به گزارش ایسنا و به نقل از ام.آی.تی نیوز، کاروان قایقهای دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT) که قابلیت اتصال و عدم اتصال خودکار را دارند، میتوانند به شکلهای گوناگونی درآیند و ساختارهای متفاوتی را تشکیل بدهند.
این قایقهای خودران که به حسگر، موتور، ریزکنترلگر، ماژول GPS، دوربین و سختافزارهای دیگر مجهز هستند، بخشی از پروژه موسوم به "روبوت" (Roboat) را تشکیل میدهند که توسط پژوهشگران دانشگاه ام.آی.تی در حال انجام شدن است.
پژوهشگران قصد دارند که قایقهای رباتیک را در ۱۶۵ کانال آب شهر آمستردام به حرکت درآورند و از آنها برای انتقال کالا و مسافر و یا جمعآوری زباله استفاده کنند تا بدین ترتیب ازدحام شهر، کاهش یابد.
پژوهشگران ام.آی.تی در سال ۲۰۱۶، نخستین نمونه از یک قایق رباتیک را آزمایش کردند که میتوانست در طول مسیر خود در کانال، به جلو و عقب حرکت کند. آنها در سال گذشته، یک نسخه کمهزینه چاپ سهبعدی از این قایق را طراحی کردند که کارآیی و سرعت بیشتری دارد و به الگوریتمهای پیشرفته مسیریابی مجهز است. این گروه پژوهشی در ژوئن سال جاری، یک مکانیسم خودکار ابداع کردند که به رباتها امکان میدهد به سوی یکدیگر بروند و به هم متصل شوند و در صورت شکست خوردن، به تلاش خود ادامه دهند.
پژوهشگران در مقاله جدید خود، الگوریتمی را معرفی کردند که به رباتهای خودران امکان میدهد شکل خود را به آرامی تغییر دهند تا کارآیی آنها تا حد امکان افزایش یابد. این الگوریتم میتواند برنامهریزی و ردیابی قایقهای خودران را کنترل کند تا به یکدیگر متصل شوند و در مسیر خود بدون برخورد با قایقهای دیگر حرکت کنند.
این پژوهش، در نشست بینالمللی "IEEE" ارائه شد.
انتهای پیام