محسن علیجانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به آلودگی هوا در تهران و برخی از کلانشهرها گفت: منشاء آلودگی هوا در میزان تردد خودروها و موتورسیکلتها است. باید در وهله اول برای توسعه حمل و نقل ریلی اقدامات جامعی صورت گیرد. لازم است دستگاهها ملزم به انجام وظایفشان شوند، نه اینکه به محض وقوع آلودگی هوا کمیته اضطرار تشکیل شده و منتظر ورود سامانههای بارشی باشم.
به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید در فرآیندی و با کمک دولت و تمامی دستگاهها مشکل آلودگی هوا را در سطح ملی حل کرد. تصمیمات کوتاه مدت و بلندمدت نیاز است نه اینکه تصمیمات بیشتر جزیرهای باشد. آلودگی هوا مسئله ملی و قابل حل در پروسه چند ساله است منوط به اینکه برنامه جامعی برای آن وجود داشته باشد. مجلس نیز قانون هوای پاک را به تصویب رساند که در صورت اجرای آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. نمونه بارز آن انجام درست معاینه فنی خودروها و موتورسیکلتها است.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه «حدود چند ماه پیش در جلسهای با حضور استاندار تهران درباره طرح جامع حمل و نقل ریلی و عمومی بحث شد»، افزود: در همین جلسه شهردار تهران گزارشی برای توسعه مترو داد. در حال حاضر ۳۰۰۰ اتوبوس و واگن برای شهر تهران کم داریم که باید فکری برای آن شود. قطعا توسعه حمل و نقل عمومی امری ضروری است که مشخصا برای تکمیل متروی شهر تهران حداقل به ۴۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است.
علیجانی در پایان با تاکید بر اینکه «باید بسته جامعی برای حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا تهیه و اجرایی شود» افزود: در همین باره بسته جامع حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا در مدیریت شهری و استانداری باید در دستور کار قرار گیرد. حتی در صورت لزوم باید از مجلس و صندوق توسعه هم کمک گرفت. هنوز بسته جامعی تعریف نشده است.
انتهای پیام