها و دانشکدههای دانشگاه از مطالبات به حق دانشجویی است که بار مالی بالایی بر دانشگاه تحمیل میکند که دانشگاه از سال ها پیش برای حل این معضل طرح تجمیع دانشگاه را طراحی کرده است.
وی با اشاره به خرید زمینی در شمال شرقی میدان نوبنیاد از وزارت دفاع برای اجرای طرح تجمیع، عنوان کرد: انتقال کل دانشکدهها به محل جدید بار مالی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی است که برای تامین آن طرحهای تهاتری و فروش املاک دارای سند قطعی دانشگاه، جزو برنامه هاست.
وی با بیان اینکه با رفع موانع اجرای نهایی این طرح، تا دهه فجر امسال مبایعه نامه نهایی این زمین تبادل خواهد شد، اظهار کرد: در فاز اول نقل و انتقال بخشی از دانشکدهها مانند توانبخشی، پیرابخشی، فناوری های نوین و خوابگاههای غیرمتمرکز به محل جدید منتقل میشوند و در فاز اول ۳۰ درصد از تجمیع محقق خواهد شد.
وی با اشاره به زمین ضلع جنوب غربی دانشکده پزشکی که مدتها بلااستفاده مانده است، گفت: دراین رابطه نقشه مناسبی برای رفع بخشی از نیازهای خوابگاهی و دانشکدهای طراحی شده که با تصویب هیات امنا، اجرایی می شود.
رفتارهای پوپولیستی، کشور را با بحران اشتغال روبرو می کند
وی درادامه انتقاد دانشجویان از تحمیل دانشجو خارج از ظرفیت دانشگاه و افزایش ناگهانی ظرفیتها را خواسته و مطالبه ای بهحق دانست و گفت: این مساله بار مالی بالایی به دانشگاه تحمیل کرده و ما نیز مخالف جدی آن هستیم و از شما دانشجویان می خواهیم که در این هماورد غیرقرینه همراه و پشتیبان ما باشید، متاسفانه یک رفتار پوپولیستی در مجلس شکل گرفته که کشور را با نسخه ای غیرمنطقی و غیرعلمی به سمتی میبرند که در آینده نه چندان دور با بحران اشتغال روبرو خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی هرگونه افزایش ظرفیت در دانشگاههای کشور، اقدامی غیرکارشناسانه و به نوعی خیانت به شرایط ملی کشور است، گفت: یک جنبش پرشور دانشجویی می تواند اینگونه مصوبات را تحت تاثیر قرار دهد.
افزایش ۳۸ درصدی ظرفیت دانشگاههای علوم پزشکی در کنکور۹۸
دکتر زالی با بیان اینکه دانشگاههای علوم پزشکی در سال ۹۸ با افزایش ۳۸ ظرفیتی پذیرش دانشجو روبرو بودند، ادامه داد: در همین راستا ۴۹۰ دانشجوی خارج از ظرفیت به دانشگاه ما تحمیل شد که بارمالی حاصل از این مساله تنها برای ترم اول ۱۸ میلیارد تومان است.
وی با اشاره به مشکلات مالی دانشگاه، گفت: با این وجود معتقدم پرستیژ دانشگاه شهید بهشتی باید حفظ و احیا شده و بخشی از رسالت امروز ما همین است.
۲۳۵۰ دانشجوی دانشگاه در نظام بودجهریزی دیده نشده
وی درخواست دانشجویان مبنی بر شفافیت مالی دانشگاه را تایید کرد و گفت: ۲۳۵۰ دانشجوی ما در نظام بودجه ریزی دیده نشده اند که همین مساله بار مالی حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان بر دانشگاه تحمیل کرده است. همچنین در حوزه اعتبارات آموزشی تا انتهای سال ۹۸ با ۱۷۵ میلیارد تومان کسری روبرو هستیم که اگر مرتفع نشود این رقم در سال آینده به ۲۵۲ میلیارد تومان افزایش پیدا میکند.
وی با بیان اینکه این روزها بنده در مجلس به دنبای احقاق حقوق دانشگاه هستم، گفت: بدهی دانشگاه تا پایان شهریور ۹۸ حدود ۹۹۰ میلیارد تومان است که مطالبات کارانهای اعضای هیات علمی و پرسنل را نیز شامل می شود که در این زمینه با ۲۳۰ میلیارد کسری روبرو هستیم.
طلب ۸۳۰ میلیارد تومانی دانشگاه از بیمهها
وی با اشاره به طلب ۸۳۰ میلیارد تومانی دانشگاه از بیمهها، گفت: این طلب از نیمه ۹۶ به روی هم تلنبار شده و مشکلات زیادی ایجاد کرده، در این میان برخی راهکار را تعدیل نیرو می دانند که از نظر بنده به هیج عنوان عادلانه نیست، این درحالیست که طی چند ساله گذشته ۱۵۰۰ نیروی دانشگاه تعدیل شده اند.
بحران کمبود هیات علمی در دانشگاه
وی با تایید بحران کمبود نیروی هیات علمی در دانشگاه، گفت: در حال حاضر ۱۴۴۶ هیات علمی داریم که با این وجود در بسیار از دانشکده ها مانند پرستاری و توانبخشی وضعیت کمبود هیات علمی بحرانی است، به گونه ای که دانشگاه ۲۹۱۰ هیات علمی کم دارد و با تمام تلاشهای صورت گرفته ۲ ماه اخیر تنها مجوز جذب ۵۹ هیات علمی اخذ شده که به هیچ عنوان جوابگو نیست.
بیمارستانها با کمبود نیروی پرستار روبرو هستند
دکتر زالی با اشاره به بحران کمبود نیروی پرستار و پرسنل بیمارستانی در دانشگاه گفت: کشور نیازمند جذب ۱۰ هزار پرستار است که متاسفانه این رقم به ۴ هزار تقلیل یافته و سهم ما از این رقم ۱۹۰ است که به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها نبوده و بنابراین بار جسمی و روانی بالایی به نیروها وارد می کند.
دکتر زالی با بیان اینکه شرایط اداره دانشگاه بحرانی است، گفت: با این حال نباید در این شرایط نا امید باشیم باید به دنبال راه حل باشیم.
وی اولویت اول دانشگاه را آموزش و پژوهش دانست و گفت: در غیر اینصورت از تورنمنت جهانی جا می مانیم. متاسفانه امروز بار مسئولیتی سنگینی از نظر آموزش، پژوهش درمان و نظارتهای بهداشتی بر دوش دانشگاه ها نهاده شده که از توان آنها خارج است.
طرح جدید وزارت بهداشت برای کاهش بار مسئولیتی دانشگاهها
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیشنهاد ارایه شده به وزیر بهداشت برای سبکتتر شدن بار مسئولیتی دانشگاهها برای رسیدگی بیشتر به آموزش و پژوهش، گفت: بر اساس این طرح مجموعا ستادی در تهران شکل گرفته و روسای ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران قائم مقام این ستاد در حوزه بهداشت و درمان شده تا بار از دوش دانشگاهها برداشته شود.
البته طی حکمی که اخیرا از سوی وزیر بهداشت برای یکی از مشاورین وزارتخانه صادر شد، امیدواریم در آینده نزدیک دانشگاههای علوم پزشکی از این فربه بودن که عامل چالاک نبودن آنهاست، خارج شوند.
تک صدایی به ضرر دانشگاست
دکتر زالی در رابطه با موضوع تشکل ها و فعالیت های فرهنگی دانشگاه نیز گفت: معتقدم در فضای تکثر و اندیشه پردازی دانشجوی دانشگاه رشد می کند و تک صدایی به ضرر دانشگاست، همه دانشگاهههای مترقی دنیا از چندصدایی بهره بردهاند، بنابراین باید هم در حوزه سیاسی این مساله اعمال شود و هم بوروکراسی شورای فرهنگی دانشگاه حذف شود.
وی افزود: تمامی بخش هایی که فکر می کنند در مباحث فرهنگی دانشگاه کمک کننده هستند باید در شورای فرهنگی حضور داشته باشند. بنابراین با انعطاف پذیری بیشتر شورای فرهنگی را به یک شورای بسیط تبدیل شده و با تضارب آراء اداره شود.
کار فرهنگی از بالا به پایین نیست
دکتر زالی با تاکید بر اینکه کار فرهنگی از بالا به پایین نیست، گفت: کار فرهنگی باید از متن دانشجو تشکیل شود. بنابراین با برنامهریزی صورت گرفته از این پس ماهانه جلساتی با کانون های فرهنگی، شوراهای صنفی و تشکلها برگزار می شود.
فرار از مطالبه گری دانشجو سوءمدیریت است
وی فرار از مطالبه گری دانشجویی را سوء مدیریت دانست و گفت: دوره پناه بردن به مکان های دور از دانشجو گذشته و امروز شفافیت در حوزه مدیریت جوابگوست.
دکتر زالی در خاتمه راهاندازی سیستم پیامکی را در جهت پاسخگویی به نیاز خانواده دانشگاه دانست و گفت: همچنین در بخش بازنگری آموزش پزشک و طرح رفورم از این پس با توجه به نگاه و نقطه نظرات دانشجویی اقدام می شود.
به گزارش ایسنا، دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدای روز دانشجو و همچنین شهید احدی دانشجوی پزشکی رتبه اول دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: دانشجو همواره زودتر از سایرین درد جامعه را دیده و چاره اندیشی میکند.
وی با بیان اینکه در حادثه سال ۴۲، فریاد مطالبه گری به اسم دانشجویان ایرانی ثبت شد، اظهار کرد: دانشجوی مطالبه گر با نقد منصفانه به مسایل سیاسی و فرهنگی بی تفاوت نیست. نخبگان جامعه باید مسایل را درک کرده و چاره اندیشی کنند و نقد منصفانه و اخلاق را مدنظر داشته باشید.
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت فضای مجازی برای انعکاس دردهای جامعه، بیان کرد: با این حال بستر سودجویی و نقد غیرمنطقی و تهمت زنی در این فضا فراهم بوده و اصل قضایا مغفول میماند.
وی ادامه داد: دانشجوی پیشرو باید تجزیه و تحلیل کرده و مطالب صحیح را بازگو کند و در هر استدلال و مناظره اخلاق را مدنظر داشته باشد.
لاری با بیان اینکه دانشجو باید استقلال خود را حفظ کند،گفت: دانشجو نباید به پیاده نظام احزاب سیاسی داخلی و خارجی تبدیل شود. چراکه در زمان انتخابات افراد سودجو منتظر و در کمین هستند ولی دانشجو در این فضا باید تجزیه و تحلیل کرده و خودش نتیجه گیری کند.
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در خاتمه با بیان اینکه دانشجویان آینده ساز جامعه هستند،گفت: شما متولیان سلامت آینده کشورید امیدواریم مشکلات جامعه در آینده مرتفع شود و جامعه بااخلاق و خوبی پیش رو داشته باشیم.
در مراسم روز دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حسین نظری دبیر کانونهای فرهنگی و نماینده انجمن اسلامی متحد دانشگاه با بیان اینکه با وجود گذشت سالها از واقعه روز دانشجو، دانشگاه ها هنوز عرصه کنشگری در مقابل ناملایمتی هاست، گفت: ایدئولوژی هایی که اندک زاویهای با تمامیت خواهان داشته باشند هنوز درگیر ظلم ظالمانه هستند البته نه با شلیک گلوله بلکه با تیر تزویر و نیرنگ، امنیتی سازی فضا و پرونده سازی.
وی ادامه داد: جنبش دانشجویی خود را صدای اقشاری میداند که صدایشان به جایی نمی رسد، آنهایی که زندگیشان ملعبه دست طالبان قدرت است.اتفاقا انجمن اسلامی دانشجویان متحد نیز از همین دسته کمتر مساوی هاست، برخی دانشکدهها بدون هیچ علتی از انتخابات و فعالیت این تشکل دانشجویی جلوگیری می کنند و برخی ناظران نیز چشم خود را به روی این ناملایمات بستهاند.
نظری با تاکید بر اینکه اگر دانشگاهی خواهان چندصدایی و تضارب آراست، این مهم بدون شفافیت همه ارکان آن امکانپذیر نیست، گفت: در این میان درخواست انجمن اسلامی متحد شفافیت تمامی ارکان دانشگاه مخصوصا نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگی و دانشجویی است.
در ادامه این مراسم، چند تن از نمایندگان تشکل ها و انجمن ها به نمایندگی از دانشجویان مسائلی را با مسئولان درمیان گذاشتند. آرین بسطامی نماینده انجمن اسلامی عدالت طلب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درسخنانی با بیان اینکه دنیای مدیران دنیای ترسناکی است و نقدها در آن بی اثر است، اظهار کرد: مدیران خوب یاد گرفتهاند که فردا موج تازهای راه افتاده و مطالبه گران خواسته های خود را فراموش می کنند.
وی عدم پاسخگویی مدیران را مشکل جامعه امروز و عدم پاسخگویی در کنار بی کفایتی را مهمترین عامل ایجاد دو قطبی مردم و مدیران در جامعه امروز دانست و گفت: پاسخگویی یعنی جواب دادن به کسانی که در قبال آنها مسئولیت داریم و متاسفانه این عدم پاسخگویی به دانشگاهها نیز سرایت کرده است و این شیوه آغاز مرگ دانشگاه و پویایی دانشجو است.
بسطامی ادامه داد: عدم پاسخگویی یعنی هیچکس مدیران پاسخگو نیستند که چرا باید تنها ۴۰ درصد پذیرش تخصص از سهمیه آزاد باشد.
وی با انتقاد از افزایش ظرفیت های غیر منطقی درز دانشگاه ها و با طرح این سوال که "ظرفیتهای جدید با کدام سهمیه و یا خدایی نکرده خرید صندلی وارد دانشگاه شدهاند؟"، ادامه داد: مهمترین رکن پاسخگویی شفافیت است و شفافیت مالی مهمترین مطالبه و حق مردم است، باید بدانیم که بودجه ای که برای من دانشجو تصویب شده در چه راهی هزینه می شود.
وی شفافیت را آغاز مبارزه سیستماتیک با فساد دانست و گفت: تصمیمات مدیریتی در مراکز دولتی مساله شخصی و خصوصی نیست.
این دانشجو باانتقاد از وضعیت حوزه دانشجوییو فرهنگی دانشگاه، گفت: در سالهای اخیر متولیان فرهنگی دانشگاه بیش از معاونت ها، خود دانشجویان فعال فرهنگی بودهاند و نقشه راه مشخص نیست که نتیجه این ناکاآمدی، تاثیرپذیری دانشجو، مصرف کننده بودن به جای مولد بودن و پیاده نظام سایرین بودن به جای فرماندهی تحولات جامعه است.
محمدهادی اسماعیلی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی(۱۳۴۸)، نیز با انتقاد از فساد و تبعیض، گفت: همه اینها دردهایی است که ملت ایران از آن رنج میبرند، دردهایی که با یک جرقه بر آتش بنزین نارضایتی ها شعله ور شد.
وی با بیان اینکه "مگر می شود دردها را درمان کرد، وقتی ریشهها پابرجاست"، اظهار کرد: با وجود تمام این مشکلات امید ما جوانان انقلاب پابرجاست و این جریان در ناامیدکردن ما همچون اداره کشور با شکست سختی مواجه شده است. ما میدانیم که راه حل، اعتماد به جوانان و تمرکز بر حل مشکلات از طریق ظرفیت های داخلی کشور و بریدن رشتهی امید به خوشه چینی از دشمنان مردم.
وی با بیان اینکه مبارزه با بیعدالتیهای داخلی باید در اولویت باشد، گفت: مکانیزمهای فسادزا فقر و تبعیض را ایجاد میکند و مبارزه با فساد اولویت عدالت خواهی است و از عناصر بسیار مهم و مسایل مورد اشتراک در مسایل فساد تعارض منافع است.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی(۱۳۴۸) با انتقاد از فساد و تعارض در برخی از بخشهای وزارت بهداشت، گفت: علی رغم ورود مستقیم وزیر بهداشت هنوز این درخت تنومند فساد ریشه کن نشده است، چه زمانی این ساختار فساد زا به طور کامل از وزارت بهداشت محو می شود و وزارتخانه بالاخره به ریل قانون باز میگردد؟
حمیدرضا دهقان دبیر بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم با انتقاد از اجرای طرح تحول سلامت که نتایج آن کل جامعه را متاثر کرده است، گفت: از همان ابتدا بسیج دانشجویی با ارسال نامهای به وزیر بهداشت اشکالات این طرح را مطرح کردند، اگر همان زمان گوش می کردند الان مشکلات کارانه و دفترچه بیمه سلامت گریبانگیر جامعه نبود.
وی با اشاره به بدهی ۱۵ هزار میلیاردی بیمهها، گفت: یکی از استدلالهای موافقان طرح تحول حل مشکل بیمهها بود، امروز چه کسی پاسخگوست؟
دهقان با اشاره به تصمیمگیری درباره طرح ریفورم آموزش پزشکی از سال ۸۴ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: پس از گذشت ۱۴ سال نه تنها اهداف این طرح محقق نشده بلکه به آموزش پزشکی نیز آسیب زده است.
وی با تاکید بر استفاده مدیران از مشاورههای دانشجویی، خطاب به رییس دانشگاه خاطرنشان کرد: مشاوران خود را از بدنه دانشجویی و از بین افراد صاحبنظر انتخاب کنید نه افراد خاصی که سابقه مشخصی ندارند.
دبیر بسیج دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با بیان اینکه چرا دانشگاه شهید بهشتی برای پایلوت طرحهای جدید به حیاط خلوت وزارت بهداشت تبدیل شده است، گفت: این درحالیست که دانشگاه علوم پزشکی تهران هیچ وقت زیر بار طرحهای جدید نمیرود.
آرمین سعیدی دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر نیاز فوری دانشگاه به رسیدگی بیشتر، گفت: سالهاست که دانشگاه رنجهای زیادی می برد و هرکس آمد و رفت علاج این بیمار نکرد و برخی با تصمیمات نابهجا دردی بر آن افزودند.
وی خواسته های دانشجویان را جزو أساسی ترین و پایهای ترین نیازها دانست و گفت: پاسخگویی در خصوص جذب دانشجویان انتقالی با دور زدن کنکور، افزایش سهمیه ها، روند خصوصی سازی بیمارستان ها و مساله فروش صندلی برخی از این مطالبات است.
وی با انتقاد از کمبود عضو هیات علمی در برخی دانشکده ها، گفت: نسبت هیات علمی به دانشجو در دانشکده پرستاری یک به ٤٣ است.
دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اعتراض دانشجویان دانشکده تغذیه به تغییر مدیریت دانشکده عنوان کرد: آیا زمان رسیدگی به آزمایشگاه دانشکده شیمی دانشگاه شهید بهشتی که سالهاست به ناحق فضای دانشکده بهداشت را اشغال کرده،نرسیده است؟
سعیدی دغدغه سرویس و خوابگاه، طرح تجمیع دانشگاه، محدودیت جای خوابگاه متاهلی، مشکلات و کمبودهای بیمارستانی و هیات علمی مجتمع ورامین و ظرفیتهای تحمیلی را سایر مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: درخواست بعدی ما این است که مدیرانی بر سر کار بیایند که حداقل تخصص لازم در حیطه کاری خود داشته باشند ، مسئولی که یک بار امتحانش را پس داده و نمره قبولی نگرفته چرا باید دوباره به کارزار مسئولیت برگردانده شود؟
علی پزشکی دبیر شورای صنفی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نماینده دبیران شوراهای صنفی دستیاری و دکترای سراسر کشور در وزارت بهداشت نیز در سخنانی با بیان اینکه آمدهام تا صدای در گلو مانده هزاران دستیار و دانشجوی دکترایی باشم که سالهاست صبورانه عمدۀ بار خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور را به دوش میکشند، با انتقاد از ساعات کار و شیفتهای طولانی دستیاران، اظهار کرد: در حالی که طبق قانون کار در اروپا ساعات کار دستیاران در بیمارستانها حداکثر ۴۰ تا ۵۰ ساعت است، در ایران این رقم حداقل ۱۰۰ ساعت لحاظ شده و در حداکثری برای آن تعیین نشده، حتی در مواردی شاهد ۱۴۰ تا ۱۶۰ ساعت هستیم، یعنی عددی بیشتر از اردوگاههای کار اجباری!
وی ادامه داد: تنها همین بیخوابیها و فشار فکری و روانی بر رزیدنتها کافیست تا منجر به کاهش انگیزه، افزایش افسردگی و به خصوص افزایش خطاهای پزشکی شود.
نماینده دبیران شوراهای صنفی دستیاری و دکترای سراسر کشور در وزارت بهداشت با انتقاد از محرومیت دستیاران از بیمههای پایه و مسئولیت،گفت: حقوقها نیز به طور تحقیر آمیزی پایین است و کارانهها با تأخیرهای بیش از یک ساله پرداخت میشود.
پزشکی، با اشاره به مشکلات دانشجویان دکتری از تأخیر در پرداخت اعتبارات پژوهشی انتقاد کرد و گفت: در این شرایط دانشجو نه تنها باید هزینۀ طرحها و پایان نامهها از جیب خود بپردازد، بلکه باید استرس ناشی ازسختگیریهای آموزشی و الزام چاپ مقالۀ ISI آنهم در شرایط تحریمی را نیز تحمل کند.
دبیر شورای صنفی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با طرح این سوال که چرا رسالت اجتماعی در ارزیابی دانشجویان دکتری هیچ جایگاهی ندارد؟، ادامه داد: مثلا اگر یک دانشجوی دکتری در جمع مردم شهر خود حضور یافت تا آنها را نسبت به خطرات بیماریهای مزمن آگاه کند، آیا در نظام آموزشی و پژوهشی ما امتیاز میگیرد؟ یا اینکه میگوییم بهتر بود که به جای این کارها دوتا مقاله مینوشت؟
وی با انتقاد از مصوبۀ اخیر کمیسیون عالی تعهدات وزارت بهداشت، گفت: مصوبهای که میگوید فارغ التحصیلان برای آزادسازی مدرک خود باید معادل شهریۀ دانشجویان شهریهپرداز در پردیسهای بینالملل در سال فراغت از تحصیل را بپردازند. یعنی با تصمیمی یک شبه هزینۀ آزادسازی مدرک به طور ناگهانی ۱۵ برابر افزایش یافته است.
پزشکی در خاتمه با تاکید بر ضرورت حضور نماینده شورا صنفی تحصیلات تکمیلی در شورای فرهنگی دانشگاه برای پیگیری مسائل صنفی، رفاهی و فرهنگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اظهار کرد: از مسئولین تقاضا می کنم با توجه به نقش پررنگ دستیاران و دانشجویان دکتری در نظام سلامت، نسبت به رفع مسائل و مشکلات آنها اقدام کنند.
سیامک برزیده نماینده کانون های فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این برنامه با بیان اینکه هنر عرصه ایست که نباید به یک ایده یا تفکر خاص محدود شود، گفت: متاسفانه جریان های پویای هنری امروز با فیلترینگ مواجه اند و این برخلاف حقوق نهادی و اساسی آنهاست.
وی با بیان اینکه حق با استدلال ذهن ها و دل ها را تسخیر می کند، نه با حذف، سانسور و سرکوب، گفت:متاسفانه امروز در بدنه تصمیمگیرنده و حتی در فضای دانشگاهی برخوردهای تندی را شاهدیم، تصریح کرد: این مساله معنایی جز نیل به تک صدایی و تک بعدی شدن و انحصارگرایی را به ذهن متبادر نمی کند.
به گفته وی، نظرات افراد غیرمتخصص نه تنها حوزه فرهنگ بلکه فضای عمومی جامه را به سمت فلج شدن، سکون، یاس و ناامیدی پیش می برد.
برزیده خطاب به مسئولان حاضر در سالن با بیان اینکه انتخاب کابینه حق طبیعی هر مسئولی است، گفت: با این حال فاصله تغییر مدیران و معاونان آنقدر کوتاه است که زمان شناختی باقی نمیماند چه برسد به برنامه ریزی و اجرای برنامه.
وی نقد و اعتراض را وظیفه دانشجو و دانشگاهی دانست و گفت:وقتی آزادی و کنشگری دانشجو را بگیریم ناخوداگاه به رادیکال شدنش دامن زدهایم و شکاف عمیقی بین قشر فرهیخته و حاکمیت ایجاد میکنیم.
نماینده کانون های فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با ارایه پیشنهاداتی برای اصلاح شرایط، خاطرنشان کرد: تسهیل روند مجامع تخصصی کانونهای فرهنگی در وزارت بهداشت و تبیین یک برنامه کلی با هدفگذاری مشخص در حوزه فرهنگی دانشگاه برخی از این پیشنهادات است.
انتهای پیام