آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور امروز در آیین اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در جمکران گفت: پس از انقلاب اسلامی اقدامات گستردهای در حوزه قرآن در ایران اسلامی رقم خورد و این اقدامات وسیع، از یک سو قطعا دارای برکات و آثار ماندگاری در روح و روان جامعه دارد و از یک سوی این اهتمام قرآنی، پاسخی به شبهات وهابیون است.
وی افزود: وهابیون میگویند شیعیان معتقد به تحریف قرآن یا عدم حجیت آن هستند و از دیگر سو همیشه بر این نکته تاکید دارند که شیعیان هیچ توجهی به قرآن ندارند. کسانی در دنیا باور کردهاند که قرآن ایرانیها با قرآنی که در سراسر دنیا وجود دارد تفاوت دارد و حتی در ملاقاتهای خارجی با چهرههای علمی و اجرایی متوجه شدهایم که چنین سخنانی مطرح میشود و وقتی میبینند قرآن شیعیان با آنان تفاوت ندارد تعجب میکنند.
امام جمعه موقت قم گفت: برخی اوقات از اینکه وحدت بین شیعه و اهل سنت را نیز در ایران میبینند متعجب میشوند؛ مساجد و محافل اهل سنت پیش از انقلاب و پس از انقلاب قابل مقایسه نیست و محافل آنها پس از انقلاب رونق گرفت.
وی افزود: جامعه المصطفی تنها مرکز آموزشی اسلامی است که پذیرای طلاب سنی و شیعه است و هر کدام از آنها را بر اساس فقه خود آموزش میدهد ولی بر اساس حجم وسیع تبلیغاتی تصویرهای عجیبی از ایران ساخته شده است؛ تصویری که از ایران نشان میدهند یک ویرانه تمام عیار است ولی وقتی شهرهای ما را میبینند متعجب میشوند.
۱۵ شایعه در مورد ایران و شیعه
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حداقل ۱۵ شایعه بزرگ علیه ایران و انقلاب وجود دارد که وقتی خارجیها واقعیتها را میبینند کاملا متعجب میشوند؛ این نکته از سوی کسی گفته میشود که در دهها کشور جهان حضور یافته و از نزدیک نگاه آنها را نسبت به ایران رصد کرده است.
وی افزود: وهابیون و تندورها در زمینه قرآنی حدود ۷ اتهام را به شیعه و ایرانیان وارد میکنند که با واقعیت کاملا فاصله دارد؛ البته گاهی اوقات در درون کشور به دلیل اینکه با مشکلات مواجه هستیم، امتیازات و نقاط قوت خود را نیز فراموش می کنیم و به آن توجه نمیکنیم.
اعرافی بیان کرد: دو سال پیش در جلسه طولانی که با سید حسن نصرالله داشتیم که نزدیک به ۸ ساعت طول کشید، مباحث مختلفی مطرح شد، وی بیان کرد که مسایلی از عظمت شما از بیرون میبینیم که شما در درون خود آنها را نمیبینید، از جمله اینکه در زمان بوش که به افغانستان و عراق حمله شد و شعار یا با ما و یا علیه ما را سر میدادند، با رجوع به رسانههای عربی متوجه وحشت و تسلیم آنها شدم ولی تنها کشوری که در این میان هیچ ترسی نداشت، ایران و رهبری ایران بود.
اعرافی گفت: در آن زمان بوش بسیار خطرناکتر از امروز بود و ایران نیز قدرت امروز را نداشت؛ ایران امروز از نظر صنایع نظامی، اول است زیرا تمام این سرمایه روی دانش بومی استوار است؛ عربستان و ترکیه نیز ارتشهای مجهزی دارند ولی تمام این صنایع وابسته به دیگران است.
وی افزود: از جمله تحولات قرآنی پس از انقلاب میتوان به عرصه آموزشهای قرآنی اشاره کرد؛ امروز در حوزه و دانشگاه، ۵۰ رشته و گرایش قرآنی داریم که این مساله در گذشته به هیچ عنوان وجود نداشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این تنوع رشتهای و دامنه و عمق آن در جهان اسلام وجود ندارد؛ این دامنه رشتهای را در هیچ مرکز علمی از جمله الازهر هم مشاهده نمیکنیم، تفسیر، علوم قرآن و قلمروهای جدید از جمله قرآن و علوم از جمله این رشتهها است.
وی افزود: استشراق حرکت بزرگی است که بخش عمده آن به نقد اسلام در غرب میپردازد؛ دایره المعارفهای وسیع و مجلات گستردهای در دو قرن اخیر در قلمرو استشراق انجام شده است که یک سطح مهم آن در حوزه قرآن بوده است.
اعرافی بیان کرد: دهها تفسیر از جمله تفاسیر جامع در این سالها در حوزه علمیه ما نوشته شده است، از جمله دوره تفسیری ۷۰ جلدی آیتالله العظمی جوادی آملی که حدود ۵۰ جلد آن نوشته شده است، المیزان نیز در این بستر شکل گرفت که رتبه تفسیری ما را به شدت ارتقا داد، دوره تفسیری آیتالله العظمی مکارم و علاوه بر این، تفسیرهای تربیتی و موضوعی گستردهای که گنجهای بسیاری در این زمینه تولید شده است.
توجه به مباحث زبان قرآن
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حوزه علوم قرآنی نیز اقدامات وسیعی انجام شده است که از جمله آن میتوان به زبان قرآن اشاره کرد که از مباحث نوین کلامی است که در دنیا نیز توجه خاصی شده است.
رشد در ترجمه
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انجیل دارای بیش از هزار ترجمه به زبانها و گویشهای جهانی است، مع الاسف در حوزه قرآن بسیار عقب هستیم و شاید هنوز از ۱۰۰ لهجه و زبان هم عبور نکرده باشیم، پس از انقلاب در زمینه ترجمه گامهای خوبی برداشتیم که از ۲۰ زبان به بیش از ۱۰۰ زبان رسیدیم.
وی افزود: در زمینه هنرهای قرآنی نیز توفیقات بسیاری داشتهایم، در عرصه به نظم درآوردن قرآن و تولید آثار هنری و فیلمها و سریالهای قرآنی توفیقات گستردهای داشتهایم، البته در این عرصه نوقدم هستیم و باید در عرصههای بیشتری کار کرد.
اعرافی بیان کرد: در زمینه مباحث تجوید و تلات و حفظ نیز صدها هزار حافظ و قاری داریم و در چشماندازی که از سوی مقام معظم رهبری ترسیم شده است باید به ۱۰ میلیون حافظ قرآن برسیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عرصه دیگری که انقلاب اسلامی در زمینه قرآنی مولد آن بوده است ایجاد صدها و هزاران مرکز و نهاد و موسسه قرآنی در سطح کشور است، ایران اسلامی در این عرصهها سرآمد جهان اسلام است ولی در همه این عرصهها از جمله هنر قرآنی گامهای بسیاری برای رفتن داریم که باید به این قلمروها برسیم.
وی افزود: قرآن، تنها کتاب دست نخوردهای است که وحی الهی است و در این عرصه استدلالات قاطعی داریم که این کتاب وحیانی است.
۳ نوع تمسک به قرآن
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با این وصف، تماس ما با قرآن کریم را می توان به سه نوع تقسیم کرد که اولین آن، تمسک سطحی است که شامل مشاهده و قرائت قرآن است، یکی از مجلدات فقه تربیتی به همین مجموعه یعنی ارتباطات قرآنی اشاره دارد.
وی افزود: خواندن ونگاه و حفظ و نگارش و هنری ساختن قرآن لایه اول تماس با قرآن است، حضور در معانی قرآن نیز لایه دوم است که از جمله آنها میتوان به عرصه تفسیر اشاره کرد که دانشمندان قرآنی در این عرصهها به رتبههای بالا رسیدهاند.
اعرافی بیان کرد: لایه استهدایی و استعلاجی لایه سوم است که انسان برای درمانجویی و هدایت شدن به قرآن تمسک میورزد، تمام مراحلی که در دو سطح اول طی شود انسان را به یک محقق مبدل میکند ولی اصل ماجرا در لایه سوم است یعنی انسان به قرآن پناه میبرد تا راه یابد و دردهای خویش را درمان کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید از دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز ممنون باشیم که چنین اهتمام مبارکی که در حوزه نظام آموزشی کشور ما مغفول مانده بود را دارند که این چنین عرصههای معنوی را با دانش و عمل و فن ترکیب کنند تا به نتایج ارزشمند برسیم.
انتهای پیام