امام جمعه همدان اعلام کرد

حماسه ۳۰‌ مهر روز دانش آموز همدانی ها

امام جمعه همدان حماسه ۳۰ مهر را به عنوان روز دانش آموزان همدانی اعلام کرد و گفت: دانش آموزان استان همدان در ۳۰ مهر سال ۵۷ قیام کرده و ۱۳ روز بعد دانش آموزان کشور قیام کردند و در روز ۱۳ آبان ۵۷۳۶ دانش آموز در کشور به شهادت رسید.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی موثقی امروز در خطبه های نمازجمعه شهر همدان، با اشاره به قیام دانشجویان در ۱۳ آبان سال ۵۸ گفت: دانشجویان در سال ۵۸ لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند که به گفته امام راحل به عنوان انقلاب دوم معرفی شد.

شعبانی موثقی روز ۱۳ آبان را به عنوان روز مبارزه با استکبار معرفی کرد و افزود: مستکبر کسی است که غرور و خودپسندی خود را بروز می دهد و باعث عقب نگه داشتن مستضعفان می شود و همواره منفعت خود را در نظر می گیرد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: آمریکا مستکبری است که تعهد اخلاقی و انسانی خود را رعایت نکرد. قرآن کریم مومنانی را که با مستکبر مجاهدت نمی کنند را مذمت می کند و سیاست جمهوری اسلامی سیاستی برخاسته از قرآن کریم و سیره پیامبر است و طبق قانون موظف است با استکبار مبارزه و از مستضعفان جهان دفاع کند.

امام جمعه همدان به تصویب قانون بودجه سال ۹۹ گفت : قرار است در سال ۹۹ یارانه ثروتمندان جامعه که ۲۳ برابر بیشتر از یارانه بنزین استفاده می کنند، قطع شود تا مستضعفان مورد حمایت قرار گیرند.

امام جمعه همدان در ادامه درباره اهمیت وقف سخن گفت و اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در ۲۵ سالی که خانه نشین بود، همواره به وقف می پرداخت و وقف نامه هایی که ایشان نوشته همواره به عنوان چراغ راه مورد استفاده است.

وی خاطرنشان کرد: استان همدان در حوزه درمان موقوفات خوبی دارد و لازم است موقافات به حوزه مشکلات جوانان و حمایت از حوزه علمیه هدایت شوند چراکه جوانان استان مشکلات اشتغال و مسکن دارند.

وی در ادامه یکی از مصادیق تقوا را عمل به قرآن کریم دانست و اظهار کرد: همانگونه که انسان از خاک برآمده قرآن نیز از حروف الفبا پدید آمده پس نحوه تبدیل حروف دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه انسان ها قدرت تبدیل گری هنرمندانه دارند، افزود: قدرت بیان و سخن گفتن به عنوان یک نعمت مطرح است که به انسانها داده شده و باید ضوابط سخن گفتن رعایت شود.

شعبانی موثقی با تاکید بر اینکه سکوت در رشد اجتماعی انسان مهم است، افزود: اگر کسی می خواهد به مقامی برسد باید دو آموزه ای که خداوند به پیامبر توصیه کرد را در نظر بگیرند و روزه سکوت را برای زبان خویش رعایت کند.

وی ادامه داد: در شش آیه قرآن به انسان توصیه اخلاقی شده است که انسان ها به گونه ای سخن بگویند که احترام مخاطب حفظ شود، محتوای سخن را عقل و شریعت بپذیرد و لطافت و قول لین در کلام وجود داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان همچنین قول احسن و معروف را از ویژگی های سخن گفتن مطابق موازین الهی معرفی کرد و یادآور شد: آموزه های قرآن کریم برای جامعه امروز اگر رعایت شود بسیاری از مشکلات اجتماعی را نخواهیم داشت چرا که زبان با چرخش ناصحیح می تواند موجب هلاکت انسان شود. خداوند در قرآن می فرماید بهشت بر افرادی که فحش می دهند حرام است و رعایت چارچوب های الهی در سخن گفتن واجب است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان نیز در سخنان پیش از خطبه نمازجمعه، با بیان اینکه همه انسان ها در خسران و زیان هستند مگر آنان که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند و سنت وقف یکی از اعمال صالح است، گفت: انسان اگر سه عمل را در دنیا انجام دهد به واسطه آن اعمال، پس از مرگ هم اجر و پاداش دریافت می کند و یکی از آن اعمال صدقه دادن است.

حجت الاسلام رضا حاجی زین العابدینی وقف و پایه گذاری ایده و رسم خوب را به عنوان دیگر اعمالی دانست که موجب دریافت پاداش حتی پس از مرگ می شود و افزود: انسانی که ایده ای ارائه کند تا مردم از آن استفاده و بهره برداری کنند و یا اینکه شیوه و رسم صالحی را در میان مردم رواج دهد و یا ملکی را وقف کند پس از مرگ تمام ثواب آن را خود دریافت می کند و فرد دیگری ثواب آن را به ارث نخواهد برد.

وی تربیت فرزند صالح را به عنوان دیگر عمل صالحی که بعد از مرگ هم ثواب آن برای انسان ثبت می شود، بیان کرد و ادامه داد: داشتن فرزندانی که پس از مرگ انسان برای او طلب استغفار و آمرزش کند از دیگر اعمالی است که می تواند انسان را به ثواب اخروی برساند.

مدیرکل اوقاف استان در ادامه وقف را مالی دانست که برای استفاده عموم مردم اختصاص داده می شود و وظیفه اوقاف، اداره موقوفات است و گفت: استان همدان از لحاظ تعداد موقوفات در حد متوسط کشوری است و شهرستان هایی در استان هستند که موقوفات زیادی دارند و ملایر جزء پنج شهرستان اول از نظر داشتن تعداد موقوفات است.

وی تعداد املاک وقفی استان همدان را ۴۶ هزار ملک اعلام کرد و یادآور شد: سنددار کردن، تلاش برای حفظ و مرمت و آبادانی موقوفات و اجرای دقیق نیات واقفان از جمله وظایف اداره کل اوقاف استان است و اوقاف آمادگی خود را برای همکاری و سرمایه گذاری عموم مردم در املاک وقفی اعلام می کند.

وی با اشاره به درآمد حاصل از موقوفات استان در سال ۹۸ خاطرنشان کرد: از محل این درآمدها افزون بر ۵۰۰۰ بسته لوازم التحریر به ارزش یک میلیارد تومان برای دانش آموزان نیازمند استان تهیه شده است.

 انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۰ آبان ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98081005162
  • خبرنگار :