به گزارش ایسنا، احمد عابدینی با اشاره به موضوع «چالشهای اجرای قانون عدم تنوع مدارس» با بیان اینکه هر فرد علاقهمند به مسائل اجتماعی موضوع برقراری عدالت آموزشی را میپسندد و از این حیث لازم است از دغدغه و نگاه نمایندگان مجلس برای برقراری عدالت آموزشی قدردانی کنیم.
وی درباره مصوبه اخیر مجلس گفت: نمایندگان ۱۸ تا ۲۲ نوع مدرسه را احصاء کرده و تلاششان کاهش تنوع مدرسه و تقلیل انواع مدارس به دو نوع دولتی و غیردولتی است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره پژوهش مرکز پژوهشهای مجلس در سال ۹۵ که پیرامون تنوع مدارس انجام و مدارس را به چهار دسته از حیث "توزیع آموزشی مطلوب" ،" پوشش حداکثری" ،" مخاطبین خاص" و "مشارکت مردم" تقسیم کرد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان آمادگی آموزش و پرورش برای برچیده شدن این مدارس تا سال آینده گفت: روی این مصوبه، مباحث بسیاری مطرح است.
عابدینی ادامه داد: مجلس به مسائل تخصصی آموزش و پرورش همانند استخدام، نوع مدارس، محتوای آموزشی و درسی و... ورود میکند اما آیا به همان اندازه مسئولیت آن را میپذیرد؟. مجلس خودش به شورای عالی آموزش و پرورش مرجعیت قانونی داده است، با این حال چه طور بدون طرح این موضوع در شورای عالی که نهادی تخصصی است چنین مصوبهای را از سر گذرانده است؟.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره چرایی عدم حضور رئیس جمهور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش گفت: قولهایی برای حضور ایشان در جلسات آتی داده شده، با اینحال همه مصوبات شورا با امضای رئیس جمهور ابلاغ میشود.
وی در ادامه اظهاراتش گفت: آیا این مصوبه دارای پشتوانه پژوهشی بوده است؟ چرا حذف تنوع مراکز در نهادهای دیگر چون آموزش عالی و دانشگاهها اتفاق نمیافتد؟ برداشت غلطی از موضوع تنوع مدارس صورت پذیرفته است.
وی با تاکید بر اینکه خاستگاه هرکدام از مدارس متفاوت است عنوان کرد: به عنوان مثال آموزش از راه دور، نوع مدرسه نیست، بلکه یک روش اداره مدرسه است. با حذف این مدرسه، چه خدمتی به عدالت میکنیم؟ جز اینکه حق تحصیل افراد داوطلب تحصیل در این مدارس را داریم سلب می کنیم؟ یا هیئت امنایی شیوه اداره است و نوع مدرسه نیست. مخاطب برخی از این مدارس چون مدارس استثنایی، مخاطب خاص هستند، همان استدلال برای مستثنی شدن مدارس استثنایی در قانون اخیر، چرا برای مدارس تیزهوشان مصداق پیدا نمی کند؟.
عابدینی افزود: مدارس هیئت امنایی و نمونه دولتی نیز بر مبنای مشارکت مردم شکل گرفتهاند. نوع تقسیم بندی این مدارس صحیح نیست. با توجه به شرایط فعلی، ادغام مدارس امکان پذیر نیست.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره ریشه این تنوع گفت: هرکشوری امکانات خوب داشته توانسته مدارس استاندارد دایر کند. اگر مدارس ما از حداقلها برخوردار شوند مشکل تنوع حل خواهد شد. ما هم با اصل جداسازی و آزمون ورودی برای مدارس موافق نیستیم اما آیا اگر به دلیل اجرای این قانون، دانش آموز نمونه دولتی به مدرسه غیردولتی برود عدالت برقرار شده است؟.
انتهای پیام