اکران مستند "مشتا" در بلژیک و ایتالیا

فیلم مستند اجتماعی "مشتا" به کارگردانی طلحه دریانورد و تهیه کنندگی ژروم لافونت در بروکسل بلژیک به اکران درآمد و به زودی در ایتالیا هم نمایش داده خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم در گفت و گو با ایسنا، با بیان این خبر گفت: موضوع این مستند یک ساعته درباره زندگی مشتاپن ها(ماهیگیرهای مشتا) است و در جزایر ناز و بندرتاریخی لافت جزیره قشم فیلمبرداری شده است.
علیرضا کمساری اظهار کرد: مستند مشتا به مدت دو ماه ( اکتبر و نوامبر) در مرکز فرهنگی فلاژه بروکسل اکران و برای شرکت در بخش بین الملل فستیوال پوپولی فلورانس ایتالیا هم انتخاب شده و هفتم نوامبر در آنجا به نمایش در می آید.
وی ادامه داد: مستند مشتا با مشارکت جامعه محلی جزیره به ویژه صیادان بندر لافت در سال 97 تهیه و امسال اکران بین المللی شد.
به گفته کمساری احمد بازماندگان مدیر تولید، ژولیان لامبرت تصویربردار و اریک تارینه صدابردار این مستند هستند و مراحل تدوین و صداگذاری نیز در فرانسه انجام شده است.
‌به گزاشر ایسنا، طلحه دریانورد کارگردان قشمی 50 ساله این مستند دانشجوی دکتری سینما در دانشگاه آزاد بروکسل  است و هم اکنون ساکن بروکسل و به تدریس این رشته مشغول است.
مُشتا نوعی روش صید سنتی آبزیان در هرمزگان و بوشهر در جنوب ایران است که با استفاده از جزر و مد انجام می‌شود. 
در این روش چوب‌هایی در ساحل کار گذاشته شده و با استفاده از تور حصاری ایجاد می‌شود، که هنگام بالا آمدن آب تعدادی آبزی وارد آن شده و با پایین رفتن آب، آبزیان داخل آن به وسیله صاحبان مشتاها صید می‌شوند. قرار است روش صید مُشتا در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت ملی شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 98072216679
  • خبرنگار :