علی پیرحسینلو در گفتوگو با ایسنا، افزود: مهمترین نکته دستورالعمل در این باره این است که هم اختیار تعیین نرخ کرایه و هم مسئولیت پاسخگویی در قبال آن و هرگونه نقص و مشکل و خسارت احتمالی با شرکتهای ارائهدهنده خدمات هوشمند حمل مسافر است.
وی با اشاره به اینکه شهرداری هم قرار نیست برای این شرکتها تعیین قیمت کند، افزود: در عمل تنها قیدی که در این زمینه مطرح شده، این است که اگر هزینه سفر به علت شرایط خاص، بالاتر از سقف تعرفه مصوب برای تاکسی تلفنی باشد، قبل از انجام سفر باید از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام شود.
مشاور معاون ترافیک شهردار تهران در عین حال با اشاره به اینکه اختیار تعیین قیمت نباید به افزایش غیرمنصفانه قیمتها بینجامد، خاطرنشان کرد: در ماههای گذشته متاسفانه شاهد آن بودیم که شرکتهای تاکسیهای اینترنتی کرایهها را حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دادند و حتی یکی از شرکتها درصد کمیسیون خود را نیز از ۱۳ درصد به ۱۵ درصد افزایش داد؛ این وضعیت باعث نارضایتی بسیاری از رانندگان و مسافران شد و انتظار میرود شرکتها در این باره منصفانه عمل کنند.
پیرحسینلو در ادامه گفت: پس از مطرح شدن تصویب و ابلاغ دستورالعمل نیز برخی افراد از افزایش قیمت در سامانههای تاکسیرانی اینترنتی صحبت کردند. چنین کاری اوج بیانصافی در حق مسافر و راننده است، چرا که این دستورالعمل در واقع با معاف کردن شرکتها از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین با در نظر گرفتن امتیازات دیگری مثل سهمیه طرح ترافیک، حمل و نقل عمومی تلقی شدن و از همه مهمتر رسمیت یافتن و قانونی شدن فعالیت تاکسیهای اینترنتی، در مجموع هزینهها را برای این شرکتها کاهش داده است.
وی در ادامه با ذکر مثالی در این باره گفت: الان اگر کرایه یک سفر ۱۰ هزار تومان باشد، شرکتی که تا سال قبل ۱۳۰۰ تومان کمیسیون میگرفته و امسال ۱۵۰۰ تومان میگیرد، همین حالا دارد ۱۳۵ تومان را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده میدهد. دستورالعمل میگوید به جای ۱۳۵ تومان مالیات، باید ۲۰۰ تومان به عنوان عوارض برای توسعه حمل و نقل عمومی بدهند. حتی به فرض که موضوع مالیات بر ارزش افزوده هم حل نشد، هزینه این شرکتها از کرایه فرضی ۱۰ هزار تومانی میشود همان ۱۳۵ تومان، به علاوه ۱۵۰ تومان عوارض توسعه حمل و نقل عمومی؛ یعنی در مجموع ۲۸۵ تومان میشود.
پیرحسینلو تاکید کرد: اگر دقت کنید، کل بحث سر ۶۵ تومان افزایش در حالت اول، یا ۸۵ تومان در حالت دوم است. آن هم در حالی که فقط سهمیه طرح ترافیک به تنهایی، آن افزایش را چند برابر در این طرف جبران میکند. اینکه شرکتهای تاکسیرانی اینترنتی بخواهند به بهانه این دستورالعمل صحبت از افزایش کرایهها کنند، قطعا بیانصافی در حق مسافران و رانندگان است و روا نیست.
مشاور معاون شهردار تهران در پایان گفت: ما صمیمانه از شرکتهای تاکسی اینترنتی میخواهیم که در ادامه مذاکرات و تفاهمهای دو سال اخیر، با روند ضابطهمندی فعالیتهای این حوزه همراه شوند و مطمئن باشند که اگر آنها قواعد مربوط به آلایندگی، فرسودگی و همچنین ابعاد ترافیکی فعالیت خود را رعایت کنند، شهرداری هم پشتیبان تمامعیار همه استارتآپها و پلتفرمهایی خواهد بود که زیست شهری را برای شهروندان آسانتر و ارزانتر میسازند.
انتهای پیام