شهرام آدم نژاد در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: تلاشمان را میکنیم تا به شبکه سراسری ریلی یکدیگر متصل شویم. در حال حاضر که ار مرز رازی رد میشویم به دریاچه وان میرسیم و با کشتیهای فریبت باقیمانده مسیر را میتوانیم ادامه دهیم اما در آخرین مذاکرات صورت گرفته طرف ترک محلی را به ما معرفی کرد که با کمتر از ۱۰ کیلومتر ریل گذاری هر دو طرف میتوان ایران و ترکیه را به شبکه ریلی یکدیگر متصل کرد.
وی افزود: در ایران، شمال آذربایجان غربی و در ترکیه گوربلاغ به عنوان دو حلقه مفقوده در اتصال شبکه ریلی سراسری شناسایی شدند. روی نقشه منطقه مورد نظر وضعیت مناسبی برای ریل گذاری دارد اما باید مطالعات آن را انجام دهیم که بر این اساس مقرر شده تا دو ماه آینده مطالعات مورد نظر به پایان برسد و نتایج آن مشخص شود.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر مشکلی در اجرای این پروژه وجود نداشته باشد و هر دو طرف آن را تایید کند برای اصلاح مسیر و ریلگذاری آن اقدام خواهیم کرد. گرچه نمی توان بازه زمانی دقیقی برای اجرا و اتمام این پروژه اعلام کرد و همه چیز به مطالعات مهندسی و نتایج آن بستگی دارد اما همه سعیمان را میکنیم تا این کار هر چه سریعتر انجام شود.
آدم نژاد با بیان اینکه بین ایران و ترکیه توافقات لازم صورت گرفته تا یک میلیون تن بار در سال بین دو کشور جابه جا شود، گفت: برای مسافر هم اهدافی در نظر گرفتهایم و در چند ماه گذشته شاهد راهاندازی قطار تهران - آنکارا بودیم و هماکنون خط ریلی راهآهن از تهران به آنکارا مسافران بسیاری را به صورت هفتگی جابه جا میکند. اما در آخرین مذاکرات صورت گرفته مقرر شد تا قطار تهران - استانبول را نیز راهاندازی کنیم.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه راهاندازی قطار تهران-استانبول نیازی به اجرای عملیات و زیرساخت ندارد و تنها باید مناسبات اقتصادی آن را تنظیم کنیم، همه تلاشهای صورت گرفته و توافقات انجام شده بر این اساس بوده که تا قبل از پایان امسال قطار تهران-استانبول را نیز راهاندازی کنیم.
به گزارش ایسنا، پیش از این نیز قطار تهران - آنکارا شانزدهم مرداد ماه امسال راهاندازی شده بود و مقرر شد تا به صورت هفتگی حدود ۲۵۰ مسافر پایتخت را به مقصد آنکارا ترک کند.
انتهای پیام