فرایند جذب هیأت علمی تحصیل‌کردگان ایرانی خارج از کشور فرسایشی است/انتقاد از قوانین نانوشته جذب

پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه قوانین نانوشته در جذب نیروهای دانشگاهی سلطه دارد، گفت: فرایند طولانی جذب تحصیل‌کردگان ایرانی خارج از کشور در دانشگاه‌های ایران، طولانی، فرسایشی و آزاردهنده است.

به گزارش ایسنا، سعیدی در نخستین همایش مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری که در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، در خصوص پادر هوایی ایرانیان دانش آموخته خارج از کشور که قصد ورود به کشور و جذب در دانشگاه‌های ایران دارند، گفت: فرایند جذب برای دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور در تمام فرایندها حداقل ۱۵ ماه تا چهار سال به طول می‌انجامد و متقاضیان جذب سال‌ها برای دریافت احکام جذب منتظر مانده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: این فرایند فرسایشی، طولانی، بی قاعده و سلیقه‌ای است و افراد بعد از گذراندن این دوران و چندین جلسه مصاحبه علمی، صلاحیت عمومی و استعلام‌های محلی با یک حالت تحقیر شده و آزار دیده، فرسوده و از همه مهمتر با روحیه‌ای منتقد وارد نهاد آموزش عالی می‌شوند.

این پژوهشگر با بیان اینکه دولت‌های مختلف روی افراد سرمایه‌گذاری کرده و سیاست‌های ادغام ایجاد می‌کنند، گفت: افرادی که سرمایه انسانی بالایی دارند، ذهن‌شان از حالت دو فاز (رویای بازگشت به کشور) به تک فاز تغییر می‌کند و احساس دائمی بودن می‌کنند.

به گفته وی، قرار گرفتن در حالت دو فاز، افراد را در موقعیت پادرهوا قرار می‌دهد؛ به عبارت دیگر افرادی که بعد از اتمام تحصیل به وطن باز می‌گردند با یک ذهن فریز شده روبرو می شوند و اوایل حضورشان در کشور ارتباط منابسی با جامعه مبدأ طی سال‌ها ایجاد نمی‌شود.

این پژوهشگر افزود: در مهاجرت بازگشتی افراد شاید ۱۵ سال در ایران نباشند و ارتباط مناسب هم با جامعه آکادمی ایران نداشته باشند، بعد با یک ذهن فانتزی به ایران می‌آیند و تصویری کلیشه از گرمای روابط خانوادگی در ایران دارند.

سعیدی ادامه داد: این افراد وقتی به کشور باز می‌گردند خودشان و جامعه تغییر کرده‌اند و در این شرایط تفکرات واگرایانه به خاطر سیستم قانونی کشور که در آن تحصیل کرده‌اند، برای‌شان ایجاد می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: قوانین نانوشته بر گروه‌های دانشگاهی در جذب نیروهای دکتری و جدید وجود دارد و افراد خارج از کشور رقیب بالقوه برای سایر متقاضیان محسوب شده که به صورت غیر رسمی کنار گذاشته می‌شوند.

سعیدی با بیان اینکه رویکرد آموزش عالی یک رویکرد محدود و کوتاه مدت است، افزود: این ارتباطات با تحصیل‌کردگان خارج از کشور در قالب سمینار، وبمینار و طرح‌های پژوهشی مشترک است؛ اما با طولانی شدن فرایند جذب، چالش‌های متعددی گریبانگیر آنها می‌شود که منجر به مهاجرت دوباره آنها خواهد شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98081408708
  • خبرنگار : 71567