مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری:

ایران را قطب «گردشگری محرم» کنیم

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری معتقد است: اگرچه تا به حال کمتر به «گردشگری معنویت» پرداخته‌ایم، اما این ظرفیت وجود دارد تا ایران را به قطب «گردشگری محرم» تبدیل کنیم.

محمدابراهیم لاریجانی پس از آن‌که اعلام کرد برنامه‌های «روز جهانی جهانگردی» با محور محرم قرار است برگزار شود و واکنش‌هایی به این تصمیم نشان داده شد، درباره ضرورت تقویت «گردشگری معنویت» در ایران و اهمیت آن در موضوع گردشگری، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: محرم و واقعه عاشورا به قدری جاذبه دارد که اگر به خوبی در  دنیا معرفی شود می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند و خوشبختانه این رویداد با این‌که در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود اما خاستگاه و اصالت مذهبی آن و گستردگی که در ایران دارد می‌تواند کشورمان را به قطب گردشگری محرم که یکی از  ظرفیت‌های «گردشگری تعالی‌بخش» است، تبدیل کند.

وی گفت: یکی از انواع گردشگری که در دنیا به آن پرداخته می‌شود «گردشگری معنویت» است که ما در کشور کمتر به آن می‌پردازیم و  یا برخی پروژه‌ها را در راستای آن با نام «گردشگری تعالی بخش» انجام داده‌ایم. هرچند در گردشگری زیارتی که یکی از بخش‌های گردشگری معنویت یا گردشگری تعالی بخش است، تجارب بسیار خوبی داریم و همه ساله گردشگران زیارتی زیادی را هم جذب می‌کنیم.

لاریجانی افزود: در ایران ظرفیت‌های زیادی برای گردشگری تعالی بخش یا گردشگری معنویت وجود دارد که زیارت حرم‌های مطهر، رویدادهای مذهبی، محرم و رمضان تنها بخش‌های کوچکی از ظرفیت عظیم گردشگری معنویت یا گردشگری تعالی بخش است که باید شاخص‌ها و رویدادهای آن را شناسایی و بستر بهره‌گیری از آن را فراهم کنیم.

وی اجرای تورهای محرم را اقدام ارزشمند در یزد دانست و اضافه کرد: این کار در راستای استفاده از ظرفیت‌های مختلف موجود در کشور که می‌تواند به رویدادی گردشگری تبدیل شود، انجام شده است.

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری درباره حرکتی که در یزد شکل گرفته است، گفت: بیش از ده پانزده سال است که شاهد حضور گردشگران خارجی در ایام محرم در ایران هستیم ولی این کار در قالب اقدامی هدفمند و سازمان‌دهی شده در کمیته گردشگری مذهبی در یزد پی‌گیری می‌شود که اداره کل میراث استان و شهرداری با یکدیگر همکاری دارند و این ظرفیت می‌تواند هم به منظور تبلیغ در خارج از کشور و طراحی «تور محرم» و هم برای آشنایی گردشگران خارجی که در این ایام در ایران هستند، به کار گرفته شود.

وی افزود: در این طرح راهنمایان تور، روحانیون مسلط به زبان‌های خارجی، هیات‌ها و تکیه‌ها خودجوش با محوریت اداره کل میراث یزد فعالیت می‌کنند و گشت‌های درون یزد کاملا رایگان برای گردشگران برگزار می‌شود.

به گفته لاریجانی، در پنج ماه نخست امسال حدود ۶۰ هزار گردشگر خارجی به یزد سفر کرده‌اند که در محرم امسال سه گروه جمعا به تعداد ۲۰۰ نفر از کشورهای ترکیه، اسپانیا و فرانسه ویژه محرم به این شهر سفر می‌کنند. گروه‌های دیگری هم در قالب سایر تورها این روزها در یزد هستند که جذب این برنامه می‌شوند.

او یادآور شد: محرم سال گذشته ۱۲۳۵ نفر از ۲۲ کشور در قالب گروه‌های سازمان یافته توسط کمیته گردشگری مذهبی و معنوی یزد در مراسم محرم حاضر شدند. در یزد پیش از مراسم، برنامه آموزشی برای گردشگران می‌گذارند و راجع به امام حسین (ع) توضیح می‌دهند و افرادی که علاقمند هستند در تورهای طراحی شده ثبت‌نام می‌کنند. این اقدام یزد مشابه مراسم «یوم العباس» زنجان است که از کشورهای مختلف به طور خودجوش و بدون تور به ایران می‌آیند تا در مراسم یوم العباس شرکت کنند.

او گفت: قطعا گردشگران خارجی که این روزها در ایران هستند رویداد محرم برایشان جذاب است و می‌طلبد مثل برنامه یزد ساماندهی شوند تا با سهولت و معرفت بیشتری در این رویدادها شرکت کنند.

لاریجانی تاکید کرد: با توجه به این تجارب، ضرورت طراحی تورهای ویژه‌ی محرم هم برای مسلمانان و هم برای سایر ادیان احساس می‌شود که برخی از دفاتر خدمات مسافرتی اقداماتی انجام داده‌اند، ولی کافی نیست.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98061507672
  • خبرنگار : 71021