محمد علی ایلخانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: نمیدانم سازمان هواپیمایی کشوری با چه معیار و استانداردی به این دو فروند هواپیما مجوز و صلاحیت پرواز داده است. هواپیماهایی که مجوز دریافت میکنند باید شاخصهای مختلفی از حیث مهندسی تعمیرات که استقرار و قابلیت پرواز یک هواپیما را ممکن میکند داشته باشد و این موارد باید به تایید سازمان هواپیمایی کشوری برسد و با توجه به اینکه ساختار این هواپیماها بیشتر ترابری و نظامی است، سازمان هواپیمایی چندان نمیتواند روی این مسئله ورود پیدا کند و به نظر میرسد برخی مشکلات نظارتی وجود دارد.
وی افزود: سازمان ادعا میکند که نظارت میکنیم و مجوز صادر میکنیم اما مشخص نیست بر چه اساسی مجوز صادر شده است. سازمان هواپیمایی کشوری باید خودش اعلام کند که چگونه این مجوز را به این هواپیماها داده است.
مدیرعامل سابق شرکت فرودگاههای کشور ادامه داد: اصولا هواپیماهای مسافری هواپیماهایی هستند که از نظر کمی تعداد زیادی از آنها تولید و به دنیا عرضه شده است و از نظر زمان و ساعت پرواز نیز تجارب زیادی را گذراندهاند که اطمینانبخشی لازم را برای مردم ایجاد کند. در این زمینه میتوان به هواپیماهای بوئینگ، ایرباس و... اشاره کرد که توانستهاند مجوزهای اتحادیه اروپا و آمریکا را دریافت کنند.
ایلخانی با بیان اینکه گفته میشود آنتونوف ۷۴ مجوز پرواز گرفته است اما سازمان هواپیمایی کار اشتباهی انجام داده است، گفت: هماکنون چین هم به تولید و ساخت هواپیما ورود پیدا کرده است اما با توجه به کمیت و ساعت پروازی پایین این هواپیماها، خود چینیها هم از آن استفاده نمیکنند. هواپیماهای روسی و اوکراینی هم وضعیت مشابهی با هواپیماهای چینی دارد و روسها هم برای ناوگان هواییشان از بوئینگ و ایرباس خریداری کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: رییسجمهور در همان زمان پرواز دو هواپیمای ایران ۱۴۰ و آنتونوف ۷۴ را ممنوع اعلام کرده بود. درباره هواپیماهای آنتونوف ۷۴ به جرات میتوان گفت که کمتر از ۲۰۰ فروند از آن ساخته شده و اوکراینیها و روسها نیز از آنها تولید نمیکنند اما بوئینگ و ایرباس هر کدام بیش از ۱۰ هزار فروند از آنها ساخته شده است. نکته دیگر این است که هواپیماهای آنتونوف آنقدر ناموفق بود که نتنها دیگر ساخته نمیشوند بلکه از سوی کشور سازنده هم پشتیبانی قطعات و خدمات نمیشود.
انتهای پیام