به گزارش ایسنا، علیرضا حاجیانزاده در نشست سالانه کمیته همکاری حوزه و آموزش و پرورش لرستان با تسلیت ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: امام حسین(ع) در وصیت به محمد حنفیه، هدف از قیام عاشورا را ترسیم کردند که این وصیتنامه دارای نکات تربیتی است و میتواند بهعنوان الگوی تربیتی نسل جوان قرار گیرد.
وی با ذکر این مطلب که اگر به قیام عاشورا بهعنوان یک مکتب تربیتی نگاه کنیم میتوانیم آنرا الگوی تربیتی خود قرار دهیم، تصریح کرد: قیام امام حسین(ع) برای هوا و هوس و کشورگشایی نبوده است بلکه برای اصلاح دین و احیای سنت نبوی بود.
حاجیانزاده بر لزوم شناخت لغزشها و خودپسندیهایی که در راه تبلیغ دین و تعلیم و تربیت وجود دارد تأکید کرد و افزود: امام حسین(ع) برای قیام عاشورا سه هدف را بیان کرد و نخستین آن اصلاح امت بوده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اصلاحگری را هدف تربیتی برشمرد و خاطرنشان کرد: در عصر معاصر نیز هدف از انقلاب اسلامی ایران احیای دین اسلام و مساجد بود؛ چراکه در اسلام مسجد مرکز وحدت مسلمانان و پایگاه دین است.
وی امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر اهداف قیام عاشورا برشمرد و گفت: رسیدن به اصلاح جامعه جز با احیای امر به معروف و نهی از منکر محقق نمیشود اما باید روشهای انجام این فریضه الهی را یاد بگیریم.
حاجیانزاده با اشاره به اینکه مبلغان باید مهارتهای ارتباط با کودکان را بیاموزند و پیامهای تبلیغی را در قالبهای مختلف ساماندهی کنند، بیان کرد: از شیوه هنر و شعر در انتقال پیامهای تربیتی استفاده شود البته روشهای برگزاری مسابقات، قصهگویی و اردو نیز در اولویتهای بعدی قرار میگیرند.
دبیر ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش احیای سنت نبوی را دیگر هدف قیام عاشورا برشمرد و ادامه داد: برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر باید سیره نبوی در جامعه گسترش پیدا کند و معلم و مبلغ خود را در مسیر سیره نبوی و علوی قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش به سند تحول متکی هستیم، افزود: تربیت دینی در محوریت سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش قرار دارد و ساحتهای چندگانه در این سند برای تربیت دینی و در نهایت امر رسیدن به کمال مطلوب و مراتبی از حیات طیبه است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با ذکر این مطلب که وزارت آموزش و پرورش وزارت تربیت است، اضافه کرد: در تربیت دینی نیازمند علما و روحانیت هستیم این در حالیاست که فعالیتهایی که در ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش وجود دارد بهدنبال جریانسازی تبلیغی مؤثر در تربیت دینی دانشآموزان است.
حاجیانزاده با اشاره به اینکه امروز آموزش و پرورش نیاز به اتاقهای فکری دارد تا پاسخگوی نیازهای فکری کودکان و نوجوانان باشد، گفت: امروز شبهات دینی، آسیبهای اجتماعی و مسائل مربوط به جوانان در آموزش و پرورش شناسایی میشود که از آن جمله مسائل بلوغ دختران و پسران است که در ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش باید به آن پاسخ داده میشود البته انتظار ما از حوزه، تولید محتواست.
انتهای پیام