به گزارش ایسنا، مهمترین محورهای عملکرد دولت دوازدهم به مناسبت هفتهی دولت اعلام شد. بر اساس این آمار، پیشرفتهای لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات حاکی از آن است که لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات مطابق سند تبیین الزامات مصوب آذرماه ۱۳۹۵ شورای عالی فضای مجازی، ۸۰ درصد تحقق یافته است.
همچنین بنا بر این آمار، دولت در تولید ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز شبکه ثابت کشور و ۳۰ درصد تجهیزات موردنیاز شبکه سیار به خودکفایی رسیده است و تجهیزات و سامانههای امنیتی مورد نیاز شبکه ملی اطلاعات هم تماما به صورت داخلی انجام میشود و خودکفایی در این زمینه ۱۰۰ درصد است.
در این مدت، بیش از ۵۴۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شدهاند و تعداد روستاهای دارای دسترسی به محتوای داخلی شبکه ملی به ۳۷ هزار و ۴۷ روستا افزایش یافته است. همچنین بیش از ۸۷ درصد مدارس شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار به خصوص مناطق محروم به شبکه ملی اطلاعات متصل شدهاند و با وزارت آموزش و پرورش برای هوشمندسازی مدارس و اجرای ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه تفاهمنامه اقدام مشترک امضا شده است.
در زمینهی پیشرفتهای لایههای خدمات (دولت الکترونیکی) و محتوای شبکه ملی اطلاعات نیز با انجام بیش از ۴۵۰ میلیون استعلام در بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات که رشد قابل ملاحظهای نسبت به سال گذشته داشته است، مراجعه حضوری مردم به ادارات دولتی، دهها میلیون کاهش یافته است.
شکلگیری خدمات پرکاربرد بومی بر بستر شبکه ملی اطلاعات نظیر محتوای کودک، نقشه، مسیریاب و موتور جستوجو، با هدف انجام حمایتهای تحقیقاتی و ارائه تسهیلات جهت توسعه محتوای بومی اتفاق افتاده است. همچنین طراحی و حمایت از تولید سیستم عامل اندروید بومی و تلفنهمراه ایرانی به منظور مقابله با تهدیدات و استقلال از تحریمهای گوگل صورت گرفته است.
افزایش کاربران پیامرسانهای بومی به 20 میلیون
طبق این آمار، ترافیک VOD در دو سال اخیر، ۳۰۰ درصد رشد یافته و تماشای تلوزیون اینترنتی بر بستر شبکه ملی اطلاعات نیز ۱۰۰ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد کاربران پیامرسانهای بومی به بیش از ۲۰ میلیون کاربر افزایش یافته است و تعداد اپلیکیشنهای بومی تلفن همراه به بیش از ۲۵۰ هزار عدد رسیده که حاکی از افزایش دو برابری در این زمینه است.
یکی دیگر از اقداماتی که در راستای حقوق شهروندی، شفافیت و پاسخگویی در دولت دوازدهم صورت گرفته، مشتری مداری و حمایت از حقوق مردم با طراحی و توسعه سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات ۱۹۵ مبتنی بر مکان نمای جغرافیایی است که زمان پاسخگویی را از ۹ روز به هفت روز کاهش داده است.
همچنین جهت حمایت از حقوق مصرفکننده و کنترل کیفیت خدمات با بهرهبرداری آزمایشی سامانه اندازهگیری کیفیت خدمت (QoS) و کیفیت تجربه ( QoE)اینترنت کشور، ابزارهای نظارتی توسعه یافته است.
انتهای پیام