وزیر دفاع آلمان خواستار کمک روسیه درباره پرونده قتل صورت گرفته در برلین شد

وزیر دفاع آلمان گفته است: قتل یک فعال گرجی در اوایل امسال رابطه بین برلین و مسکو را لکه‌دار کرده است. او افزود، دولت روسیه باید برای تحقیق در این باره به آلمان کمک کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، آنگرت کرامپ کارن باوئر امروز (یکشنبه) گفت: روسیه باید اقدامات بیشتری در ارتباط با تحقیقات در زمینه قتل مردی گرجی در تاریخ 23 اوت انجام دهد.

"زلیمخان خانگوشویلی"، فعال 40 ساله گرجی در ناحیه‌ای خلوت توسط یک موتورسوار در پارکی کوچک در برلین مورد هدف گلوله قرار گرفت.

این قربانی که قومیت چچنی داشت، گفته شده که در جنگ دوم چچن علیه روسیه جنگیده بود و تصور می‌شود که با سازمان اطلاعات نظامی گرجستان ارتباط داشت.

وزارت خارجه آلمان به سازمان‌های اطلاعاتی روسیه در داشتن نقشی در ترور خانگوشویلی مشکوک است.

کارن باوئر که رهبر حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز است، با بیان اینکه "وزن شواهد بسیار سنگین است" به بیل ام سونتاگ، روزنامه آلمانی گفت: همراه با قتل‌های صورت گرفته در انگلیس و دیگر فعالیت‌های روسیه، یک تصویر نگران کننده ترسیم می‌شود."

دادستان فدرال آلمان مسئولیت تحقیق در زمینه این قتل را در بر عهده گرفته است.

روز چهارشنبه گذشته، آلمان دو سیاستمدار روسی را اخراج کرد.

ولی کارن باوئر تاکید دارد باید اقدامات بیشتری صورت گیرد. وی گفت: دولت فدرال در مورد عکس‌العمل‌های بیشتر بحث و تصمیم گیری می‌کند... روسیه باید اکنون در تحقیقات این جرم کمک کند.

مرکل با پوتین دیدار می‌کند

مرکل پیش از این از مسکو به دلیل کمک نکردن به آلمان برای تحقیق در این زمینه انتقاد کرده بود.

روز جمعه یک سخنگوی دولت آلمان تایید کرد که قرار است مرکل پیش از نشست سران درباره اوکراین که با میزبانی امانوئل ماکرون، رئیبس جمهوری فرانسه در پاریس برگزار می‌شود، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در روز دوشنبه دیدار کند.

آلمان هم‌چنین درباره این تحقیق می‌کند که آیا قتل خانگوشویلی با مقامات چچن مرتبط است یا نه. چچن جمهوری‌ای خودمختار درون جمهوری فدراتیو روسیه است که قانون اساسی خود را دارد اما همچنان توسط مسکو کنترل می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98091712329
  • خبرنگار : 99999

برچسب‌ها