حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد:اگر تاکید میکنیم دانشجو باید بعد از فارغ التحصیلی از کارجو بودن به کارآفرین تبدیل شود به این دلیل است که نگاه دانشگاه و جامعه به تربیت کارآفرینان معطوف شود و از میان دانشجویان و فارغ التحصیلان، کارآفرینان بسیاری به جامعه ورود و بازار کار کشور را متحول کنند.
نگاه کارآفرینی در کشورها مهمتر از استخدام دولتی
وی افزود: در کشورهای دیگر دانشجویان به دنبال ظهور و بروز ایدههایشان هستند و میخواهند کارآفرینی را پس از سالها تحصیل به شکل عملی تجربه کنند به همین دلیل کسی دنبال استخدام دولتی نیست.
این کارشناس بازارکار تاکید کرد: در دروس دانشگاهی حتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باید واحدهای درسی با رویکرد کارآفرینی اضافه شود تا افرادی خلاق و توانمند برای بازار کار تربیت کنیم.
به گفته حاج اسماعیلی بارور کردن متدهای کارآفرینی و نوآوری در دانشجویان موجب میشود تا با محیط واقعی کار و راه اندازی کسب و کار آشنا شوند ولی در کشور ما برخلاف کشورهای توسعه یافته که در رشتههای دانشگاهی دو یا چند واحد درسی کارآفرینی دارند چنین آموزشهایی در حوزه آموزش عالی کشورما برای کارآفرینی وجود ندارد.
راهکارهای حمایت از کارآفرینان برای ورود به بازار کار
وی با بیان اینکه باید شرایط حمایت از کارآفرینان را در کشور فراهم کنیم، اظهار کرد::لازمه حمایت این است که ابتدا فضا را برای کارآفرینان مساعد کنیم تا انگیزه کار و قدرت ریسک برای ورود به بازار را به دست آورند، سپس تغییر رویکردها و برنامهریزیها در آموزش عالی را به سمت و سویی ببریم که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به کارآفرینان موفق تبدیل شوند.
به گفته حاج اسماعیلی، برای حمایت از کارآفرینان ریسک فعالیتهای بخش خصوصی و کارآفرینی در بازار کار باید به شکل منطقی کاهش یابد و گرفتن مجوزها برای ورود به کارهای مختلف تسهیل و حمایتهای لازم از کارآفرینان در نظام پولی و بانکی پیشبینی شود.
به گزارش ایسنا، بر اساس آمارها یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از فارغالتحصیلان در کشور بیکارند که نشان میدهد در جذب و تربیت آنها بر اساس نیاز اقتصادی کشور و بازار کار موفق نبودهایم و برای حل این مساله نیازمند تغییر روابط حاکم بر بازار کار و استفاده از ظرفیتهای موجود برای بکارگیری نیروهای جویای کار هستیم.
انتهای پیام