به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در جلسه بررسی پروژه متروی اهواز در خصوص ارجاع اختلاف شهرداری اهواز و شرکت کیسون به شورای عالی فنی کشور اظهار کرد: به دلیل اینکه اختلاف شدیدی بین شرکت کیسون و کارفرما ایجاد شده بود، یک هیات سهنفره متخصصان امر قرارداد را تعیین کردم که این هیات پس از بررسی کامل قرارداد عنوان کرد شرکت کیسون در بسیاری از ادعاهای خود حقی ندارد.
وی افزود: پس از این آقای انصاری (رئیس هیات مدیره کیسون) عنوان کرد که این هیات با وی صحبت کنند. پس از صحبت با وی باز هم این هیات عنوان کردند که شرکت کیسون حقی ندارد اما به من توصیه کردند با توجه به تورم و شرایط کشور، اگرچه کیسون حقی ندارد اگر ما روی حرفمان بمانیم پروژه به جایی نمیرسد.
استاندار خوزستان گفت: بنا بود اگر این موضوع به شورای عالی فنی کشور ارجاع داده شود شرکت کیسون سریعا کار را آغاز کند اما پس از ارجاع این موضوع به شورای عالی فنی، شرکت کیسون زیر قولش زد. در نهایت تصمیم گرفتیم کیسون خلع ید شود. همچنین تصمیم گرفته شد در شورای عالی فنی از پروژه دفاع کنیم.
شریعتی تصریح کرد: مقرر شده بود شهرداری اهواز به جای بدهی خود، به کیسون زمین بدهد و کیسون در ازای آن کار کند اما پس از مدتی شهردار وقت اهواز عنوان کرد که هر زمینی به کیسون معرفی میکند آنها بهانهای میآورند و زیر بار نمیروند. رئیس هیات مدیره کیسون هم عنوان کرد که شهردار وقت زمین در اختیارشان قرار نداده است. اگر این صحبت صحت داشت باید این موضوع به من اطلاع داده میشد.
شریعتی بیان کرد: در سال 95، شرکت کیسون مدعی 230 میلیارد تومان اختلاف بود اما آنها همان طور که کار نکردهاند، کنتور میاندازد.
استاندار خوزستان عنوان کرد: هیچ توافق جدیدی با کیسون امضا نمیکنیم. اگر توافق جدیدی امضا کنیم یعنی پروژه مترو اهواز را دوباره از صفر آغاز میکنیم. در صورتی که مشاهده کنیم کیسون کار را آغاز کرده است، به صورت هفتگی صورتجلسات پرداخت خواهد شد و اوراق مشارکت هم پیگیری میشود اما قبل از آغاز کار، املاک را به کیسون نمیدهیم.
به گزارش ایسنا، موسی شاعری شهردار اهواز نیز در این جلسه اظهار کرد: شهردار وقت اهواز زمینهایی را به شرکت کیسون معرفی کرده بود اما شرکت کیسون عنوان کرد این زمینها به درد نمیخورد و نپذیرفته که زمینها را تحویل بگیرد.
وی در خصوص اعلام آمادگی کیسون مبنی بر ادامه کار، افزود: تاکنون حسننیت زیادی در مورد کیسون به خرج داده شده است. اولویت ما کیسون یا هیچ پیمانکار دیگری نیست؛ اولویت ما به سرانجام رسیدن پروژه متروی اهواز است.
شاعری بیان کرد: در بخش حقوقی، ادعاهای کیسون در جای خود است اما علیرغم اینکه کیسون صورتوضعیت نداشته است، با مصوبه شورای تامین برای پرداخت حقوق کارگران کیسون حدود 60 میلیارد تومان اضافه پرداخت کردهایم.
شهردار اهواز با بیان اینکه قرار نیست کیسون دغدغه تامین اعتبار داشته باشد، گفت: عنوان کرده بودم که قرارداد شرکت کیسون را فسخ میکنیم زیرا به نظر میرسد کیسون نمیخواهد یا توان ادامه کار را ندارد. پیشنهاد دادهایم در صورتی که کیسون میخواهد کار را ادامه دهد کارگاهها را فعال کند و هر هفته یک صورتوضعیت به ما نشان دهند و ما صورتوضعیت را پرداخت میکنیم.
وی عنوان کرد: قبول نمیکنیم که در قبال کار انجام نشده، زمین به کیسون بدهیم و منتظر بمانیم تا چه تصمیمی برای زمین گرفته شود.
شاعری با بیان اینکه توافق جدیدی با شرکت کیسون امضا نمیشود، تصریح کرد: یک ماه پیش فسخ قراداد با کیسون تنظیم و همه کارهای حقوقی انجام شده است.
وی با اشاره به اظهارات کیسون مبنی بر اینکه تجهیزاتی به ارزش 400 میلیارد تومان در پروژه متروی اهواز دارد، گفت: این ادعای شرکت کیسون که 400 میلیارد تومان تجهیزات در این پروژه دارد را قبول نداریم.
شهردار اهواز بیان کرد: ما تنها میگوییم ادامه فاز نخست پروژه فعلا انجام شود. روشن است که بهانهتراشی میشود. 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این پروژه اختصاص یافته بود اما شرکت کیسون فرصتهایی که داده شد را سوزاند.
وی گفت: همه چیز شفاف بیان شده است. اگر کیسون اراده جدی برای ادامه اجرای پروژه دارد، کارگاهها را فعال کند. ما نیز همکاری میکنیم.
به گزارش ایسنا، گیتی سیفالهی مدیرعامل شرکت کیسون نیز در این جلسه اظهار کرد: اختلاف ما با کارفرما برای ارجاع این موضوع به شورای عالی فنی در مجموع حدود یکهزار میلیارد تومان بوده است.
وی در خصوص عدم اجرای بلافاصله کار از سوی شرکت کیسون پس از ارجاع موضوع اختلاف بین شهرداری اهواز و این شرکت به شورای عالی فنی کشور، تصریح کرد: برای اجرای بلافاصله کار عنوان شده بود که زمین در اختیار ما قرار میگیرد تا فعالیت را آغاز کنیم زیرا نقدینگی وجود ندارد که ما کار انجام دهیم. شهرداری اهواز زمینهای معارضدار و مشکلداری به ما معرفی کرده در حالی که ما نمیخواهیم زمینداری کنیم بلکه کیسون میخواهد زمین را به پول تبدیل کند.
سیفالهی بیان کرد: قطعا کیسون میخواهد پروژهای که هزینه زیادی برای آن صرف کرده است را ادامه دهد اما باید اطمینان پیدا کنیم که بودجه و اعتبار مورد نیاز تامین میشود در غیر اینصورت نمیتوانیم کار را آغاز کنیم و اگر مجددا اعتباری نباشد مشکلات ایجاد خواهد شد.
وی عنوان کرد: شرکت کیسون بیش از 100 پروژه را به نحو احسن اجرا کرده است و بابت هیچ کدام بدهکار نشدیم اما کیسون بابت پروژه متروی اهواز به بانکها بدهکار است. شرکت کیسون پولی ندارد که در این پروژه هزینه کند. در حالی که ارزش ریالی تجهیزات ما در این پروژه حدود 400 میلیارد تومان است.
مدیرعامل کیسون تصریح کرد: برای اینکه کارگاه فعال شود حدود 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. ما در گذشته هزینه کردیم اما توان این را نداریم که اکنون هزینه کنیم. میشود که شهرداری تا دو ماه دیگر زمین در اختیار ما قرار دهد و ما شش ماه بعد زمین را به پول تبدیل کنیم.
وی گفت: در مقابل 400 میلیارد تومان ماشینآلاتمان، باید املاکی به ارزش 400 میلیارد تومان در اختیار ما قرار بگیرد.
سیفالهی بیان کرد: ما نقدینگی نداریم که بخواهیم کار را آغاز کنیم زیرا با آغاز کار حقوق کارگران باید پرداخت شود. باید بررسی کنیم برای اجرای کار چقدر اعتبار نیاز است.
انتهای پیام