توصیه شورای امنیت به سودان‌جنوبی؛ "توافق صلح را اجرا کنید"

شورای امنیت سازمان ملل متحد از طرفین درگیر در سودان جنوبی خواست تا آشکارا تعهد خودشان به اجرای کامل توافق صلحی که سال گذشته به امضا رسید و خواستار تشکیل دولت ائتلافی تا ۱۲ نوامبر شد، اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای امنیت چهارشنبه در بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد که در جریان سفر اخیر اعضای این نهاد به سودان جنوبی، "پیشرفت ملموسی در اجرای عناصر کلیدی توافق صلح" مذکور دیده نشده است.

براساس این توافق، ریک مچار، رهبر اپوزیسیون سودان جنوبی ۱۲ نوامبر به جوبا باز می‌گردد و بار دیگر به عنوان معاون سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی مشغول به کار می‌شود و این بخشی از توافق تقسیم قدرت است تا این کشور از جنگ داخلی پنج ساله که حدود ۴۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است، رهایی یابد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از گروه منطقه‌ای شرق آفریقا درخواست کرد از تلاش‌ها برای تضمین "تشکیل مسالمت‌آمیز یک دولت انتقالی فراگیر" در سودان جنوبی اطمینان حاصل کرده و وضعیت ریک مچار را حل و فصل کند.

این نهاد قدرتمند سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد، علاوه بر اجرای این توافق صلح، ضرورت دارد طرفین درگیر مفاد این توافق صلح و توقف خصومت‌ها و اجرای توافق‌های آتش‌بس را هم محقق کنند. اعضای شورای امنیت تاکید کردند، "اجرای کامل تمام مفاد این توافق صلح تنها راه حرکت این کشور در مسیر صلح، ثبات و توسعه است."

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۶ آبان ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98081609284
  • خبرنگار : 71402