نگاهی به تعامل گالری‌ها و هنرمندان جوان

کاری کنید نه سیخ بسوزد نه کباب!

رابطه میان گالری‌ها و هنرمندان جوان موضوع جدیدی نیست؛ بحث اهمیت فروش آثار و در عین حال حمایت از هنرمندان جوان سال‌هاست یکی از اصلی‌ترین چالش‌های جامعه هنرهای تجسمی کشور محسوب می‌شود. اگرچه هنوز هم راه‌حل چندان مشخصی در این زمینه ارائه نشده است.

مدت‌هاست که برخی از هنرمندان جوان گله می‌کنند که بعضی گالری‌ها نه تنها در برگزاری نمایشگاه از آنها حمایت نمی‌کنند، بلکه حتی پاسخ ایمیل‌ها و درخواست‌هایشان نیز داده نمی‌شود. در این میان برخی از گالری‌ها برای حل این مشکل برخلاف قانون، برای برگزاری نمایشگاه‌هایی که امکان فروش کمتری دارند، هزینه برگزاری یا همان ورودی می‌گیرند. 

این رویکرد نیز اغلب اینگونه توجیه می‌شود که با توجه به هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌، مخارج گالری یا باید از طریق درصد فروش آثار تامین شود یا اینکه از هنرمندانی که آثارشان فروش چندانی ندارد، هزینه برگزاری گرفت. 

در این میان با توجه به اینکه حمایت از هنرمندان جوان لزوما وظیفه گالری‌ها نیست، به نظر می‌رسد که باید علاوه بر لزوم توجه نهادهای دولتی به شناسایی، معرفی و هنرمندان جوان، باید راه‌حل اصلاح‌شده دیگری برای تعامل میان گالری‌ها و هنرمندان جوان در نظر گرفت که دیگر به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب! 

در همین راستا خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با برخی از مدیران گالری‌ها نظر آنها را در این زمینه جویا شده است. 

می‌خواهی هنرمند بمانی ورودی بده!

سیدعلی مزارعی، مدیر گالری «شلمان» بر این باور است که چون طبق قانون، گالری‌داران برای برگزاری نمایشگاه حق ندارند از هنرمندان ورودی بگیرند و باید از فروش آثار درصد فروش بردارند، طبیعتا تمایلی به برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان جوان ندارندچون گالری‌ها حق دریافت ورودی ندارند و باید از فروش آثار درصد فروش بردارند، تمایلی به برگزاری نمایشگاه هنرمندان جوان ندارند. این مدیر گالری همچنین عنوان کرد که البته با این وجود هم‌اکنون برخی گالری‌ها از هنرمندان جوان ورودی می‌گیرند.

این مدیر گالری یادآور شد که البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که برگزاری یک نمایشگاه با امکانات معمولی تقریباً تا دو میلیون برای گالری هزینه دارد؛ بنابراین مدیران گالری یا ترجیح می‌دهند با هنرمندانی کار کنند که احتمال فروش آثارشان بیشتر است یا اینکه برای برگزاری نمایشگاه‌هایی که احتمال می‌دهند فروش کمتری دارد، از هنرمند ورودی می‌گیرند تا از این طریق هزینه‌ای که صرف کرده‌اند را جبران کنند. 

مزارعی تاکید کرد: در این میان باید به این نکته توجه کرد که شاید مقصر اصلی این موضوع مدیران گالری‌ها و هنرمندان جوان نباشند، بلکه انجمن‌ صنفی گالری‌داران و مسئولان ذی‌ربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در قوانین موجود تغییراتی را ایجاد کنند. قانون ارشاد و انجمن صنفی می‌گوید از هنرمندان ورودی نگیرید و از روی آثار فروخته شده درصد فروش بردارید؛ این در حالی است که اینگونه  در حق هنرمندان جوان اجحاف می‌شود.

حیف است از جوانان حمایت نکنیم

همچنین لی‌لی گلستان، مدیر گالری «گلستان» معتقد است که متاسفانه روحیه حمایت از جوانان در میان مدیران گالری‌ها کم است و بیشتر دلشان می‌خواهد آثار هنرمندان معروف را به نمایش بگذارند تا فروش بهتری داشته باشند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر روحیه حمایت از هنرمندان جوان در میان گالری‌داران وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه روحیه حمایت از جوانان در میان مدیران گالری‌ها کم است و بیشتر دلشان می‌خواهد آثار هنرمندان معروف را به نمایش بگذارند تا فروش بهتری داشته باشندروحیه حمایت از جوانان در میان مدیران گالری‌ها کم است و بیشتر دلشان می‌خواهد  آثار هنرمندان معروف را به نمایش بگذارند . با این وجود ما در گالری «گلستان» از همان ابتدا بیانیه‌ای صادر کردیم که حامی جوانان هستیم، استعدادهای جوان را کشف خواهیم کرد و فقط به آدم‌های معروف بسنده نمی‌کنیم و این کار را هم انجام دادیم. الان اگر بخواهیم ۳۰ نقاش معروف جوان نام ببریم، حتما ۲۵ نفر از آنها در گالری گلستان نمایشگاه داشته‌اند.

گلستان اظهار کرد: درست است که چرخ گالری باید از درآمد خودش بچرخد، ولی من که از جوانان حمایت می‌کنم هم چرخ گالری‌ام می‌چرخد؛ به این خاطر که سعی می‌کنم آثار جوانان را هم با دعوت از مجموعه‌داران بفروشم و در میان آنها هم از یک هنرمند معروف نمایشگاه می‌گذارم که بیشتر بفروشم. در مجموع فکر می‌کنم حیف است که جوانان را معرفی نکنیم، برخی از این هنرمندان می‌گویند که بعضی گالری‌ها حتی جواب درخواست آنها را هم نداده‌اند. 

گالری‌هایی که دیوارشان را اجاره می‌دهند!

رزیتا شرف‌جهان، مدیر گالری «طراحان آزاد» نیز بر این باور است که گالری که دیوارش را اجاره می‌دهد در واقع به موفقیت و معرفی هنرمند توجهی ندارد و بیشتر برای دریافت هزینه این کار را انجام می‌دهد که اسم آن را هم گالری نمی‌توان گذاشت.

او اظهار کرد که طور کلی نمی‌توان هنرمندان جوان را در مقابل میزان فروش آثار قرار داد، چرا که مولفه‌های دیگری نیز در فروش تعیین‌کننده هستند. نمی‌توان هنرمندان جوان را در مقابل میزان فروش آثار قرار داد؛ چرا که مولفه‌های دیگری نیز در فروش تعیین‌کننده هستند. در واقع ممکن است که قیمت آثار هنرمندان جوان پایین باشد، ولی این موضوع الزاما به معنای کاهش میزان فروش نیست.

شرف‌جهان همچنین درباره این موضوع که برخی از گالری‌ها برای برگزاری نمایشگاه از هنرمندان جوان ورودی دریافت می‌کنند، اظهار کرد: گالری که دیوارش را اجاره می‌دهد در واقع به موفقیت و معرفی هنرمند توجهی ندارد و بیشتر برای دریافت هزینه این کار را انجام می‌دهد که اسم آن را هم گالری نمی‌توان گذاشت. فکر می‌کنم اینکه گالری‌ها نباید از هنرمندان برای برگزاری نمایشگاه ورودی دریافت کنند قانون درستی باشد. 

بنویسید گالری، بخوانید مکانی برای پول‌ درآوردن!

بهنام کامرانی، هنرمند هنرهای تصویری و مدرس دانشگاه اظهار کرد که برخی از گالری‌ها فقط اسمشان گالری است و عملا کار گالری را انجام نمی‌دهند؛ در واقع صرفا مکانی برای نمایش آثار هستند و برخی از گالری‌ها فقط اسمشان گالری است و عملا کار گالری را انجام نمی‌دهند؛ در واقع صرفا مکانی برای نمایش آثار هستند و چون باید از آن مکان پول دربیاورند، از هنرمند پول دریافت می‌کنند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که به هر حال دریافت هزینه از سوی هنرمند بر اساس یک توافق دوطرفه صورت می‌گیرد.

او یادآور شد که قطعاً حمایت از هنرمندان جوان وظیفه گالری‌هاست، ولی نه هر گالری. به طور کلی هدف و رسالت برخی از گالری‌ها در معرفی استعدادهای تازه تعریف شده است یا اینکه گالری‌های دانشجویی هستند و اغلب آثار هنرمندان جوان را به نمایش می‌گذارند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اما به طور کلی مرسوم است که گالری‌ها باید برای معرفی هنرمند جوان تلاش بکنند، قیمت آثار هنرمند را ارتقاء  و در رویدادهای بین‌المللی شرکت بدهند؛ در واقع اگر یک گالری خبره باشد، باید بتواند این خدمات را ارائه دهد. البته این جریان کاملا دو طرفه است و طبیعتا اگر هنرمندی موفق شود، گالری هم سود بیشتر خواهند برد. 

نمایشگاه‌های هنری عاری از خلاقیت شده‌اند

همچنین امیرحسین جباری، مدیر گالری «ایده پارسی»  بر این باور است که در سال‌های اخیر اغلب نمایشگاه‌های هنری با نوآوری و خلاقیت همراه نبوده‌اند و موضوعاتی همچون شیوه‌های آموزشی و جامعه‌شناسی در این امر تاثیرگذار بوده‌ است.

او ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌شود که نزدیک به ۶۰ درصد آنها عاری از خلاقیت و آثار منحصر به فرد هستند. من در مقاطع مختلف هنر تدریس می‌کنم و بر اساس تجربه‌ای که در این زمینه دارم به جرأت می‌گویم که دانشجویان ۱۰ یا ۵ سال پیش با دانشجویان امروز اصلا قابل مقایسه نیستند. حتی وقتی کارهای خودم را در دوران دانشجویی می‌بینم نیز شک می‌کنم که آیا واقعا این کار من بوده است یا نه؟ 

جباری همچنین با بیان اینکه «سطح آثار نمایشگاه‌های هنری را می‌توان از بُعد جامعه‌شناسی نیز مورد بررسی قرار داد»، افزود: از زمانی که هنر در جامعه ما افول کرد و به سمت دیگری رفت، بسیاری از هنرمندان از هنر فاصله گرفتند و خانه‌نشین شدند و ممکن است سالی یک نمایشگاه آن هم به اصرار گالری‌داران برگزار کنند. 

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ مهر ۱۳۹۸ / ۰۳:۱۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98071511887
  • خبرنگار : 71548