«فیشور سیلانت»؛ راهی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

رئیس واحد سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: «فیشور سیلانت» (شیارپوشی دندان)، راهی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

مریم حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، در رابطه با فیشور سیلانت، اظهار کرد: شیارها و حفره‌های عمیق سطح جونده دندان‌ها، خصوصا دندان‌های آسیا جزو مناطق مستعد آغاز پوسیدگی‌های دندانی شناخته شده‌ و با موهای مسواک به راحتی قابل تمیز کردن نیست.

وی افزود: برای جلوگیری از تجمع موادغذایی در این نواحی دور از دسترس و متعاقب آن جلوگیری از پوسیدگی، دندان‌پزشک با مواد مخصوص «فیشور سیلانت» این شیارها را پر کرده و مسدود می‌کند که با این روش شیارها و حفره‌های عمیق سطح جونده دندان‌ها کم‌عمق و تمیز کردن آن‌ها با مسواک به آسانی انجام می‌شود.

این مسئول در رابطه با روش انجام فیشور سیلانت، تصریح کرد: دندان‌پزشک در ابتدا پس از معاینه، در صورتی‌که دندان‌های کودک، سالم و دارای شیارهای عمیق و مستعد پوسیدگی باشد، آن را تمیز و خشک می‌کند. سپس ماده مخصوص فیشور سیلانت را در محل شیارها قرار می‌دهد و نور مخصوص به آن می‌تابد که موجب سخت شدن آن می‌شود.

حسن‌زاده با اشاره به سن مناسب برای انجام فیشور سیلانت، بیان کرد: این روش بهتر است بلافاصله بعد از رویش دندان‌های آسیایی دائمی انجام شود که بین سنین 6 تا 13 سال مناسب است و در مواردی قابل انجام بوده که دندان بدون پوسیدگی باشد و بیش از چهار سال از رویش آن نگذشته باشد و در کودکانی که دندان‌های آسیای شیری آن‌ها دارای شیارهای عمیق در سطح جونده باشند و بزرگسالانی که در معرض شدید پوسیدگی باشند نیز فیشور سیلانت می‌تواند، انجام شود.

رئیس واحد سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در رابطه با اینکه مواد فیشور سیلانت چه مدت در دهان دوام می‌آورند، خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده است که اگر بهداشت دهان به خوبی رعایت شود این مواد می‌تواند چندین سال روی دندان‌ها باقی بماند، ولی گاهی اوقات به علت جویدن مواد غذایی سخت مانند آب‌نبات و یا موادغذایی داغ یا چسبنده ممکن است از جا کنده و شکسته شود؛ بنابراین بهتر است کنترل‌های دوره‌ای هر شش ماه یکبار توسط دندانپزشک انجام شود تا در صورت لزوم قسمت‌های مورد نیاز مجددا اصلاح شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98063115650
  • خبرنگار : 50167