در جلسه کمیته سلامت و امنیت غذایی مطرح شد

از جزئیات مرگ ۴ نفر بر اثر آنفلوآنزا در رفسنجان تا ممنوعیت ورود کود مرغی بدون مجوز

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان از راه‌اندازی بخش قرنطینه آنفلوآنزا در بیمارستان علی‌بن ابیطالب رفسنجان خبر داد و گفت: در بیمارستان علی‌بن ابیطالب (ع) وضعیت حاد نیست و بخش‌ قرنطینه ایجاد شده است، ۶۰ مورد بستری هستند و تعدادی در ICU و سه مورد در IC اطفال بستری هستند.

دکتر علی اسماعیلی‌ندیمی ظهر امروز ۱۲ آذرماه در جلسه کمیته سلامت و امنیت غذایی شهرستان رفسنجان اظهار کرد: آنفلوآنزا ویروس وحشی و خطرناکی است که انتظار اینکه موارد مرگ و میر ناشی از آن در کشور بیشتر شود، وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از نظر وضعیت بستری در بیمارستان علی‌بن ابیطالب (ع) مشکلی نداریم و برای بیماران بستری مشکل دارویی هم نداریم، افزود: بیش از ۹۰ درصد موارد آنفلوآنزا راحت درمان می‌شود و مشکلی ندارند.

وی تصریح کرد: به خانم‌های باردار بیشتر رسیدگی می‌شود چون خطر مرگ و میر بالاست و بیماران مزمن ریوی هم باید پیشگیری کنند چون با عفونت ساده ممکن است از دست بروند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: در بیمارستان علی‌بن ابیطالب(ع) رفسنجان وضعیت حاد نیست و بخش‌ قرنطینه در خصوص آنفلوآنزا ایجاد شده است، ۶۰ مورد بستری هستند و تعدادی در آی سی یو هستند و سه مورد در آی سی یو اطفال بستری هستند. ضمن اینکه پیک درگیری آنفلوآنزا اطفال را پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر ۱۷ کودک بستری هستند.

جزئیات مرگ ۴ نفر بر اثر آنفلوآنزا در رفسنجان

اسماعیلی ندیمی در ادامه با اشاره به اینکه چهار مورد فوتی ناشی از آنفلوآنزا در رفسنجان داشتیم، یادآور شد: یک زن باردار تبعه افغانستانی ۱۸ ساله و سه خانم ۷۰، ۶۰ و ۵۰ ساله که سابقه بیماری مزمن قلبی ریوی و دیابت داشتند، این افراد بودند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با تاکید بر اینکه بیمارستان علی‌بن ابیطالب(ع) رفسنجان کاملا آماده است و می‌توانیم دو بخش را تعطیل و بخش قرنطینه را توسعه دهیم، عنوان کرد: در خصوص تعطیلی مدارس به هیچ عنوان نیاز نیست و تصمیم‌گیری با شورای آموزش و پرورش است البته تا ۱۵ دی‌ماه درگیر اپیدمی(همه گیری) آنفلوآنزا را خواهیم داشت.

اسماعیلی‌ندیمی با بیان اینکه برای واکسیناسیون هیچ‌وقت دیر نیست، اضافه کرد: هیچ توصیه‌ای برای مصرف سرپایی نداریم که بازار سیاه راه بیفتد و سودجویی شود.

ورود کود مرغی به رفسنجان بدون مجوز ممنوع

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان نیز در این جلسه گفت: آنفلوآنزا فوق‌حاد پرندگان کانون‌هایی در کشور داشته که معدوم می‌شوند.

محمود مقامی افزود: در رفسنجان کانون بیماری نداشتیم و تلفات در مرغداری‌ها آزمایش می‌شود.

وی به استفاده از کود مرغی در باغات پسته اشاره کرد که از سراسر کشور به رفسنجان منتقل می‌شود و ادامه داد: برای حمل کودمرغی باید مجوز باشد ضمن اینکه پست‌های قرنطینه در این زمینه ایجاد شده است.

کوره‌های ذوب مس در حومه تعطیل شوند

مصطفی بخشی بخشدار مرکزی رفسنجان نیز به فعالیت کارگاه‌های ذوب مس در حومه غربی و شهرک هزارواحدی اشاره کرد و گفت: این موضوع موجب مهاجرت از شهرک نفت به شهرهای دیگر شده و اعتراضاتی در پی دارد.

رئیس اداره محیط‌زیست رفسنجان در این رابطه توضیح داد: بعضی از این کوره‌ها تعطیل شدند و تعدادی که فعال هستند به دلیل این بوده که مواد تخلیه کرده بودند و مقرر شد ظرف مدت یک ماه باری که تخلیه کردند را سروسامان دهند و بعد از اخذ مجوز با نصب فیلتر می‌توانند فعالیت کنند.

قربی یادآور شد: اگرچه اگر فیلتر هم داشته باشند مکان فعالیت‌شان مناسب نیست.

فرماندار رفسنجان نیز در این خصوص گفت: سلامتی مردم شوخی نیست و اگر فعالیت این کوره‌ها غیرمجاز بوده و برای سلامتی مردم خطرآفرین باشد باید تعطیل شوند اگر تکرار کنند  شرکت مس نباید به این افراد مواد اولیه دهد.

  • سه‌شنبه/ ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 98091208712
  • خبرنگار : 50188