یک استاد علوم سیاسی:

شرکت‌های اسلحه فروشی غرب، بیشترین سود را از جنگ در شمال سوریه می‌برند

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: برای سردمداران مجتمع‌های نظامی صنعتی غرب تفاوتی ندارد که جنگ بین متحدان آن‌ها ایجاد شود، چراکه آن‌ها تنها به دنبال سود خود از فروش سلاح در برپایی جنگ‌ها و نابود کردن دشمنان خود هستند.

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حمله ترکیه به شمال سوریه به بهانه سرکوب کردها و دلایل این حمله، اظهار کرد: اگر بنا بر گفته‌های اردوغان، هدف از جنگ محدود و مهار کردن نیروهای "پ.ک.ک" باشد، کلیت این اقدام برای امنیت مرزهای سوریه و ترکیه و خصوصاً مناطق کردنشین می‌تواند حائز جنبه‌های مثبتی باشد، چراکه این عوامل، ناامنی و بی‌ثباتی را برای کردها در منطقه ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: استمرار ناامنی‌ها می‌تواند به مناطق کردنشین در ایران و همچنین عراق منتقل شود، این جنگ در حد محدود آثار منفی زیادی برای کشورهای همجوار ایجاد نخواهد کرد، اما با گسترش جنگ و اشغال بخش شمالی سوریه، یک جنگ فرسایشی به وجود خواهد آمد که آثار مخرب آن نه تنها سوریه و ترکیه را در بر می‌گیرد بلکه منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ممکن است کردهای همجوار سوریه هم وارد جنگ شوند

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان با بیان اینکه جنگ میان ترکیه و سوریه، منابع، اقتصاد شکوفا شده و همچنین ذخایر اقتصادی، صنعتی و کشاورزی ترکیه را هدف قرار خواهد داد، گفت: در مقابل کشور جنگ‌زده سوریه که به تازگی داعش را پشت سر گذاشته است از این وضعیت منفی بهره می‌برد و کشورهای منطقه را به صورت غیرمستقیم درگیر خواهد کرد.

بصیری یکی از نتایج تداوم جنگ در شمال سوریه را افزایش ناامنی و تنش بین کردها و ارتش ترکیه دانست و تصریح کرد: ممکن است کردهای ساکن کشورهای همجوار برای یاری رساندن به کردهای سوریه وارد عمل شوند که این اقدام می‌تواند موجب ناامنی مرز کشورهای ایران، عراق و تا حدودی آذربایجان شود.

وی شرایط زیست‌محیطی منطقه را با توجه به جنگ در خطر دید و یادآور شد: جنگ ترکیه با سوریه با توجه به شرایط محیطی می‌تواند آثار زیان‌باری در محیط‌زیست منطقه به دنبال داشته باشد، چراکه در منطقه شرق فرات بسترهای رودخانه و سدهای زیادی وجود دارد که با نابودی آن‌ها، شرایطی که پس از جنگ ایران و عراق در محیط‌زیست ایجاد شد را، در آن مناطق به وجود می‌آورد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در تشریح برپایی جنگ‌ها در خاورمیانه و نقاط دیگر، جهان تأکید کرد: مجتمع‌های نظامی صنعتی اروپایی آمریکایی، بخش گسترده‌ای از درآمد کشورهای غربی را تأمین می‌کنند و منافع آنان در ایجاد جنگ و بحران در قاره آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و خصوصاً خاورمیانه به دلیل وجود کشورهای ثروتمند در این مناطق است.

بصیری با بیان اینکه برای سردمداران مجتمع‌های نظامی صنعتی غرب تفاوتی ندارد که جنگ بین متحدان آن‌ها ایجاد شود، گفت: آن‌ها تنها به دنبال سود خود از فروش سلاح در برپایی جنگ‌ها و نابود کردن دشمنان خود هستند، اضافه بر این‌ها پس از هر جنگی بسیاری از زیرساخت‌ها به نابودی کشیده شده‌اند که کمپانی‌های غربی با دانستن این امر در کشورهای جنگ‌زده وارد می‌شوند و به فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌پردازند تا به سود مالی بیشتری دست پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه غرب دخالت‌های متعددی در شرایط منطقه دارد، خاطرنشان کرد: غربی‌ها برای انتخاب هدف خود، کشوری را انتخاب می‌کنند که از لحاظ ذخایر و جنبه‌های گوناگون زیرساختی اعم از موقعیت اقتصادی، نظامی و صنعتی در منطقه غنی شده باشد و با ایجاد کردن بهانه‌های متفاوت، کشور غنی را وارد جنگ می‌کنند که در حال حاضر ترکیه از سوی غرب مورد هدف واقع شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98072115401
  • خبرنگار :