اله مراد عفیفی پور در بازدید از روند بارگیری در بندرشهید رجایی، با تشریح طرحی موسوم به "کنترل دسترسی"( (Access Control ) در بزرگترین بندر کشورمان، هدف از این اقدام مهم را هوشمندسازی دروازه های ورودی منطقه ویژه اقتصادی به منظور ساماندهی ورود کامیون و تریلرها برای بارگیری کالا عنوان کرد.
وی افزود: بنابر تجزیه و تحلیل های آماری انجام شده در حال حاضر روزانه بیش از ۴ هزار دستگاه کامیون حمل بار وارد این بندر شده و یا از آن خارج می شود که بخش عمده ای از این آمار مربوط به جابجایی کالاهای وارداتی، ترانزیتی و کالاهای اساسی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: در قالب گام نخست طرح الکترونیکی کردن روند ورود و خروج کامیون ها، طی سال جاری جلسات متعددی بین مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار شده است.
وی ادامه داد: بر اساس توافق صورت گرفته بین این دو دستگاه اجرایی، از تاریخ ۲۰ آذرماه جاری فقط آن دسته از کامیون های حمل کالای بین شهری امکان ورود به بندر شهید رجایی را دارند که مستندات و مدارک لازم را از پایانه های باربری دریافت نموده و پایانه ها این اطلاعات را به اداره کل بنادر و دریانوردی ارسال کرده باشند.
عفیفی پور، اطلاع رسانی ابعاد مختلف طرح "کنترل دسترسی" و تبادل اطلاعات الکترونیکی در بستر نرم افزاری ایجاد شده بین دو سازمان و بخش های صنفی مربوطه را عامل کلیدی در موفقیت این طرح دانست و گفت: تاکنون به منظور ایجاد این ارتباط سیستمی، جلسات مشترکی برگزار شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان محور اصلی توافقات را توزیع عادلانه بار در بنادر بازرگانی کشور دانست و عنوان کرد: در گام نخست، بندر شهید رجایی کالا و کانتینر موجود در محوطه های بندر را فقط به کامیونهای بین شهری که از طریق سامانه راهداری و حمل و نقل جاده ای تایید شده اند، تخصیص خواهد داد و یگان حفاظت از ورود کامیون های بدون مجوز، به محوطه های بندری جلوگیری می کند.
انتهای پیام