در یک نشست خبری عنوان شد

توضیحاتی درباره حذفیات «ترور خاموش» و تاکید بر درجه‌بندی سنی سریال‌ها

در نشست خبری سریال ترور خاموش درباره حذفیات سریال پرسش‌هایی مطرح شد که کارگردان و مدیر گروه توضیحاتی را درباره صحنه‌های حذف شده مطرح کردند. همچنین بحث لزوم درجه‌بندی سنی کارها مطرح شد که به صورت امری سازمان‌یافته شده در برنامه‌های تلویزیونی رعایت نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، نشست خبری مجموعه «ترور خاموش» با حضور ابوالفضل صفری (تهیه‌کننده)، احمد معظمی (کارگردان)، پرویز فلاحی‌پور، سپیده خداوردی، رضا مولایی، امیر محمد زند (برخی از بازیگران) در اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.

ابوالفضل صفری ـ تهیه‌کننده ـ در ابتدای این نشست با بیان اینکه بیشتر از تصور ما از کار استقبال شد، گفت: وقتی تصمیم گرفته شد که فیلمی در این کلاس درباره مواد مخدر ساخته شود، جسارتی بود که از سوی تلویزیون شکل گرفت. ما در ابتدا بررسی کردیم که چرا سریال‌های ما در حوزه مواد مخدر خوب درنمی‌آید. با تحقیقات زیادی تصمیم گرفتیم که این موضوع را به صورت واقعی‌تر بیان کنیم تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: می‌دانم ممکن است، کام مخاطب تلخ شود اما این کارها قرار است یک بار در سال ساخته شود و قرار نیست که هر روز روی آنتن برود.

صفری گفت: «ترور خاموش» تمام زور خود را زد اما واقعا کار سختی بود و همکاری با سازمان‌های کشوری هم سخت بود و بسیار اذیت شدیم؛ چراکه قصه تلخی بود اما با همه این تفاسیر ما سعی کردیم که امید در کار نمایان باشد. علاوه بر این اقتدار را سعی کردیم نشان دهیم.

وی گفت: اساسا نه ما بلکه هیچکس در مقابل مواد مخدر نمی‌تواند بایستد و این خانواده است که باید بستری را فراهم کند تا این آسیب‌ها کاهش پیدا کند. این کار سال ۹۵ شروع شد.

او همچنین درباره‌ی حذفیات این سریال و اینکه آیا علت آن پخش نشدن صحنه‌های دلخراش بوده است، به ایسنا توضیح داد: شاید در کلیت یک قسمت تلخ بود و می‌شد با تعدیل آن را پخش کرد. بخش‌هایی که حذف شد به خاطر نقد به گریه‌های شخصیت کودک داستان پس از فوت مادرش بود. بچه ۱۲ ساله این سریال دچار معضل کودک همسری شد تلخ بود اما پخش شد به دلیل اینکه باید در مسیر قصه به این موارد می‌پرداختیم. آن دوستی که سکانسی از کار را حذف کرد، اشتباه تشخیصی بود.

الماسی، مدیر گرده فیلم و سریال شبکه یک هم در این زمینه بیان کرد: ما به آقای معظمی و صفری هم تذکر دادیم که از واژه سانسور استفاده نکنند. چون هر واژه، یک بار معنایی با خود دارد. هر کاری بر اساس شرایط موجود و زمان پخش، نیاز به اصلاحاتی دارد که انجام می‌شود. حذفیات از سریال اتفاق مرسومی بوده و در تمام دنیا نیز به همین صورت است. این اتفاق بدیهی است. امیدوارم ما بتوانیم بحث رده سنی را عملیاتی کنیم تا بتوان این موضوع را بهتر مدیریت کرد. اینکه در خارج از کشور این اتفاق رسانه‌ای نمی‌شود، به این دلیل بوده که این موضوع جا افتاده و کارگردان حق ندارد اعتراضی به این موضوع کند.

احمد معظمی نیز در این زمینه توضیح داد: تعاملات ما با تلویزیون به خوبی انجام می‌شود و باید بدانیم که ما در تلویزیون کار می‌کنیم و باید چهارچوب این رسانه را در نظر بگیریم. چون قرارداد کار کردن در آن را قبول کردیم.

کارگردان «ترور خاموش» اظهار کرد: حالم خیلی خوب است، چون در تماس با مردم یک مورد منفی در مورد این سریال نداشته‌ام. مجموعه ترور خاموش دارای فیلمنامه سختی بود؛ پرلوکیشین بود و کمتر کارگردانی به سراغ ساخت چنین آثاری می‌رود. ترور خاموش از جمله کارهایی است که من در گذشته خود این مدل سبک را تجربه کرده بودم و تمام تلاش خودم را کردم تا به دور از کلیشه‌ها مجموعه‌ای درباره مواد مخدر را به تولید برسانیم. همیشه گفته‌ام که ستاد مبارزه با مواد مخدر باید در خانه و خانواده‌ها شکل بگیرد. ما تمام تلاش خود را کردیم که کار خوبی را به تولید برسانیم و کاری متفاوت از آثار قبلی که در این حوزه ساخته شده را روی آنتن تلویزیون ببریم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند. کار ما هیچ حاشیه‌ای نداشت.

پرویز فلاحی‌پور نیز در این نشست بیان کرد: یکی از نقدهای من به کار، موضوع هوش پلیس است. چون همان‌قدر که پلیس باهوش است، باید طرف مقابل هم باهوش باشد و این نقد به کار را کاملا قبول دارم. به شخصه از ۱۰۰ درصد از بازی خودم راضی نیستم، ولی واکنش‌ها نسبت به مجموعه خیلی خوب بود. من تمام تلاش خود را کردم که به لحاظ تحقیقی کار متفاوتی ارائه دهم و مثل کارهای قبلی نباشد؛ چراکه معتقدم هر آدمی، بدِ بد نیست، خوبی‌هایی هم در این شخصیت وجود دارد.

این بازیگر در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه تلویزیون با سال‌هایی که «شب دهم» می‌ساخت، چه تغییراتی در حوزه سریال‌سازی داشته است؟ گفت: دوره‌ای که «شب دهم» را کار می‌کردیم، تلویزیون بودجه بیشتری داشت و ما هم وقت بیشتری برای کار روی شخصیت خود داشتیم؛ به عنوان مثال در «شب دهم» من تنها یک ماه فرصت داشتم تا روی نقشم کار کنم ولی در کارهای الان تماس می گیرند و می‌گویند که هشت روز دیگر باید جلوی دوربین بروید و این شتابزدگی بیداد می‌کند.

رضا مولایی نیز در این نشست گفت: آرزو می‌کنم که ای کاش فیلمنامه یک کار کامل باشد و بعد کار آغاز شود. البته این اتفاق مختص به سریال ترور خاموش نبوده و در همه کارها به همین صورت است و به عنوان بازیگر، این تنها آرزوی من است.

صفری عنوان کرد: ساخت چنین مجموعه شهامت بزرگی بود و با حمایت آقای میرباقری، معاون سیما این اتفاق افتاد. پیام این کار واضح و شفاف است و ببیننده آن را می بیند.

غلامرضا الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک گفت: در همه جای دنیا پیش‌بینی رفتار و بازخورد مخاطب ممکن نیست، به همین دلیل به ساخت طرح‌های پایلوت اقدام می‌کنند. به نظر من نمی‌آید که آنتن رسانه تلخ است و یک رنگ‌آمیزی متنوع دارد. در همه جای دنیا رفتار و بازخورد مخاطب قابل پیش‌بینی نیست به همین دلیل به ساخت طرح‌های پایلوت اقدام می‌کنند. دوستان خواهند دید که موضوع مصرف مواد و اعتیاد، بخش بسیار کوچک این سریال است و باید برنامه‌های آنتن شبکه را به طور کامل دید.

کارگردان «ترور خاموش» نیز گفت: من از هفده سالگی در تلویزیون کار کرده‌ام و می‌دانم فضای تلویزیون و سینما با هم فرق می‌کند. معتقدم که در حذفیات سریال اعمال سلیقه نشده است و حتی در برخی موارد ما در تدوین، اشتباهاتی داشته‌ایم.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره ریتم کند سریال ترور خاموش، توضیح داد: اتفاقا ریتم کار کند نبود. به هر حال قصه «ترور خاموش» یک داستان ملودرام نیست بلکه معمایی است که باید به تدریج گره‌هایش باز شود و به نظرم برای مخاطب عام ریتمش تند هم است.

عطایی، بازیگر سریال «ترور خاموش» هم گفت: حتی خیلی از بازیگران هم داستان کامل این سریال  را نمی‌دانند و همه از انتهای آن شگفت‌زده می‌شوند. این داستان درباره اطلاعات و امنیت است و به دنبال نمایش قدرت ایران در این زمینه در سطح بین‌الملل است.

این بازیگر عنوان کرد: به خاطر ماهیت این سوژه‌ها که همین الان در سطح جامعه در حال رخ دادن است، پرداختن به آنها شجاعت خاصی می‌خواهد و من به دلیل این انتخاب به مدیران تبریک می‌گویم و امیدوارم که ساخت چنین آثاری ادامه پیدا کند.

فلاحی‌پور هم درباره حضور در سریال «ترور خاموش» توضیح داد: من هم معتقدم هر چقدر طرفِ مقابل پلیس، باهوش باشد، پلیس باهوش‌تر دیده می‌شود. من هم این نقد را دارم که خلافکاران در این سریال کمی کم‌هوش نشان داده شده‌اند. فکر می‌کنم ریتم کار بسیار خوب است اما تنها یک عنصر ندارد و ممکن است در برخی موارد ضرباهنگ تند یا کند داشته باشد و مکمل هم باشند. من نقش را دوست داشتم و سعی کردم با تحقیق میدانی و گفتگو با کارگردان چهره متفاوتی از یک شخصیت بد، به نمایش بگذارم.

شایسته ایرانی از دیگر بازیگران سریال «ترور خاموش» نیز گفت: من نسبت به سایر دوستان کمتر در سریال‌ها بازی کرده‌ام. دوست داشتم که نقشم به خوبی دیده شود. کاراکتر نغمه را به دلیل جزییات زیاد و پیچیدگی‌اش دوست داشتم. البته به عنوان یک بازیگر دوست داشتم نقش طولانی‌تری داشتم اما در کل معتقدم با توجه به پراکندگی پرداخت به این نقش در داستان، این نقش، همانند کاراکترهای، دیگر به طور کلی دیده شده است.

شریف‌زاده، بازیگر هم گفت: من سال‌هاست که نقش مثبت را بازی می‌کنم و این برای یک بازیگر خیلی بد است اما با نقش متفاوتی که در ترور خاموش به من پیشنهاد شد، مدیون احمد معظمی هستم. او شرایط روحی بازیگر را درک می‌کند.

احمد معظمی درباره‌ی انتخاب بازیگران سریال ترور خاموش گفت: من همیشه سعی کردم که در کارهایم بازیگر جدید معرفی کنم. ستاره اسکندری یک بازیگر فوق‌العاده همراه بود. با وجود اینکه درگیر چند پروژه بود، به شدت منظم و توانا و همراه بود و حتی فراتر از آنچه که روی کاغذ نوشته شده بود، رفت. چیزی که ترور خاموش داشت این بود که یک ماه دورخوانی داشتیم با همه بازیگران از سعید راد گرفته تا بازیگران مختلف دیگر.

این کارگردان سپس با اعتقاد بر اینکه تلویزیون فقر بازیگر دارد، گفت: ضمن احترام به همه بازیگران، باید بگویم که بازیگران جدیدی باید به تلویزیون تزریق شوند؛ چراکه دستمزدهای نجومی کار را سخت‌تر کرده است، در حالی که تلویزیون برای خود تعاریفی دارد. در شبکه نمایش خانگی دستمزدها عجیب و غریب است و نظم همه چیز را بهم ریخته است. ما فقر بازیگر داریم و باید بازیگران جدید تزریق کنیم.

در پایان الماسی گفت: کارهایی از جنس «ترور خاموش» بر اساس پرونده‌های واقعی است و شاید با مطالعه آنها سوالاتی که در مورد روابط نقش‌ها وجود دارد، از بین برود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 98071713352
  • خبرنگار : 71442

برچسب‌ها