محمد علی حسنزاده در گفتوگو با ایسنا اظهارکرد: کارگروهی متشکل از مدیران سازمانهای بنادر و دریانوردی، راهداری و حملونقل جادهای، راهآهن و کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی برای اتخاذ تمهیدات لازم جهت تبادل الکترونیکی اطلاعات بین سامانههای موجود دستگاههای مذکور ایجاد شد که هدف از آن بررسی ساز و کارهای لازم برای راهاندازی بارنامه الکترونیکی (eBL) در کشور است.
وی با بیان اینکه سامانه بارنامه الکترونیکی به عنوان یک طرح ملی در سطح وزارت راه و شهرسازی در گام اول و در گامهای بعد در سطح کشور معرفی شده است، افزود: از جمله مزایای این سامانه میتوان به تسهیل و شفافسازی مسیر تجارت و نیز امکان ردیابی کالا در سطح کشور اشاره کرد. شرکت کنندگان در این نشست در راستای استمرار و تسریع در تبادل و انتقال الکترونیکی اطلاعات مورد نیاز در سامانه مشترک دستگاههای مرتبط نسبت به تشکیل کارگروه فرعی با محوریت اداره کل فاوا سازمان بنادر و دریانوردی اقدام کردند. در این نشست کمیته حقوقی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که موضوعات حقوقی و تخصصی در خصوص عملیاتی شدن بارنامه الکترونیکی (eBL) از طریق اتاق ایران با همکاری دستگاههای مربوطه مورد رسیدگی و اقدام قرار میگیرد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: قرار است در جلسه بعدی دبیرخانه (eBL) مستقر در سازمان بنادر و دریانوردی در مورد طراحی مدل داده که باعث تبادل الکترونیکی اطلاعات بین سازمانها میشود، بررسی کنیم به گونهای که نهایتاً بازرگان یا صاحب کالا در بخش خصوصی بتواند از مزایای بارنامهالکترونیک در تجارت بینالمللی بهرهمند شود و ایران از این نظر خدمات تراز اول بینالمللی را به صاحبان کالا بدهد.
حسنزاده همچنین درباره زمان اجرایی شده این سامانه نیز گفت: در این زمینه مقرر شد با هماهنگی همه اعضا نشست اقدامات لازم برای تهیه نقشه راه و چگونگی و زمان اجرای سامانه بارنامه الکترونیکی (eBL) انجام شود. بنابراین پس از بررسی نقشه راه پیشنهادی و مشخص شدن بازه زمانی دقیق، آن را اعلام میکنیم.
انتهای پیام