به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه دانشگاههای ما وجه خوب و قابل عرضه زیادی دارند، افزود: ولی دیده میشود که در سخنرانیها و نوشتهها عملکرد دانشگاهها زیر سوال برده میشود و برخی نقدهایی میشود که باید به گوش جان شنید.
وی ادامه داد: ولی بررسی سابقه ۴۰ ساله دانشگاهها از بعد از انقلاب نشان میدهد که فعالیتهای زیادی انجام شده است، به گونهای که در ابتدای انقلاب کشور در زمینه کارشناس کمبود داشته است، ولی دانشگاهها نسبت به تربیت نیروی انسانی کمر همت بستند.
غلامی با تأکید بر اینکه دانشگاهها در طول سالهای گذشته کل نیاز کارشناسی کشور را تأمین کردند، ادامه داد: در مقطعی از زمان که دوره تحول پژوهشی بوده است، دانشگاهها دستاوردهای بزرگ و قابل عرضهای داشتند که ماحصل آن قرار گرفتن ایران در جایگاه بالای علمی در مجامع بینالمللی بوده است.
وزیر علوم با بیان اینکه ایران در حال حاضر در توسعه علمی در جایگاههای پانزدهم و شانزدهم قرار دارد، خاطر نشان کرد: دنیا با این نگاه که جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه تنگناها توانسته است در میان کشورهای مهم در صحنه علم وارد شود، به ما مینگرد.
وی بخش دیگری از فعالیت دانشگاهها را مربوط به توسعه فناوری دانست که از دهه ۸۰ شروع شده است و یادآور شد: در این دوران تولید ثروت، انتقال فناوری از جمله برنامههای دانشگاه بوده است که به سرعت پیش برده شد و بخشی از گزارشهای علمی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مجامع علمی بیان میکند، نتیجه همین فعالیت محققان دانشگاهی است.
وزیر علوم با اشاره به ایجاد ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاههای کشور با بیان اینکه این تعداد مراکز رشد به غیر از مراکز رشد دانشگاههای علوم پزشکی است، اظهار کرد: این مراکز اقدام به توسعه فناوریهای نوین کردند و از درون آنها شرکتهای دانشبنیان ایجاد شد و فعالیت ۵۰۰۰ شرکت ناشی از این فعالیتها بوده است.
غلامی همچنین با اشاره به فعالیتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد فرصت مطالعاتی برای اعضای هیأت علمی، ادامه داد: ما در تلاش هستیم که دانشگاهها جامعه محور و مسئول در برابر مشکلات جامعه باشند و جامعه دانشگاهی نیز از این رویکرد استقبال کرده است.
غلامی همچنین به اقدام رئیسجمهور در خصوص مشارکت دادن دانشگاهها در حل مشکلات کشور، تأکید کرد: مطالعه در خصوص حادثه پلاسکو به دانشگاه تربیت مدرس و مطالعه در خصوص سیلابهای اخیر به دانشگاه تهران واگذار شده است، ضمن اینکه دانشگاههای کشور در حوزه اکتشاف و استخراج نفت نیز با وزارت نفت همکاری دارند.
وی با اشاره به همکاری دانشگاهیان کشور با وزارت دفاع، یادآور شد: نیمی از اعتبارات صرف شده برای این پژوهشها از سوی این دانشگاهها تأمین شده است و این فعالیتها نشان میدهد که دانشگاهها تمام قد پای تربیت نیروی انسانی و توسعه پژوهش و فناوری ایستادهاند.
غلامی با تأکید بر اینکه قطعا تنگناهایی در کشور وجود دارد، توصیه رئیس جمهور در حل مشکلات و سرمایهگذاریهای کارساز و موثر در حوزه علم و فناوری را از اقدامات موثر در راستای مأموریتهای دانشگاهها ذکر کرد و ادامه داد: دانشگاهها با محدودیتهای زیادی مواجه هستند، ولی دانشگاهها مفتخر هستند که کارهای ارزشمندی را در طول این سالها اجرایی کردهاند.
وزیر علوم با تأکید بر اینکه ما در دانشگاهها نیازمند بازنگری، طراحی مجدد و ساماندهی دانشگاهها هستیم، خاطر نشان کرد: بر این اساس ما طرحی را آماده کردهایم و تلاش میشود که دانشگاههای ذیل وزارت علوم در شبکه علمی قرار گیرند و متناسب با توانمندیها و ظرفیتهای هر دانشگاهی برای آنها مأموریتهایی تعیین شود.
به گفته وی، در نهایت با ایجاد این شبکه میتوان یک مجموعه منسجم علمی در کشور ایجاد کرد.
غلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمارهای ناصحیح ارائه شده در خصوص تعداد دانشگاههای کشور در مجامع بینالمللی، توضیح داد: در وزارت علوم ۱۲۵ مرکز، مجتمع و دانشگاه وجود دارد که این تعداد شامل دانشگاههای پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنیوحرفهای میشود.
وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور در گذشته دارای ۸۰۰ مرکز بوده است که در حال حاضر این تعداد به ۴۰۰ مرکز کاهش یافته و روند کاهشی شعبات این دانشگاه ادامه دارد.
غلامی، تعداد شعبات دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور را ۱۲۰۰ دانشگاه ذکر کرد و گفت: با اصلاح شورای عالی اداری این تعداد به ۶۰۰ مرکز کاهش یافته است و دانشگاه فنی و حرفهای نیز دارای ۱۷۵ مرکز است.
وزیر علوم تعداد دانشگاههای غیر دولتی را ۳۹۰ مورد ذکر کرد و گفت: در حال حاضر تعداد مراکز دانشگاهی غیردولتی به ۲۴۰ مرکز رسیده است، ضمن آنکه آمار درباره تعداد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از دست ما خارج شده است، ولی بنا بر ضرورت جامعه تعداد این دانشگاهها نیز در حال کاهش است.
غلامی خاطر نشان کرد: ما در تلاش هستیم تا دانشگاهها با کیفیت بالا ارائه خدمت کنند، ضمن آنکه باید مأموریت محور، کیفیگرا و تأثیرگذار باشند.
انتهای پیام