نوسانات شدید استقبال از خودروهای برقی در چین

خرید خودروهای برقی در چین با نوسانات شدیدی در نیمه نخست سال 2019 میلادی روبرو شده است که به عقیده کارشناسان تحت‌تاثیر مسائل مختلفی بوجود آمده است.

به گزارش ایسنا، خودروهای برقی و الکتریکی این روزها از استقبال بی‌نظیری از سوی کاربران مواجه شده است، حالا به نظر می‌رسد که در برخی از کشورها نظیر چین و همچنین کشورهای اسکاندیناوی، مشتریان بیشتری در چین از خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست نسبت به سایر نقاط جهان استقبال کرده‌اند.

از آنجایی که چین یکی از بزرگترین بازارهای فروش خودرو در جهان به شمار می‌رود و نقش بسزایی در تعیین وضعیت اقتصاد جهانی دارد، کارشناسان و تحلیلگران فعال در صنعت خودرو همواره به بررسی وضعیت فروش خودرو و روند رشد آن در ماهها و سالهای مختلف می‌پردازند.

بر اساس گزارش وب سایت کوارتز، حالا به تازگی کارشناسان با بررسی تعداد خودروهای برقی فروخته شده در بازار چین در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی نمودار و گزارش جدیدی را ارائه داده‌اند که در زیر به آن اشاره شده است:

بر اساس نمودار بالا، می‌توان دریافت که شهروندان چینی سال جاری میلادی را با استقبال بی‌نظیری از خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست شروع کردند به گونه‌ای که نرخ رشد خودروهای برقی در این کشور در ژانویه ۲۰۱۹ معادل ۱۳۸ درصد ثبت شده است. ولی با اعلام قطع و لغو ارائه یارانه و کمک هزینه دولت چین برای خرید خودروهای پاک و برقی، تعداد خودروهای فروخته شده در این بازار نیز به شدت کاهش یافته است.

این کارشناسان علت رشد ناگهانی فروش خودروهای برقی در ماه ژوئن را نیز اشتیاق مشتریان برای خریداری خودروهای مذکور قبل از پرش احتمالی قیمت‌ها از ماه ژوئیه اعلام کرده‌اند. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که استقبال مشتریان از خودروهای برقی در ژوئیه به ۴.۷ درصد نزول یافت.

کارشناسان فعال در صنعت خودرو همچنین دلایل دیگری همچون تشدید اختلافات و جنگ تجاری چین و آمریکا و افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌های گمرکی برای واردات محصولات میان این دو کشور اعلام کرده‌اند که موجب شده است کارخانه شرکت آمریکایی تسلاموتورز در چین با مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای مواجه شود و فروش خودروهای برقی تسلا که در میان شهروندان و مشتریان چینی از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار است، به شدت کاهش یابد.

البته این روند کاهشی تنها گریبان شرکت آمریکایی تسلاموتورز را نگرفته بلکه شرکت چینی BYD نیز که بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان به شمار می‌رود، نیز در این بازه زمانی با روند رو به کاهشی روبرو شده است که به عقیده تحلیلگران، تحت تاثیر قوانین سخت‌گیرانه دولت‌های جهان در خصوص میزان انتشار آلایندگی خودروهای بنزینی و دیزلی است که به دنبال آن، شرکت‌های تولیدکننده خودروهای مذکور تخفیف و شرایط ویژه و مناسبی را برای فروش بهتر محصولاتشان لحاظ کرده‌اند. به همین ترتیب طبق نمودار زیر، مشتریان در بازار چین با در نظر گرفتن فاکتور قیمت و قدرت خودرو، ترجیح داده‌اند که همچنان از خودروهای بنزینی و دیزلی استفاده و خریداری کنند و خودروهای برقی که قیمت بالاتر و توان پیمایش کمتری دارند، به حاشیه رانده شوند. 

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

انتهای پیام  

  • شنبه/ ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98062310602
  • خبرنگار : 71591