ایسنا گزارش می دهد؛

"شاه دژ" عرصه تاخت‌وتاز و ساخت‌وساز نیست

قلعه سنگی «شاه دژ» اگرچه در فهرست میراث ملی ثبت‌شده اما با احداث ایستگاه چهارم تله‌کابین و نصب دکل‌های مخابراتی و اطلاعاتی نه‌تنها به حریم آن تجاوز شده، بلکه ضمن تغییر کاربری فضای کوه صفه و خدشه‌دار شدن منظر این کوه، به خود قلعه نیز آسیب‌رسیده است.

به گزارش ایسنا، قلعه شاه دژ، دژی نظامی بر فراز قله کوه صفه است که حیات در آن بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی در سه مقطع تاریخی شامل دوره ساسانی، قرون اولیه اسلامی و دوره سلجوقی تداوم داشته و پس از سقوط قلعه توسط سلجوقیان، اثری از حیات در آن دیده نشده است. این قلعه که سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در زمان سلجوقیان با ورود یکی از طرفداران حسن صباح به نام «عبدالملک عطاش» به یکی از قلعه‌های اسماعیلیان تبدیل و بعد از درگیری میان سپاهیان ملکشاه سلجوقی و عبدالملک عطاش ویران شد.

تجاوز به حریم و عرصۀ قلعه شاه دژ که ساختاری سنگی و لایه‌لایه دارد، از زمانی آغاز شد که نام کوه صفه به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری مطرح و احداث تله‌کابین آغاز شد؛ کمی بعد، این تجاوز با نصب دکل‌های مخابراتی و اطلاعاتی قدمی پیش‌تر رفت و درنهایت با احداث ایستگاه چهارم تله‌کابین بر روی دیواره‌های قلعۀ تاریخی شاه دژ، آسیب‌ها به این محوطۀ تاریخی افزون شد؛ بر این نگرانی‌ها، موضوع احداث هتل هما نیز اضافه می‌شود اگرچه، هنوز اقدامی جدی برای احداث آن صورت نگرفته است.

در گزارش پیش رو، خبرنگار ایسنا نظرات فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، احمد رضایی شهردار منطقه پنج اصفهان، محمد فیض،مدیرعامل سازمان نوسازی بهسازی شهرداری اصفهان، فریبا سعیدی سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی در محوطه شاه دژ، علی معینی مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان، علمدار علیان رئیس اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان و اصغر خیامیان مدیرعامل گروه‌های هتل هما را درباره حواشی این قلعه و آخرین وضعیت آن جویا شده است:

ساخت‌وساز در عرصۀ شاه دژ مجاز نیست

فریدون اللهیاری، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید: آن زمان که موضوع احداث تله‌کابین و تله سیژ و بحث تعیین صفه به‌عنوان منطقه گردشگری پیش آمد، قلعه شاه دژ به ثبت ملی رسیده بود ولی عرصۀ آن تعیین نشده و کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی نیز بعد از ثبت شدن قلعه انجام شد.

وی ادامه می‌دهد: جایی که دکل‌های مخابراتی نصب‌شده‌اند، عرصۀ قلعۀ شاه دژ است و ساخت‌وسازهایی که در عرصۀ شاه دژ انجام‌شده مجاز نیست. اگرچه حریم شاه دژ تعیین نشده ولی عرصۀ آن کاملاً مشخص است و احداث ایستگاه چهارم تله‌کابین در عرصه اتفاق افتاده و مداخلاتی که در عرصه صورت گرفته، به لحاظ قانونی اشکال دارد؛ چراکه هرگونه مداخله در عرصه بناهای تاریخی باید با نظر سازمان میراث فرهنگی و حسب دستوراتی باشد که ارائه می‌شود ولی ایستگاه چهارم تله‌کابین در داخل دیواره‌های قلعه شاه دژ استقرار پیداکرده و این مداخله منجر به آسیب شده است؛ ضمن اینکه دکل‌های مختلفی که آنجا نصب‌شده باید جمع‌آوری شوند ولی این موضوع که آیا حذف این الحاقات مقدور بوده یا نبوده به‌هرحال فعلاً انجام‌نشده است.

اللهیاری تصریح می‌کند: در جریان زمانی که احداث تله‌کابین شروع شد نیستم و نمی‌دانم سازمان میراث فرهنگی چه کار کرد ولی بعدازآن، ما به لحاظ حقوقی این موضوع را در محکمۀ قضایی مطرح کردیم که در حال پیگیری است، البته آن زمان هم می‌توانستند ازنظر حقوقی پیگیری کنند و من نمی‌دانم حالا چرا این اتفاق نیفتاده است.

وی می‌افزاید: میراث فرهنگی هیچ مجوزی را برای تبدیل صفه به منطقه نمونه گردشگری صادر نکرده ولی مصوبه دولت را دارد. به‌هرحال این اقدامات به ارائۀ طرحی نیاز دارد که تمام ضوابط مربوط به بحث میراث فرهنگی و محیط‌زیست را رعایت کرده باشد و ضمن اخذ استعلام دستگاه‌های مختلف، روندها و فرآیندهای قانونی آن باید طی شود.

امور شاه دژ در اختیار ما نیست

اگرچه کوه صفه در منطقه پنج شهرداری اصفهان واقع است اما احمد رضایی، شهردار این منطقه می‌گوید: کوه صفه در منطقه پنج واقع است ولی امور شاه دژ در اختیار اداره میراث فرهنگی و سازمان نوسازی بهسازی شهرداری است و منطقه کار مستقلی روی آن انجام نمی‌دهد. در مورد موضوع هتل هما هم اگر قرار باشد اتفاقاتی بیفتد باید از طریق شهرداری مرکزی صورت بگیرد؛ درواقع تصمیم درباره هتل هما یک تصمیم کلان است.

داستان شاه دژ طولانی است

شهردار منطقه پنج، در حالی امور شاه دژ را به این شهرداری مرتبط نمی‌داند که محمد فیض، مدیرعامل سازمان نوسازی بهسازی شهرداری اصفهان، یکی از افراد دخیل در اجرایی نشدن احداث هتل هما در منطقه کوه صفه را یکی از شهرداران پیشین می‌داند.

فیض، هم‌چنین علی‌رغم ادعای شهردار منطقه پنج مبنی بر اینکه سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان باید پاسخگوی مباحث مرتبط با شاه دژ باشد، امور شاه دژ را نامرتبط با این سازمان می‌داند. فیض تصریح می‌کند: شهردار منطقه پنج باید در مورد شاه دژ پاسخ بدهد، البته داستان شاه دژ طولانی است و در حیطه کاری من هم نیست ولی قبلاً تقاضایی برای ساخت هتل در این منطقه وجود داشت و بودجه سنگینی هم روی آن آوردند.

وی ادامه می‌دهد: این موضوع در چندین مرحله مطرح ‌شد و ایرادهای مختلفی در خصوص آن ارائه شد که برخی از این ایرادها هم به‌حق بود. به‌هرحال پیگیری‌های زیادی انجام شد و فعلاً احداث آن مطرح نیست و یکی از افرادی که در خصوص احداث هتل هما زیر بار امضا نرفت آقای سرهنگ، شهردار سابق منطقه پنج بود.

 مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر ساخت‌وسازی در منطقه شاه دژ انجام نمی‌شود و تمام ساخت‌وسازها مربوط به دورۀ قبل از ماست. من اطلاع دقیقی درباره ایستگاه شماره چهار تله‌کابین ندارم و این کار تخصصی است و باید بررسی شود اما شخصاً اعتقاد جدی به مباحث میراثی دارم و اعلام می‌کنم کار غیر قاعده‌ و قانونی انجام نخواهیم داد و حتماً مباحث فنی و فرهنگی و میراثی را می‌بینیم. چنین چیزی نیست که خودمان همین‌طوری کاری را انجام دهیم.

وی می‌افزاید: این نکته مهم است که ما هر کاری بخواهیم انجام بدهیم، اول از همه باید اصول فنی را رعایت کنیم. اگر حریم و عرصه شاه دژ تعیین شود قطعاً ساخت‌وسازها در حریم انجام نخواهد شد.

محوطه شاه دژ به کاوش نیاز دارد

فریبا سعیدی، سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی در محوطه شاه دژ نیز ضمن تائید آسیب‌های وارده به ارگ مرکزی شاه دژ، می‌گوید: تاکنون دو فصل کاوش در منطقه شاه دژ انجام‌شده که یک‌فصل در سال ۸۳ بوده و یک‌فصل را هم در سال ۹۵ بر روی ارگ مرکزی کارکردیم.

وی ادامه می‌دهد: این کاوش‌ها بر اساس برنامه‌ای از سوی دفتر طرح ساماندهی ناژوان و صفه صورت گرفت. آن زمان دفتر ناژوان و صفه، طرح ساماندهی ناژوان و صفه، قصد معرفی قلعه شاه دژ را داشت تا آن را به‌عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح کند و همان زمان دکل‌های تله سیژ در حال احداث بود.

سعیدی خاطرنشان می‌کند: درواقع پیشنهاد دفتر طرح ساماندهی ناژوان و صفه بود که ما بر روی شاه دژ کار کنیم و این موضوع با توافق و مجوز از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شد و بعدها وقتی فاز دوم طرح ساماندهی ناژوان و صفه را شروع کردند، مسئلۀ دکل‌های برق پیش آمد.

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی در محوطه شاه دژ تصریح می‌کند: زمانی که ما کاوش در شاه دژ را شروع کردیم هنوز دکل‌های تله‌کابین و تله سیژ را نزده بودند تا مسیرها مشخص باشد و چیزی از قلعه تخریب نشود. البته ما به‌عنوان  یک جاذبه گردشگری، کاوش را شروع کردیم و اصلاً کاری به تله سیژ و تله‌کابین نداشتیم اما محوطه شاه دژ به فصل‌های کاوش بسیاری نیاز دارد چراکه یک محوطه است و ما فقط یک بخش خیلی کوچک یعنی یک‌بیستم ارگ مرکزی را کاوش کردیم.

وی تأکید کرد: برای اظهارنظرهای قطعی‌تر به فصل‌های کاوش بیشتری نیاز است تا بتوانیم حدود قلعه را مشخص کنیم؛ البته قبل از اینکه ما کار کنیم دکل‌های سپاه و نیروی انتظامی بخش زیادی از ارگ مرکزی را تخریب کرده بود.

تخریب‌ها ناشی از ناآگاهی بوده

اما علی معینی، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان(وابسته به شهرداری اصفهان)، دلیل ساخت‌وسازها و تمام آسیب‌های وارده به قلعۀ شاه دژ را ناآگاهی نسبت به وجود این قلعه دانسته و با تائید اینکه احداث ایستگاه چهارم تله‌کابین به این قلعه آسیب وارد کرده است، می‌گوید: منطقه صفه مصوبه منطقه نمونه گردشگری را در دولت‌های گذشته دارد. همان‌طور که مصوبه منطقه نمونه گردشگری ناژوان از طرف هیئت دولت صادر شد و الان ما در دوره جدید در حال پیگیری بحث‌های مطالعاتی آن هستیم که میراث، مجوز نهایی را به شهرداری بدهد.

وی می‌افزاید: در صورت تصمیم شهرداری اصفهان، امکان حذف ایستگاه چهارم تله‌کابین وجود دارد اما به‌هرحال سازه‌هایی ساخته‌شده و پول بیت‌المال در آن هزینه شده است و آسیب‌هایی هم به محیط رسیده که قطعاً قابل جبران نیست. یعنی اگر پایه‌های ایستگاه چهارم بر روی یک دیواره تاریخی نصب‌شده، دیگر نصب‌شده و اگر تخریب صورت گرفته، دیگر احیا نمی‌شود، ولی اگر تصمیم بالادستی بر این باشد که حذف ایستگاه انجام شود، قطعاً انجام می‌شود چراکه تخریب همیشه ساده‌تر از ساختن است.

معینی تصریح می‌کند: از این موضوع که آیا قبل از اجرای ایستگاه چهارم تله‌کابین، مطالعات تاریخی انجام‌شده یا خیر بی‌اطلاع هستم چون این موضوع در ادوار گذشته اتفاق افتاده است. البته قطعاً کار مطالعاتی انجام‌شده ولی نه روی بحث تاریخی آن.

وی ادامه می‌دهد: احداث ایستگاه چهارم تله‌کابین بدون کاوش باستان‌شناسی انجام‌شده و علتش آن‌طور که ما جویا شدیم این است که آن زمان قلعه شاه دژ ثبت میراث فرهنگی نشده بوده، بنابراین وقتی میراث فرهنگی خودش اطلاعات نداشته، یک شرکت حوزۀ گردشگری هم لزوماً نباید اطلاع داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان با تأکید بر اینکه این اتفاق در دوره مدیریت‌های قبلی یعنی شورا و شهرداری‌های گذشته و مدیران گذشته شرکت اتفاق افتاده اظهار می‌کند: این حساسیت‌ها از سوی فعالینی که الآن نگران بحث‌های تاریخی شهر هستند آن زمان وجود نداشت و این شناخت نبود که اینجا قلعه‌ای وجود دارد و همه این اتفاقات بعد از شروع اقدامات در صفه بوده است.

 معینی خاطرنشان می‌کند: ازلحاظ تاریخی، باستان شناسان به موضوع قلعۀ شاه دژ رسیده بودند ولی چیزی که در منظر عموم بوده، یک مخروبه بوده که اثری از یک قلعه را داشته. این مخروبه بعدها بازسازی و مرمت‌شده و این چیزی که موفق یا ناموفق، موجود است مرمت شهرداری اصفهان است  ولی عدم اطلاع نسبت به این قلعه و وجود و ارزش تاریخی آن، باعث شده که به حریم قلعه وارد شوند.

وی می‌افزاید: البته حریمی هم تعیین نشده بود اما حتی اگر علمی به این بوده که قلعه‌ای وجود دارد، باید حریم آن مشخص می‌شد که این کار در آن زمان انجام نشد. الآن هم من اطلاعی ندارم که مصوبه‌ای برای حریم این قلعه وجود دارد یا نه اما به‌هرحال هر تجاوزی به حریم این قلعه، به دلیل ناآگاهی میراث و شهرداری و فعالین حوزه اصفهان و دوستان و علاقه‌مندان آثار تاریخی نسبت به این منطقه بوده است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان با بیان اینکه شهرداری، مخالف با احداث هتل هما در منطقه صفه است، اظهار می‌کند: تا جایی که اطلاع دارم، علی‌رغم برگزاری ده‌ها جلسه با سازمان تأمین اجتماعی، هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است ولی شهرداری به علل متعددی با این احداث مخالف است.

معینی تصریح می‌کند: یکی از علت‌ها این است که هتل‌سازی در این بستر به منظر کوه آسیب می‌رساند. ضمن اینکه کوه صفه ظرفیت بارگذاری بزرگ یعنی بارگذاری جدیدی که جمعیت زیادی را به این منطقه بکشاند ندارد. تله‌کابین بدون استعلام از میراث فرهنگی اجرا شد.

احداث ایستگاه چهارم تله‌کابین بدون اخذ مجوز از میراث

علمدار علیان، رئیس اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، احداث ایستگاه چهارم تله‌کابین و حتی خط دوم آن را بدون اخذ استعلام از میراث فرهنگی و مصوبات قانونی می‌داند و با اعلام اینکه اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان موضوع تجاوز و ساخت‌وساز در حریم و عرصه شاه دژ را به لحاظ حقوقی مطرح و بررسی می‌کند، می‌گوید: کاوش‌ها در شاه دژ از سال ۸۳ شروع شد. بعد آنجا چندین سال رها بود تا اینکه ادامۀ کاوش‌ها در سال ۹۵ انجام و یک‌فصل دیگر کاوش شد و هردو مرحلۀ کاوش توسط خانم دکتر سعیدی صورت گرفت.

وی ادامه می‌دهد: موضوع حفظ و مرمت آثار منطقه شاه دژ، جریانی بود که استارت آن از همان سال ۹۵ خورد و با اعتباراتی که شهرداری اصفهان گذاشت و بر اساس طرحی که در شورای فنی میراث فرهنگی مصوب شد، آثاری که پیدا شد و آثاری که از قبل بود به‌نوعی حفاظت و مقاوم‌سازی شدند.

علیان تصریح می‌کند: در خصوص احداث ایستگاه چهارم تله‌کابین، هیچ استعلامی از میراث فرهنگی صورت نگرفته و ما اصلاً در جریان احداث این ایستگاه نبودیم. کما اینکه درباره همان خط یک تله‌کابین هم هیچ استعلامی از ما گرفته نشده بود چه برسد به خط دو.

وی می‌افزاید: زمانی ما در جریان ساخت ایستگاه چهارم قرار گرفتیم که تقریباً هفتاد درصد آن را ساخته بودند و در مرحله نازک‌کاری بود. احداث خط دوم تله‌کابین و ایستگاه چهارمِ آن مصوبه قانونی ندارد، یعنی هیچ مصوبه‌ای نه از اداره راه و شهرسازی دارد و نه از سوی اداره میراث فرهنگی و این درواقع اقدامی بوده که از سوی شهرداری یا شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان(وابسته به شهرداری اصفهان) انجام‌شده و چون موقعیت شاه دژ هم ‌جایی بوده که شاید کسی تا روی کوه نمی‌رفت متوجه نمی‌شد که آنجا چه اتفاقی می‌افتاده، آن‌ها توانسته‌اند در یک مقطعی این کار را انجام بدهند؛ البته ما هم شکایت کرده‌ایم و پیگیری حقوقی در حال انجام است.

رئیس اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: تعیین عرصه و حریم قلعه شاه دژ در مراحل پایانی است و تقریباً مشخص‌شده و مراحل تصویب آن در شورای فنی میراث فرهنگی استان و سازمان مرکزی در حال طی شدن است و با توجه به اینکه شهرداری هیچ‌گونه مجوز و مستند قانونی برای اجرای خط دو تله‌کابین ندارد، بنابراین همه‌چیز می‌تواند به قبل از اجرا برگردد، چون هیچ دستاویز قانونی نداشته و هیچ مجوزی از هیچ نهاد قانونی صادر نشده بوده که بتوانند این خط دو را احداث کنند.

وی تأکید می‌کند: با احداث خط دوم تله‌کابین در شاه دژ تغییر کاربری رخ‌داده است. یعنی کاربری بخشی از اراضی این منطقه را عوض کرده‌اند که این تغییر کاربری نه در کمیسیون ماده پنج و  نه در تبصره یک ماده یک آمده است و این موضوع نشان می‌دهد که تغییر کاربری زمین‌هایی که به ایستگاه تله‌کابین تبدیل‌شده‌اند، در هیچ مرجع قانونی مصوب نشده است چراکه اداره میراث فرهنگی در همه این کمیسیون‌ها عضو است و باید نمایندۀ ما موضوع خط دوم تله‌کابین و احداث ایستگاه چهارمِ آن را تائید کرده باشد که این اتفاق نیفتاده است.

علیان در ادامه اظهار می‌کند: تغییر کاربری اراضی آنجا، ذاتاً غیرقانونی بوده و اگر پیگیری شود و از سازمان مرکزی بخواهند که این منطقه به قبل از احداث خط دوم تله‌کابین بازگردد قاعدتاً می‌تواند این اتفاق بیفتد.

وی از پیگیری حقوقی موضوع ورود ایستگاه چهارم تله‌کابین و چند دکل برق به عرصۀ قلعه شاه دژ نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: باید منتظر باشیم که این بحث حقوقی‌ به نتیجه برسد. ما عنوان کرده‌ایم که منطقه شاه دژ باید به حالت قبلی خود بازگردد ولی این موضوع یک مقدار هم از حیطه اختیارات من ِنوعی خارج است و تصمیمی است که باید در بحث کلان یعنی با نظر ریاست میراث فرهنگی، شهردار و استاندار اصفهان گرفته شود. چون سرمایه‌گذاری چندمیلیاردی در آنجا صورت گرفته و باید ببینیم راهکارش چیست، یعنی آیا حذفش خوب است یا راه‌حل‌های ثانوی هم وجود دارد؟ چون این بحث‌ها هم مطرح بود که خط دو تله‌کابین می‌تواند روند حرکت ما به سمت پذیرش گردشگر برای قلعه شاه دژ را تسهیل کند.

رئیس اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، با بیان اینکه یکی از دکل‌های مخابراتی بخشی از دیوار قلعه را تخریب کرده اظهار می‌کند: ایستگاه چهارم  به‌غیراز اینکه در عرصه شاه دژ قرارگرفته، متأسفانه متصل به بخشی از ساختارهای تاریخی ایجادشده و هیچ حریمی را برای قسمت تاریخی رعایت نکرده که عملاً خلاف قانون و مغایر ضوابط است. آن چیزی که ما با آن مشکل داریم این است که دقیقاً در نقطه‌ای چسبیده به آثار تاریخی ایجادشده‌اند و به‌مرور تأثیرات مخرب خود را خواهد داشت.

علیان یادآور می‌شود: هتل هما در حریم قلعه قرار داشت ولی اجرایی نشد و فکر کنم موضوع احداث آن منتفی شده است اما موضوع ساخت‌وساز در منطقه شاه دژ، یک جریان هشت‌ساله بوده. ثبت ملی شاه دژ در سال ۸۴ صورت گرفته و خط یک تله‌کابین در همان سال‌ها احداث و اجراشده ولی خط دو در مقطع زمانی اجراشده که ما عملاً در قلعه فعالیتی نداشتیم و اطلاعاتی هم از اتفاقات آنجا نداشتیم ولی آن زمان قلعه ثبت بوده است.

سازمان تأمین اجتماعی سهامدار اصلی هتل هماست

احداث هتل هما در منطقه صفه، با مخالفت‌های صورت گرفته فعلاً معلق است. اصغر خیامیان، مدیرعامل گروه‌های هتل هما می‌گوید: سازمان تأمین اجتماعی سهامدار اصلی گروه هتل‌های هماست که ۲۰ سال قبل، زمینی را برای ساخت هتل در ناحیه کوه صفه از شهرداری اصفهان خریداری می‌کند اما تا این لحظه موفق به ساختن هتل نشده است.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری موظف شده که روی این زمین به خریدار، پروانه ساخت ارائه کند تا بر اساس آن گروه هتل‌های هما ساخت هتل را شروع کند. البته همان زمان شهرداری یک پروانه موقت صادر کرد و ما خاک‌برداری را انجام داده و مقداری هم هزینه کردیم اما مجدداً شهرداری ادامۀ کار را متوقف می‌کند و اجازه ساختن نمی‌دهد.

ایرادها را برطرف کرده‌ایم، شهرداری مجوز نمی‌دهد

خیامیان تصریح می‌کند: در حال حاضر علی‌رغم اینکه تمام ایرادهای وارده به طرح هتل را مرتفع ساخته‌ایم اما شهرداری اصفهان همچنان از ارائۀ پروانه خودداری می‌کند. از جمله ایرادهای وارده به طرح این بود که ارتفاع آن زیاد است که ما ارتفاع را کاهش دادیم، به کلیت طرح هم ایراد گرفته بودند و می‌گفتند نما نباید شبیه کاروانسرا باشد چون کاروانسرا مربوط به مناطق کویری است که ما این مورد را هم تصحیح کردیم و الآن طرح با منظر منطقه کوه صفه همخوانی دارد.

 مدیرعامل گروه‌های هتل هما می‌افزاید: کمیسیون ماده پنج از نمایندگان سازمان‌های مختلف ازجمله شهرداری، میراث فرهنگی و محیط‌زیست تشکیل‌شده و ما تمام ایرادهایی که از سوی میراث فرهنگی و محیط‌زیست گرفته شد را مرتفع کردیم و فکر نمی‌کنم میراث فرهنگی و محیط‌زیست با ساخت هتل هما مشکلی داشته باشند اما شهرداری همچنان از ارائۀ مجوز خودداری می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: یکسری سازمان‌های مردم‌نهاد هم هستند که با احداث هتل در منطقه کوه صفه مخالف‌اند و نسبت به این احداث اعتراض دارند و در حال حاضر یک سال است که ما منتظر رأی کمیسیون ماده پنج هستیم و هنوز رأی صادر نشده است. در خصوص محیط‌زیست فقط حساسیت بر روی درخت‌های کاشته شده بود که احتمال قطع آن‌ها وجود داشت و با تغییرات داده‌شده، سعی شد درختی قطع نشود و اگر هم لازم بود جابه‌جا شود اما در خصوص قلعه شاه دژ، موضوعی مطرح نبود.

مدیرعامل گروه‌های هتل هما اعلام می‌کند: طی جلسات مختلفی که در این خصوص برگزارشده، شهرداری اصفهان به ما پیشنهاد داده که زمین دیگری را به‌جای آن به‌عنوان معوض بگیریم و ساخت هتل را در زمین جدید انجام دهیم که در این خصوص مکان‌های مختلفی به ما پیشنهاد داده‌اند و در حال مذاکره هستیم و اگر به توافق برسیم برای اینکه مشکل حل شود شاید این کار را انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، قلعۀ شاه دژ با معماری خاصش که بی‌شباهت به ساسانیان نیست تا دوران معاصر ناشناخته بود. حدود نیم‌قرن پیش، دو پژوهشگر در اصفهان با نام‌های میناسیان و مهریار، با فاصله کمی از یکدیگر به این نتیجه دست یافتند که قلعه‌ای که بر فراز کوه صفه قرارگرفته و مردم آن را با نام «قلعه دیو» می‌شناسند، همان قلعه شاه دژ است. این قلعۀ تاریخی علی‌رغم ثبت در فهرست میراث ملی، محلی برای تاخت‌وتازهایی شده که با نام توسعۀ گردشگری در این منطقه، آسیب بسیاری را به این قلعۀ تاریخی وارد کرده است.

آنچه مسلم است هر اقدامی بدون مطالعه، پژوهش و شناخت، به شکست منتهی می‌شود و این علاوه بر آسیب رساندن بر محیط، با از میان رفتن وقت و هزینۀ صرف شده توأم خواهد بود. احداث تله‌کابین در کوه صفه یکی از این اقدامات است که بدون درنظرگرفتن مباحث تاریخی و محیط‌زیست صورت گرفت و به تخریب بخشی از قلعه تاریخی شاه دژ انجامید؛ اقدامی که به دنبال آن، عرصه برای نصب دکل‌های مخابراتی و اطلاعاتی و هم‌چنین طراحی احداث هتل بر فراز صفه باز شد. یک‌باره و چندباره باید تأکید کرد که نه شاه دژ عرصۀ تاخت‌وتاز و ساخت‌وساز است و نه هیچ‌یک از بافت‌های اصفهانِ تاریخی.

گزارش از: شیرین مستغاثی، خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان

 انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98070302280
  • خبرنگار :