عادل برکم در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه وزرای زیادی در آموزش و پرورش دیدهایم که گرفتار شعارزدگی شدهاند اظهار کرد: شعار دادن بدون برنامه باعث نارضایتی فرهنگیان و جامعه میشود.
وی افزود: عدالت آموزشی باید به عنوان یکی از ماموریتهای مهم در آموزش و پرورش دنبال شود؛ البته گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش اخیرا در توییتی نوشته بود که «چرا دانش آموزی که مستعد و پرتلاش است باید صرفا به دلیل منطقه و محل سکونت خود نتواند از خدمات مدارس خوب برخوردار شود؟ معیار جغرافیا برای تخصیص دانش آموزان به مدارس به عدالت آموزشی سازگاری ندارد؛ برای این موضوع برنامه دارم». برداشت بنده این است که این طرح بوی "کوپن آموزشی" میدهد.
برکم ادامه داد: اینکه حق انتخاب بدهیم تا افراد مدرسه شان را انتخاب کنند مشابه طرح school choice آمریکا است که در برخی کشورهای دیگر هم امتحان شده و ضد عدالت آموزشی محسوب میشود. نمیتوان بدون نظر کارشناسی و یافتههای پژوهشی برنامهای را دنبال کرد.
این معلم و کارشناس آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه اصلاح ساختارهای اداری و چابک سازی نیز باید مدنظر قرار داشته باشد گفت: فرایندهای بروکراتیک هم معلمها را دچار مشکل میکند و هم کاهش شفافیت را در پی دارد.
وی با بیان اینکه از جمله خواستههای مهم از وزیر جدید، توقف خصوصی سازی، کاهش تنوع مدارس و توسعه مدارس نوین همراه با آموزش فناوری است عنوان کرد: فناوری در دنیای امروز نقش مهمی ایفا میکند و باعث شده نظامهای پیشرفته مباحث آموزشی علوم کامپیوتر و رباتیک را به سطح دبستان بیاورند. علوم کامپیوتر و برنامه نویسی باید جایگاهی در برنامه درسی در مقاطع تحصیلی مختلف داشته باشد.
برکم به موکدات قانونی توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای در برنامه پنجم و ششم توسعه اشاره کرد و گفت: ضروری است که وزیر در این زمینه برنامه داشته باشد. یکی از روشهایی که میتواند به تامین بودجه کمک کند، آموزش همراه با تولید است که در اصل ۱۴۱ قانون اساسی موانعی برای آن وجود دارد؛ در این طرح تاسیس شرکت برای کارمندان ممنوع شده اما مدرسان دانشگاه معاف شدند و میتوانند شرکت راه اندازی کنند. اگر هنرآموزان هنرستانها نیز مشمول قانون شوند و ظرفیت آموزش همراه با تولید بوجود بیاید آثار مثبتی در پی دارد.
این معلم و کارشناس آموزش و پرورش به ضرورت حمایت از صنعت برای حضور در مدارس و رشد مدارس فنی و حرفهای اشاره و اظهار کرد: تقویت تعاونیهای مصرف فرهنگیان در قالب فروشگاههای زنجیرهای نیز میتواند برنامه خوبی باشد.
وی همچنین با اشاره به طرح خرید خدمات آموزشی که از نظر کارشناسی برخلاف عدالت است و باید متوقف شود گفت: طرح معلم تمام وقت نیز طرحی ناکارآمد است. وقتی ساعات خدمت در یک شغل آموزشی بالا برود، بهرهوری به شدت افت میکند. وقتی یک معلم بویژه در سنین بالاتر، ۳۰ ساعت تدریس کند دیگر نه فرصتی برای مطالعه دارد و نه تجزیه و تحلیل روشهای تدریس فعلی؛ در نتیجه کیفیت آموزش کاهش مییابد.
برکم ادامه داد: بهتر است نیروی تازه نفس و با انگیزه وارد سیستم شوند تا اینکه به ساعات کار معلمها بیافزاییم. بویژه اینکه به نظر میرسد در آموزش و پرورش به دنبال دائمی کردن این طرح هستند.
این معلم و کارشناس آموزش و پرورش سیاست کاهش تنوع مدارس را نیز بسیار منطقی دانست و گفت: یکی دیگر از موارد مهم و اساسی افزایش سهم آموزش از تولید ناخالص داخلی است که میتواند معیشت معلم و کیفیت آموزش را بهبود بخشد.
انتهای پیام