به گزارش ایسنا، مصطفی مولوی در آیین تجلیل از تلاشگران مترو، اظهار کرد: با تلاش بیوقفهی تمامی پرسنل سازمان قطار شهری تبریز و حومه و پیمانکاران و مشاوران مشغول در خط یک، به همراه پرسنل این مجموعه و مدیران شرکت بهره برداری از ایستگاه ۱۱ سوار قطار شده و با طی مسیر و توقف در ایستگاههای ۱۲ تا ۱۸ بدون هیچگونه ایرادی، قطار به ایستگاه پایانی خط یک رسید.
وی با بیان اینکه صنعت مترو و کارگاههای اجرایی آن مانند بنگاه اقتصادی و دانشگاه است، گفت: در حال حاضر برای ۱۳۲۸ نفر در پروژه خط یک و دو قطار شهری، اشتغال زایی شده است.
مولوی با تاکید بر ضرورت ارتباط دوسویه سازمان قطار شهری و دانشگاهها، گفت: طی یک و نیم سال گذشته به طور متوسط ماهانه دو گروه از دانشجویان از کارگاههای قطار شهری بازدید کردند.
وی با بیان اینکه صنعت مترو در کشور ما صنعتی نوپا و جدید است و امروز از نظر ابنیه و مسیر تقریباً به خارج وابستگی نداریم، گفت: باید در تامین مابقی سیستمهای مترو از جمله ناوگان، تجهیزات و غیره تلاش کنیم تا وابستگی به خارج را به حداقل برسانیم.
مولوی با تاکید بر ضرورت بهینه سازی ایستگاهها، گفت: از تمامی پیمانکاران و مشاوران خواستاریم تا از کپیکاری خودداری کنند، متاسفانه در بحث معماری ایستگاهها تاریخ و تمدن شهر کهن مورد غفلت قرار گرفته است؛ چرا که میتوان هر ایستگاه را به موزه تبدیل کرد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به مهندسی ارزش و استفاده از فناوریهای جدید در فرایند اجرا، گفت: با تغییر روش اجرا در ایستگاه ۱۶ کاهش ۱۰ میلیاردی و در ایستگاه ۱۵ نیز با حذف یک سازه، ۲۰ میلیارد در هزینهها کاهش یافته است که معتقدم این روند میتواند ادامه دار باشد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به آخرین وضعیت خطوط یک، دو و سه، گفت: طی مردادما سال 97، ایستگاههای ۱۲،۱۳ ، ۱۵ و۱۶ به مناقصه گذاشته شد و امروز ایستگاه ۱۲ آماده بهره برداری بوده و در ایستگاههای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ خاکبرداری انجام شده و با اتمام سقف اول آماده عبور قطار است. در ایستگاه ۱۶ تمامی عملیات به جز ورودی ضلع جنوبی به اتمام رسیده و ایستگاه ۱۷ و ۱۸ تکمیل است.
وی ادامه داد: عملیات ریل گذاری از ایستگاه ۱۱ تا ۱۸ در این مدت به اتمام رسیده و تنها در بخشی از دپو ریل گذری ادامه دارد که این موضوع مشکلی برای رسیدن قطار به دپو نبوده و تا پایان سال به اتمام میرسد.
مولوی با اشاره به رفع برخی از نواقصات فاز یک و دو خط یک قطار شهری در طول یک و نیم سال گذشته، گفت: ایستگاه یک تا شش، پله برقی، آسانسور و سیستمهای مخابراتی که شامل ۱۵ آیتم است، دارای نواقصاتی بود که در این مدت تکمیل شد.
وی با اشاره به نبود آسانسور و پله برقی در ایستگاههای هفت و هشت مترو، گفت: با عملیات عمرانی انجام شده و خریداری آسانسور، این ایستگاهها نیز قابل بهره برداری خواهد بود.
مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه از ادامه عملیات حفاری در خط دو مترو خبر داد و گفت: حفاری در این خط از طرف شرق ۴۶۵ متر و از طرف غرب ۶۸۶۷ انجام شده است و همچنان عملیات عمرانی با وجود برخی مشکلات مالی ادامه دارد و تلاش میکنیم اوراق این خط نیز در کمترین زمان ممکن محقق شود.
وی از تلاشهای انجام شده برای کسب مجوزهای مورد نیاز ماده ۲۳ خط سه نیز خبر داد و گفت : با قول مساعد دکتر نوبخت پیگیریهای این موضوع در دست اقدام است و امیدواریم این پروژه امسال ردیف بودجه قرار گیرد.
مولوی یادآور شد: با مطالعات انجام شده و بازبینی و مهندسی ارزش صورت گرفته، طول خط سه از ۱۵.۴ کیلومتر به ۹.۸ کیلومتر کاهش یافت که براین اساس میلیاردها ریال صرفه جویی شده و شاهد افزایش مسافرگیری در این مسیر خواهیم بود، همچنین با تبادل سه خط در میدانکهن صرفه جویی ۲۴۰۰ میلیارد تومانی پیش بینی میشود.
انتهای پیام