ابراهیم عطایی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص وضعیت مرز میلک اظهار کرد: متاسفانه بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا در ایران و افغانستان و انتخابات افغانستان، در ورود به مرز میلک و حتی جدیدا خروج از مرز به طرف افغانستان دچار مشکلات عدیده شدهایم.
وی افزود: در حال حاضر 500 تا 600 عدد از کانتینرهای همکاران ما در بندر عباس خوابیده که علت آن کمبود کامیون است، این درحالی است که بیش از 95 درصد حمل ترانزیت به سمت مرزمیلک توسط کامیونهای افغانستانی در حال انجام است و عملا سود ناشی از ارز را آنان کسب میکنند.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین تا زمانی که کامیونهای افغانستانی وارد ایران نشوند امکان حمل بار نیز صورت نمیگیرد علاوه بر آن در مرزبانی نیز به علت مشکلاتی که خود از آن مطلع هستند، مانع ورود کامیونها میشوند و کامیونها با سختی وارد میشوند.
عطایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 روز است که ما با این سه مشکل مواجه هستیم و در این فاصله کرایهها نیز 30 تا 35 درصد افزایش یافته است، در این راستا پیگیریهای زیادی شده اما نتیجهای نداشته و مشکلات همچنان پابرجاست.
وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر حدود 100 تا 200 کامیون روی پل قرار دارد اما طرف ایرانی ماشینها را قبول نمیکند و در این میان قطعی سیستم گذرنامه مرز میلک نیز مزید بر علت است اما مشکل اصلی ما با مرزبانی است زیرا به صورت شفاف با ما صحبت نمیکنند.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به تحریمها با هزار مشکل تلاش میکنیم تا ترانزیت را از مسیر ایران انجام دهیم اما مشکلات مطرح شده سبب نارضایتی صاحبکاران خارجی شده است.
عطایی با بیان اینکه بیش از 60 درصد ترانزیت افغانستان از مرزمیلک عبور میکند، گفت: صادرات زیادی از جمله سیمان خاش و سیستان از این مسیر انجام میشود و در پنج ماه گذشته 18 هزار کامیون سیمان خاش به سمت افغانستان صادر شده است.
وی ادامه داد: مرز میلک بسیار شلوغ است و باید تمهیدات و زیرساختهای مناسب آن تهیه شود، در حال حاضر یک پل در این مرز وجود دارد که به علت تنگی و باریکی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، همچنین پیشنهاداتی برای شبانهروزی شدن مرز شده اما تاکنون محقق نشده است.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی بیان کرد: خواهش من از مسئولین این است که به این مرز توجه بیشتری شود زیرا 40 درصد از ترانزیت کشور از مرز دوغارون و میلک انجام میشود و به همین جهت این مرز نیازمند برنامههای خاصی است.
انتهای پیام