به گزارش ایسنا، وحید احمدی در آیین گشایش پنجمین جشنواره "علم برای همه" که امروز در باغ موزه قصر برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پا به عرصه ترویج علم گذاشته است، گفت: زمانی که دکتر جلیلی در موزه ملی علوم بر سر کار آمدند، بحث رسالت موزه علم و کشاندن آن به لایههای مختلف جامعه به خصوص قشر جوان و نوجوان مطرح بود که این توفیق را ایشان به دست آوردند.
وی با بیان اینکه روز "علم در خدمت صلح و توسعه" امسال به موضوع علوم باز اختصاص یافته است، توضیح داد: طبیعی است که در جامعه مدرن که علم و فناوری در آن نقش اساسی دارد، مردم درک تجربی و واقعی از این موضوع دارند که علم توانسته است زندگی آنها را تغییر دهد.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: از طرفی علم پیشرفته، تخصصی میشود و گسل بین مراکز علمی و جامعه را بیشتر میکند؛ مراکز علمی بدون ترویج علم هم کار خود را انجام میدهند، اما باید بپذیریم ترویج علم یک فن و هنر و مجموعه علم فرارشتهای است که با خود علم متفاوت بوده و در آن رشد میکند.
احمدی افزود: باید بپذیریم یک عالم یا صنعتگر نمیتواند ترویج علم کند و اصولاً چنین چیزی انتظار بیجایی است؛ اما عالمی موفق است که بتواند به زبان مردم صحبت کند.
وی خاطرنشان کرد: همانطور که حضور انبیا برای فهم علمی عمیق لازم بود، جامعه نیز نیاز به درک علمی دارد و در غیر این صورت منحط خواهد بود. در جامعه امروز علیرغم آنکه ۷۰ الی ۸۰ درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند، اما در سواد علمی جامعه مشکل داریم و هنوز خرافهپرستی وجود دارد.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ترویج علم و همگانی کردن آن را مجموعهای از تمام فعالیتهایی دانست که نتیجه آنها، منجر به گسترش و تعمیق دیدگاه و تفکر علمی در جامعه میشود.
احمدی با بیان اینکه ترویج علم وظیفه بسط و نشر نگرش و شیوه تفکر علمی در جامعه را بر عهده دارد، گفت: در اینجا ترویج علم کاری سهل و ممتنع است و پیچیدگیهای خود را داراست.
وی تأکید کرد: همگانی کردن علم نه فقط برای لایههای مختلف مردم، بلکه برای هم تراز کردن رشتههای دیگر هم هست و آموزش، پژوهش، نوآوری و ترویج علم در کنار هم قرار میگیرند؛ در حالی که نظام ترویج علم نداریم و این نظام پیچیده و سرشار از پارادوکسهاست.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برخی از این پارادوکسها را همگانی کردن علم با وجود قوانین مالکیت معنوی، یا فرهنگ تعامل با مجموعههای بین المللی عنوان کرد و گفت: زکات علم نشر آن است که این موضوع دامنه وسیعی دارد و فقط به دانشگاهها محدود نمیشود؛ بلکه باید جزو ارزشهای فرهنگی باشد. این که هرکس آموزشی دیده آن را از طریق ابزار و نهادهای مردم نهاد و حمایتهای دولتی بسط دهد.
احمدی، مهمترین چالشهای حوزه ترویج علم را نگرش سنتی و ساختارهای سنتی دانست و گفت: این ساختارها باعث میشود تقسیم مسئولیتهای ملی، صریح و روشن اتفاق نیفتد و بودجه و اعتبارات نیز لحاظ نشود.
وی با اشاره به اینکه باید دید که بخش عمومی و خصوصی هر یک چه نقشی در ترویج علم دارند، تاکید کرد: نمایشگاه و جشنواره کارکرد خود را دارد، اما نیازمند بازنگری در مجموعه روابط در ساختارها هستیم.
انتهای پیام