به گزارش ایسنا،رویداد مستندسازی بحران، به همت کمانمدیا در خانه گفتمان شهر (وارطان) برگزار شد.
در این رویداد، که طی آن چهار مستند «سایههای روشن» ساخته حسین نشاطی، «شبیهسازی آقای زرد» ساخته ماهان خمامیپور، «حلب: سکوت جنگ» ساخته امیر اصانلو و «فقدان» ساخته فاطمه ذوالفقاری که همه محصول کمانمدیا به مدیریت زکریا زرگانی هستند نمایش داده شد، به جنبههای مختلف مستندسازی در بحران اشاره شد. سه مستند «سایههای روشن»، «شبیهسازی آقای زرد» و «حلب: سکوت جنگ» با محوریت حمله داعش به حلب و «فقدان» که روایت خانوادهای در زلزله سرپلذهاب است، بهعنوان نمونههایی از مستندسازی در بحران به علاقهمندان نمایش داده شد.
در این اکران خصوصی گلی امامی، هنگامه گلستان، روبرت صافاریان، جهانبخش نورایی، احمد طالبینژاد، شهرام مکری، نسیم احمدپور، شادی قدیریان، فائزه عزیزخانی، سحر عصرآزاد، کبوتر ارشدی، رئوفه رستمی، رامین مستقیم، ساسان گلفر و... حضور داشتند، پس از نمایش دو مستند «حلب: سکوت جنگ» و «شبیهسازی آقای زرد»، احمد طالبینژاد پشت تریبون رفت و از مفهوم مستندسازی بحران گفت: مستند سازی بحران، ترمی تازه در سینمای مستند ایران است که باید به ابعاد مختلف آن توجه داشت و آنها را بررسی کرد.
سپس طالبینژاد کارگردانهای این دو مستند را پشت تریبون فرا خواند تا تجربهشان را از مستندسازی در بحران بازگو کنند.
ماهان خمامیپور گفت: من از تهران ماجرای آقای زرد را شنیده بودم و با امیدواری کمی از این که او را پیدا کنم راهی حلب شدم. اما در نهایت او را یافتم و هر کس درباره او چیزی میگفت. من اما روایت خودم را از آقای زرد ساختم. اسم فیلم را هم گذاشتم «شبیه سازی آقای زرد» تا بر اساس نظریه بودریار، حقیقت آقای زرد را شبیهسازی کرده باشم.
امیر اصانلو هم از تجربه ساخت «حلب: سکوت جنگ» چنین گفت: آن چه مرا در مواجهه با حلبِ پس از جنگ حیرتزده کرده بود، ویرانیای بود که جنگ بر جا گذاشته بود و در این مستند تلاش کردم تا آن ویرانی مهیب را بازنمایی کنم.
در این قسمت از برنامه، گلی امامی نقدی به مستند امیر اصانلو وارد کرد و گفت: مستند شما بیش از آن که فیلم مستند باشد، قابعکسهایی است بیهیچ توضیحی. گرچه برخی آن را روایت شاعرانه از جنگ توصیف کردند ولی باید دید 70 سال بعد چه چیزی از این مستند برای نسلهای بعد میماند. آیا لازم نیست یک فیلم مستند شناسنامهای داشته باشد که آن را برای دورانهای دیگری نیز قابل استفاده کند؟
امیر اصانلو، در دفاع از ساخته خویش خطاب به گلی امامی چنین گفت: تلاش من ثبت بیواسطه واقعیت و مواجهه عریان تماشاگر با آن چیزی بود که از جنگ بر جا مانده، پس هر توضیح و تفسیری را برای آن اضافه میدیدم.
سپس مستندهای «سایههای روشن» و «فقدان» به نمایش درآمدند. پس از نمایش این دو فیلم نیز، کارگردانها درباره فیلمهایشان سخن گفتند.
فاطمه ذوالفقاری، کارگردان «فقدان» گفت: همیشه میخواستم ببینم آدمها در مواجهه با گذشته و آن چه که دیگر تمام شده چه واکنشی دارند. وقتی سرپلذهاب زلزله آمد فرصت را مناسب دیدم تا دوربینم را بردارم و برم ببینم آدمها با آواری که از گذشته بر جا مانده چه مواجههای دارند، این شد که مستند «فقدان» شکل گرفت.
رامین مستقیم، خبرنگار لسآنجلستایمز در تهران، به کارگردان «سایههای روشن» نقدی وارد کرد و گفت: موضعی که دوربین شما از رخداد جنگ در سوریه ملتهب که در آن اقوام مختلف با افکار و آرای مختلف حضور دارند اتخاذ کرده، بسیار یکسویه است و لازم بود تا شما بیطرفتر روایت خود را از حضور داعش در حلب ارائه داده و وضعیت زنان سوری را در آن جا بیطرف به تصویر بکشید.
حسین نشاطی در دفاع از ساخته خود گفت: من تلاش کردم تا مشاهدات عینی خودم را بیواسطه با تماشاگر به اشتراک بگذارم.
گفتنی است مستند «حلب: سکوت جنگ»، مستند برگزیدهایدفای 2018 و «فقدان» نماینده امسال سینمای مستند ایران در بخش استعدادهای درخشان ایدفا هستند. همچنین «شبیهسازی آقای زردپوش» مستند برگزیده جشنواره بینالمللی فیلم کلگری کاناداست.
فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش منتشر شد
در پی برگزاری نخستین جشنواره ی سراسری تئاتر کوتاه کیش، فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی، در پی برگزاری نخستین جشنواره ی سراسری تئاتر کوتاه (کافه – ساحل) کیش و استقبال هنرمندان حوزه تئاتر از این جشنواره،فراخوان دومین دورهی جشنواره با حمایت سازمان منطقه آزاد جزیره کیش و به دبیری عباس نجاری منتشر شد.
دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش با هدف تلاش برای گسترش،حمایت و تقویت جایگاه تئاتر کوتاه اقدام به انتشار دومین فراخوان خود در سه بخش مسابقه نمایش های کافه ای،ساحلی ،طرح و ایده های نمایشی مکتوب در دی ماه 1398 برگزار می شود.
علاقمندان جهت دریافت فراخوان و فرم ثبت نام می توانند به سایت جشنواره به آدرس kishtheaterfestival.irمراجعه کنند.
"کارت پرواز" در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می شود
فیلم سینمایی «کارت پرواز» به کارگردانی مهدی رحمانی یکشنبه 26 آبان ماه 1398 ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران نمایش داده شده و پس از آن با حضور عوامل نقد و بررسی میشود.
به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ندا برای حل بحران مالیاش، تصمیم گرفته که با بلعیدن مواد مخدر به ترانزیت آن روی بیاورد. اما این کار برایش خطراتی در پی دارد...»
مهدی رحمانی نویسنده و کارگردان، بهمن کامیار تهیه کننده، محمدعلی نجفی بازیگر، کورش جاهد کارشناس سینما و جمعی دیگر از عوامل فیلم مهمانان پانصد و بیست و هشتمین نشست باشگاه فیلم تهران هستند.
علاقمندان برای حضور دراین نشست میتوانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه و یا با شمارههای 20- 22872818 تماس بگیرند.
پوستر «پنجره ای رو به آسمان» منتشر شد/ معرفی عوامل و طراحان نمایش
پوستر نمایش «پنجره ای رو به آسمان» به کارگردانی امیر دژاکام که از 4 آذر اجرای عمومی خود را آغاز می کند، منتشر شد.
به گزارش مشاور رسانه ای نمایش، پوستر نمایش «پنجره ای رو به آسمان» با طراحی امیر رجبی رونمایی شد. این اثر نمایشی قرار است به کارگردانی امیر دژاکام از 4 آذر ماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه سپند آغاز کند.
درخلاصه داستان نمایش آمده است: دو دقیقه مانده است به شروع یک برنامه زنده اما استاد فلسفه مهمان و مجری برنامه نیامده اند ...
بهرام ابراهیمی، شهره سلطانی، امیر کربلایی زاده، عمار تفتی، حسین شهبازی، ابوالفضل جمشیدی بازیگران این اثر نمایشی هستند.
دیگر عوامل «پنجره ای رو به آسمان» عبارتند از: نویسنده و تهیه کننده: حسین دژاکام، دستیاران کارگردان: شانی دژاکام، حسین شهبازی، مدیر تولید: مهدی علی نژاد، جانشین تهیه کننده: ابوالفضل جمشیدی، طراح صحنه و لباس: آیلین بایراک، طراح گریم: احمد نگهبان، طراح پوستر و بروشور: امیر رجبی، مدیر صحنه: زینب تحقیقی، منشی صحنه: علی افضلی، مدیر اجرا: آرمین خزائلی، مجریان گریم: سید امین میری، پروین لطفی، مژده زادمهر، هانیه بنی اسد، جامه دار: میثاق یوسفی، ویدئو آرت و موسیقی: دانیال ابراهیمی، ساخت تیزر: پویا سیفی، حسین شهبازی، شانی دژاکام، عکاسان: آیدا دژاکام، مصطفی فرج زاده، مشاور رسانهای: آروین موذن زاده، تبلیغات مجازی: حسام شریفی، روابط عمومی: علیرضا عباسی، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری اندیشه ماهان.
کامالوکا به روزهای پایانی نزدیک شد
نمایش «کامالوکا» به کارگردانی محسن موسوی خواه به اجراهای پایانی نزدیک شد و با ۲ اجرای باقی مانده میزبان مخاطبان است.
به گزارش روابط عمومی گروه، نمایش «کامالوکا» به نویسندگی احمد سیاه رستمی، کارگردانی محسن موسوی خواه و تهیه کنندگی میترا غزلی زاده به روزهای پایانی نزدیک شد، و با ۲ اجرا در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان ماه (۱شنبه و ۲شنبه) به اجراهای خود در خانه نمایش مهرگان پایان می دهد.
نمایش «کامالوکا» با بازی سجاد شفیعی فر ، صالح لواسانی، آرش لشکری، احمد سیاه رستمی و محسن موسوی خواه بر روی صحنه می رود.
در خلاصه نمایش آمده است، «کامالوکا» فضایی سوررئالیستی است که به سبک تئاتر بی چیز ( گرتوفسکی)، متد بیومکانیک ( میرهولد ) و یوجینو باربا روایت میشود. نمایش فیزیکال کامالوکا کاملا بدن محور است و از هیچ دیالوگی استفاده نمی شود.
«کامالوکا» همان برزخ تن در زندگی و روح پس از مرگ است. در سانسکریت به معنای میل به کامروایی یا مکانی برای آن معنی شده،که انسان درآن متولد می شود و پس از زندگی و مشقت و مرگ وارد هزارتو و دهلیزی می شود تا به کامالوکا برسد. روح بشر در کامالوکا آماده سفر به دنیای دیگر می شود.جسم برای ما در این سیر در مرکزیت است. تن را دنبال می کنیم تا به اصالت روح برسیم.
از دیگر عوامل این نمایش می توان به؛ "مدیر تولیدو برنامه ریز: زهرا آذرخش"، "دستیار کارگردان: یاسمین اقدامی"، "مدیر ارتباطات و روابط عمومی: امیر پارسائیان مهر"، "تبلیغات: حمید شفقتی و گروه تئاتر مارکت"، "مشاور رسانه: مینا قنبری"، "مدیر صحنه:پانیذ حمیدیان فر"، "منشی صحنه: مریم هاشم زاده"، "طراح گرافیک: رضا صبور"، "موسیقی و صدا: امید دولتخواه"، "طراح و مجری گریم:رضا صالحی"، "طراح صحنه و لباس: احمد سیاه رستمی،محسن موسوی خواه"، "ویدیو: محمد جواد عبداللهی"، "عکاس:پریچهر ژیان" اشاره کرد.
علاقه مندان برای تهیه بلیت می توانند به سایت تیوال به آدرس www.tiwall.com مراجعه کنند.
انتهای پیام