به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سفارش اداری، این مساله مخصوصا زمانی ارزش بیشتری پیدا میکند که با مقولهای به نام مالیات پیوند میخورد. اما آیا شرکتها میتوانند حتی برای خرید یک خودکار هم فاکتور رسمی دریافت کنند؟ در ادامه به بررسی خصوصیات فاکتور رسمی و الزامات آن میپردازیم.
فاکتور رسمی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟
به طورکلی فاکتور سندی است که از جانب فروشنده برای خریدار کالا و خدمات صادر میشود و در آن نوع، میزان و قیمت کالای خریداری شده و همچنین مشخصات طرفین ذکر میشود.
فاکتور رسمی، فاکتوری است که مطابق قوانین وزارت اقتصاد و امور دارایی تنظیم شده باشد و در نهایت مورد تایید آن سازمان قرار بگیرد. مشخصات فاکتور رسمی مورد تایید وزارت دارایی به شرح زیر است:
· مشخصات فروشنده و خریدار، از جمله کدملی، شماره اقتصادی، کدپستی و آدرس به درستی درج شده است.
· درصورت دریافت مبلغ مالیات بر ارزش افروده در فاکتور، گواهی ارزش افزوده به همراه تاریخ معتبر توسط فروشنده اخذ شده باشد.
· مهر و امضا خریدار و فروشنده در فاکتور باشد.
· شماره سریال فاکتور رسمی باید با توجه به شماره و تاریخ مرتب شده باشد. همچنین بهتر است به نوعی از سایر نوشتههای فاکتور متمایز باشد که رسیدگی به آن راحتتر باشد. استفاده از چاپ افست به رنگ قرمز و کمی برجسته برای این منظور بهتر است.
· شکل و نمونه آن متناسب با نمونه فاکتور سازمان امور مالیاتی باشد.
چرا نباید از فاکتورهای صوری استفاده کنیم؟
حقیقت این است که برای آن که بتوانید هزینههای خود را به درستی ارائه کنید نیاز است تا بتوانید برای تمام آنها مدرک قابل تایید ارائه کنید. متاسفانه گاها به دلیل بالا بودن تعداد خریدهای خرد سازمانها و یا دشواری دریافت فاکتور رسمی از فروشندگان، خریداران به استفاده از فاکتور صوری روی میآورند.
بدون شک در صورت استفاده از فاکتور صوری ممکن است با مشکلات جدی روبرو شوید. روند تایید فاکتورهای صوری و یا فاکتورهای غیررسمی در مسیرهای مالیاتی با پیچیدگیها و دقتهای فراوانی همراه است و در صورت عدم تایید هر گونه فاکتوری از سوی سازمان امور مالیاتی، شرایط برای شما دشوار خواهد شد. احراز صوری بودن فاکتورهای ارسالی در پرونده دارایی، مصداق فرار مالیاتی بوده و جرم مالیاتی محسوب میشود. توجه داشته باشید که حتی فاکتورهای رسمی که از فروشندگان مختلف دریافت میکنید نیز نیازمند بررسی کدهای اقتصادی و اعتبار گواهینامه است.
اما در صورتی که نیاز به خریدهای روزانه برای شرکت خود داشته باشیم باید چه کنیم؟
دریافت فاکتور رسمی معتبر و عدم استفاده از فاکتورهای صوری برای خریدهای خرد و کوچک، درست مانند خریدهای عمده حائز اهمیت است. بنابراین، برای این کار شما میتوانید یک فروشنده مطمئن که تمامی گواهینامههای لازم را داشته باشد را شناسایی کنید و با خیال راحت تهیه مایحتاج مورد نیاز اداره و یا سازمان خود را به وی بسپارید. فروشگاه اینترنتی سفارش اداری میتواند یکی از گزینههای شما باشد.
آیا میتوانیم از تمامی فروشندگان تقاضای فاکتور رسمی داشته باشیم؟
بله، طبق ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، کلیه مودیان وظیفه دارند در ازای عرضه کالا و خدمات خود صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی ارائه دهند. این صورتحساب باید شامل مشخصات کاملی از طرفین معامله و همچنین مورد معامله باشد.
تقاضای فاکتور رسمی از کلیه واحدهایی که مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده هستند، نه تنها حق شماست بلکه برای دفاتر مالیاتی شما نیز مورد نیاز است. این مساله ارتباطی به کوچک و بزرگ بودن واحد صنعتی و یا خریدهای خرد و کلان شما ندارد. در هر صورت شما میتوانید در قبال وجه پرداختی از فروشنده درخواست فاکتور رسمی کنید.
دقت داشته باشید یک شرکت و یا سازمان ممکن است برای هزینههای کلان خود فاکتورهای رسمی و مشخص شدهای داشته باشد. لیست بیمه کارمندان و یا فاکتورهای رسمی برای خریدهای عمده شرکت به راحتی قابل پیگیری است، اما آیا برای خریدها و مایحتاج کوچکتر شرکتها نیز وضع به همین صورت است؟
آیا راه حلی وجود دارد که شرکتها و سازمانها بتوانند به راحتی حتی برای خرید یک عدد کالا نیز فاکتور رسمی مورد تایید دارایی دریافت کنند؟
بهترین پیشنهاد برای خریداران چیست؟
با توجه به تاکید سازمان امور دارایی بر استفاده از فاکتور رسمی و لزوم شفافیت در مورد خرید و فروش کالا و خدمات، پیشنهاد ما برای شرکتها و سازمانهایی که حسابرسیهای مالیاتی فعالی دارند، خرید از فروشگاهها و شرکتهایی است که فاکتور رسمی معتبر ارائه میکنند.
فروشگاه اینترنتی سفارش اداری، با دارا بودن مجموعه گستردهای از انواع محصولات پذیرایی، محصولات بهداشتی، لوازم التحریر، لوازم اداری، لوازم الکترونیک و... میتواند به راحتی نیازها و احتیاجات رومزه سازمانها و شرکتها را برآورده سازد. دریافت فاکتور رسمی برای تمامی سفارشات، اعم از خرد و عمده از جمله مزیتها و ویژگیهایی است که خرید از سفارش اداری را از سایر فروشگاهها متمایز میسازد.
بنابراین اگر مسئولیت خرید سازمان و یا شرکت بر عهده شما است، دیگر نیاز نیست تا درمورد دریافت فاکتور رسمی و ثبت آن در دفاتر مالیاتی خود نگرانی داشته باشید. با خرید از فروشگاه اینترنتی سفارش اداری، میتوانید راحتی خرید، تنوع گسترده محصولات و دریافت فاکتور رسمی خرید را یکجا تجربه کنید.
برای بازدید از محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی سفارش اداری و آشنایی بیشتر با خدمات این مجموعه میتوانید به سایت فروشگاه اینترنتی سفارش اداری مراجعه کنید.
انتهای رپرتاژ آگهی