به گزارش ایسنا، در معرفی این مجله عنوان شده است: این شماره از مجله «سینما و ادبیات» ویژه سینمای فرانسه و کارگردان موج نو آن فرانسوا تروفو است. «چهارصد ضربه»، «ژول و ژیم»، «آخرین مترو» و... از آثار مهم اوست که نزد مخاطبان ایرانی بسیار آشنا است. در این ویژهنامه نسبت سینمای تروفو با موج نو و همچنین فعالیت او به عنوان یک از مطرحترین منتقدان «کایه دو سینما» بررسی شده است.
«مه ۶۸ و سینما» یکی دیگر از عنوانهای این شماره مجله است. در ورودی این بخش نوشته شده: تلاش بر آن است که در این پرونده به جنبههای سینمایی و موارد کمتر شناختهشده این جنبش پرداخته شود. «تعامل کارگردان و فیلمنامهنویس در سینمای ایران» چگونه شکل میگیرد؟ امروزه دیدگاههایی وجود دارد که همواره ضعف سینمای ایران را به فیلمنامه منتسب میکند. کارگردانها چگونه میتوانند باعث تنزل یا ارتقای فیلمنامه در ساخت هنری یک فیلم شوند؟
«ادبیات زنان؛ از دهه ۷۰ تا دهه ۹۰ در ایران» چه مراحلی را طی کرده و چه دستاوردهایی داشته است. در این سالها عنوانهایی چون ادبیات آشپزخانهای، آپارتمانی و محافظهکار به این آثار اطلاق شده؛ اما در مسیر پیمودهشده ادبیات زنان کجا ادبیات ایران ایستاده است؟ نویسندگان زیادی در این پرونده نقش داشتهاند.
امیرنادری از کارگردانانی است که همه مشتاقیم از او بدانیم. کارهایش را بیشتر ما دیدهایم، اما ناگفتههای بسیاری از امیر نادری و سبک کارگردانی و سینمای او وجود دارد. گفتوگوی «کایه دو سینما» با امیر نادری در سال ۲۰۱۶ را از دست ندهید.
«ژانر دادگاهی» که یکی از محبوبترین و دراماتیکترین گونههای سینمایی است دستمایه یکی از پروندههای این شماره مجله قرار گرفته است. آیا سینمای ایران بعد از نزدیک به نیم قرن از پذیرش نسبی ساخت موسیقی متن اختصاصی برای یک فیلم، هویت مستقلی برای این تألیف قائل شده است؛ موضوع «موسیقی فیلم در سینمای ایران» را دنبال کنید.
«سینما و ادبیات» مطالب دیگری هم در این شماره دارد؛ از جمله مطلب احمد اخوت در مورد «دلبستگیهای آرشیوی» و دو نامه منتشرنشده؛ یکی از ابوالحسنن نجفی به صالح حسینی و دیگری نامهای از غلامحسین ساعدی به بدری لنکرانی.
انتهای پیام