رئیس اداره بهزیستی لامرد:

بهزیستی لامرد ۲۶۰۰ معلول تحت پوشش دارد/ اجرای ۵۰ ویژه برنامه در لامرد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لامرد گفت: در این شهرستان ۲ هزار و ۶۰۰ معلول تحت پوشش بهزیستی حضور دارند که خدمات مختلفی به آنان ارائه می‌شود.

معصومه کاظم‌زاده یکشنبه ۱۰ آذر در جمع خبرنگاران گفت: در این شهرستان ۳ هزار و ۲۸۹ خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند که ۲۶۰۰ معلول، ۴۱۹ زن سرپرست خانوار و دیگر گروه‌های هدف بهزیستی را شامل می شوند.

وی گفت: غربالگری بینایی، شنوایی نوزادان، آگاهسازی و پیشگیری از بروز معلولیت‌ها در مدارس و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از اقدامات بهزیستی لامرد برای کاهش بروز معلولیت‌ها بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه افراد دارای اختلالات ژنتیکی در این شهرستان شناسایی شده و به مراجع مربوطه ارجاع داده می شوند، ارائه مشاوره رایگان به این خانواده ها را یادآور شد.

کاظم‌زاده از پرداخت ماهیانه ۵۷۲ میلیون تومان مستمر به خانوارهای تحت پوشش بهزیستی در لامرد خبر داد و گفت: مستمری هر مددجو از ۵۳ هزار تومان در گذشته به ۱۰۸ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اداره بهزیستی لامرد از افزایش دو و نیم برابری حق پرستاری معلولین ضایع  نخاعی خبر داد و گفت: متوسط حق پرستاری افراد دارای ضایعه نخاعی ۲۰۰ هزار تومان در ماه بود که  این مبلغ به حدود ۵۵۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده تا بخشی از مشکلات خانواده‌های دارای معلول ضایعه نخاعی را مرتفع کند.

وی همچنین از تکمیل و واگذاری ۹۴ واحد مسکونی در سال ۹۷ و ۷۳ واحد مسکونی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: اکنون ۱۴ واحد مسکونی برای خانواده‌های چند معلول در حال احداث است.

پرداخت ۱۴ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال معلولان

کاظم زاده با اشاره به اینکه حق بیمه کارفرمایی معلولان مستقیما توسط بهزیستی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود، گفت: سال ۹۷ بالغ بر ۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال و امسال هم ۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به معلولان پرداخت شده است.

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین گفت: با ابلاغ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین گام بزرگی در راستای تحقق عدالت اجتماعی برداشته شده است و با اجرای کامل آیین نامه های این قانون می‌توان بخشی از حقوق معلولان را ادا کرد.

افزایش موارد حمایتی از معلولین با ابلاغ ۵ آئین نامه قانون جامع حمایت از معلولین

وی با بیان اینکه ابلاغ ۵ آئین نامه قانون حمایت از معلولین مربوط به ماده های ۳، ۹، ۱۲، ۱۳ و ۲۵، سبب افزایش حمایت‌ها بویژه حمایت‌های تحصیلی از معلولین می شود، گفت: پرداخت شهریه دانشگاه آزاد معلولان بطور کامل تا پایان مقطع کارشناسی ارشد، پرداخت کمک هزینه ۴ میلیون تومانی برای دانشجویان مقطع دکتری، پرداخت ۶۰ درصد هزینه شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی، پرداخت کمک هزینه برای دانشجویان دانشگاههای شبانه غیردولتی براساس ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلول، پرداخت ۳۰ تا ۵۰ درصد کارانه افراد دارای معلولیت خفیف و شدید از جمله موارد حمایتی از معلولین است.

کاظم‌زاده گفت: براساس آیین‌نامه جدید حق بیمه افراد دارای معلولیت به طور مستقیم از سوی سازمان بهزیستی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. همچنین براساس ماده ۲۵ نیز والدین یا سرپرست افراد معلول از پرداخت ۵۰ درصد از مالیات مزد خود معاف هستند.

اجرای ۵۰ برنامه به مناسبت روز جهانی معلولین در شهرستان لامرد

رئیس اداره بهزیستی لامرد از اجرای ۵۰ برنامه برای بزرگداشت روز و هفته معلولین خبر داد و گفت: شعار امسال روز جهانی معلولین «ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار» و تحقق این شعار ملزم مشارکت همه‌ی مردم و دستگاه‌های اجرایی و صنوف مختلف در کنار سازمان بهزیستی است.

کاظم‌زاده با یادآوری اینکه برنامه‌های تدارک دیده شده برای روز جهانی معلولان از ۹ آذر شروع شده است، گفت: این برنامه‌ها تا ۱۵ آذرماه ادامه دارد.

به گفته این مقام مسئول، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های آگاهسازی معلولین از حقوق و قوانین حمایتی، اجرای طرح زنگ معلولین در مدارس، برگزاری همایش ورزشی، برگزاری ۴ جشن در مدارس استثنایی و مرکز نگهداری از معلولین ذهنی، اجرای ویژه برنامه روز جهانی معلولین در مراکز مهدکودک روستایی و شهری، استقرار کارشناسان حوزه تخصصی امور معلولین اداره بهزیستی در نمایندگی بخش های شهرستان و پاسخگویی به معلولین، دیدار با خانواده های معلولین، ارائه خدمات درمانی رایگان از مهم‌ترین برنامه‌های پیش بینی شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98091006972
  • خبرنگار :