بهترین منابع آموزشی زبان کدامند؟

یادگیری زبان از دیرینه تا به امروز یکی از قابلیت‌هایی بوده که انسان با دستیابی به آن با دنیای تازه‌ای روبرو می‌شده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ایران بوک، از زمانی که انسان‌ها پا روی این جهان گذاشتند درصدد ارتباط با یکدیگر بوده‌اند تا بتوانند ارتباط مؤثری را در همه زمینه‌ها با یکدیگر داشته باشند، آن‌ها با سنگ نبشته‌ها، علائمی نظیر دود و آتش و یا نقاشی سعی داشته‌اند تا جهت پیشبرد اهداف خود گام بردارند تا اینکه امروزه بیش از چند صد زبان در دنیا وجود دارد. یادگرفتن همه زبان‌ها شاید ضروری به نظر نرسد اما یادگیری برخی از زبان‌های بین‌المللی یا زبان‌هایی که در میان ملت‌ها مورد قبول واقع‌ شده، می‌تواند کمک به سزایی در گشودن درهای جدید دنیا به روی ما باشد.

در این متن هدف این است که بدانیم محتوایی که امروزه تولید شده، به چه صورت می‌تواند ما را یاری کند و چه منابعی و یا کتاب‌ های آموزش زبان امروزه می‌تواند در جهت کمک به رشد این مقوله مؤثر واقع شوند اما قبل از آن بهتر است تعریف کلی از زبان و شکل‌گیری آن در ذهن تعریف کنیم تا به روش‌های امروزی دست‌یابیم.

زبان چیست و چگونه در ذهن ما ایجاد می‌شود؟

برای یافتن تعریفی از زبان سعی بر آن داشتیم تا تعریفی جامع و جهانی بیابیم که منجر به این امر شد تا از فرهنگ لغت‌های مختلف به جستجو و کاوش بپردازیم:

طبق فرهنگ لغت دانشگاهی وبستر، زبان به این صورت تعریف‌ شده است: ابزاری نظام‌مند جهت انتقال اندیشه‌ها یا احساس‌ها از طریق علامت‌ها، صداها، حرکت‌ها یا علامت‌هایی قراردادی که معنی‌های مشخص دارند.

زبان مهارتی است پیچیده و تخصصی که به‌طور خود به خودی در کودک رشد می‌کند، بدون تلاش آگاهانه یا آموزش رسمی، بدون آگاهی از منطق زیر بنایی آن رشد می‌کند. در همه انسان‌ها ازنظر کیفیت به یک صورت است و از توانایی‌ها یا مهارت‌های کلی که برای پردازش اطلاعات یا اجرای رفتار هوشمندانه به کار می‌روند متمایز است. اگر تعدادی از تعریف‌های مختلف زبان را باهم ترکیب کنیم به تعریف مرکبی از چندین قسمت می‌رسیم که می‌توان به‌صورت زیر آن را لیست کرد:

· نظام‌مند است

· از علامت‌های قراردادی استفاده می‌کند

· از نمادهایی استفاده می‌کند که در درجه اول صوتی‌اند، اما می‌توانند تصویر نیز باشند.

· از نمادهایی استفاده می‌کنند که معناهای قراردادی دارند.

· برای برقراری ارتباط به کار می‌رود.

· در جامعه گفتاری عمل می‌کند.

· اساساً انسانی است، اما محدود به انسان‌ها نمی‌شود.

· ویژگی‌هایی عمومی یا جهانی دارد.

زبان در قرن بیستم

امروزه، بسیاری از روش‌های تعلیمی چند دهه‌ی گذشته، در اصطلاح «تدریس زبان ارتباطی» نهفته هستند که در حال حاضر به‌صورت تکیه‌کلام مدرسان زبان درآمدهاست. تدریس زبان ارتباطی روشی است گزینشی و آمیخته‌ای از روش‌های گذشته به‌صورت بهترین چیزی که مدرس برای استفاده‌های طبیعی زبان دوم در کلاس می‌تواند ارائه دهد. تفاوت چشمگیری که بین رسم و رسوم آموزش زبان در حال حاضر و رسم و رسوم نیم‌قرن پیش وجود دارد، نبود «قواعد و اصول» و «بهترین روش تدریس» است. در حال حاضر منابع دیجیتالی متعددی برای کتاب زبان و آموزش آن مهیا شده‌اند که می‌توان از جمله آن‌ها اینترنت، کتاب‌های آموزشی، رسانه‌هایی نظیر تلویزیون و ماهواره که همگی زبان‌های متعددی را منعکس می‌کنند و یا مجلات و روزنامه‌ها اشاره کرد که در کمک‌رسانی به فراگیران زبان کمک می‌کنند.

استفاده از متدهای آموزش زبان که توسط انتشارات‌های معتبر دنیا صورت می‌گیرد راهکار دیگری است که زبان آموزان می‌توانند به آن‌ها روی بیاورند و یا حضور در کلاس‌های آموزش زبان که آن‌ها نیز با متدهای نامبرده سعی در تعلیم و تربیت زبان آموزان دارند. امروزه فراگیری زبان به روش‌های مناسبی دست‌یافته است و استفاده از تکنیک‌هایی نظیر تکنیک‌های روانشناختی آموزش در خواب و یا شنیداری گفتاری که الهام گرفته از یادگیری کودکان است از شیوه‌هایی است که در دسترس قرارگرفته‌اند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • دوشنبه/ ۴ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98090402024
  • خبرنگار : 30054