دکتر منوچهر منطقی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص پایگاههای هوانوردی با تاکید بر اینکه این پایگاهها به بهرهبرداری رسیدهاند، اظهار کرد: هر چند که این پایگاهها به بهرهبرداری رسیدهاند، ولی با موانع اجرایی مختلفی مواجه هستند که از آن جمله میتوان به بالا بودن هزینهها اشاره کرد.
وی با بیان اینکه با افزایش ناوگان هوایی، در اجرای فرآیند تعمیر ناوگان و بهکارگیری آن با چالشهایی مواجه بودیم، یادآور شد: از این رو با هماهنگی معاونت حمل و نقل وزارت راه مذاکراتی انجام دادیم تا این فرآیندها را سادهسازی کنیم.
منطقی یادآور شد: در حال حاضر فرودگاههای زیادی در کشور وجود دارند که از آنها استفاده کمی میشود؛ از این رو در این مذاکرات به این توافق رسیدیم که فرودگاهها را به ۳ گروه تقسیم کنیم و فرودگاههایی که دارای پروازهای کمی هستند را برای بخش هوانوردی استفاده کنیم.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی خاطر نشان کرد: بر این اساس در سال جاری شاهد دو رویداد جدید در حوزه هوایی خواهیم بود که یکی از این رویدادها شامل "افزایش تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات هوانوردی عمومی" میشود.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر این مراکز میتوانند خدمات هوانوردی را به خدمات "تاکسی هوایی" تغییر دهند؛ چرا که خدمات تاکسی هوایی هم با هواپیماهای ۴ نفره و هم با جت امکان پذیر است. در این راستا این زمینه فراهم شده تا پروازهای غیر برنامهای را با تاکسی هوایی داشته باشیم.
منطقی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح با محوریت وزارت راه است، اضافه کرد: این توافق بر اساس تفاهمنامه سهجانبه "سازمان هواپیمایی کشور" به عنوان نهاد صادر کننده مجوز، "شرکت فرودگاهها و ناوبری" و "ستاد حمل و نقل پیشرفته" به عنوان توسعهدهنده این طرح به امضا رسید.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته با ابراز امیدواری از این که با امضای این توافقنامه اقدامات موثری در حوزه هوانوردی کشور صورت گیرد، افزود: در سال جاری حداقل ۳ فرودگاه با این طرح مشارکت دارند، ولی هدف گذاری ما این است که از ظرفیت ۲۰ فرودگاه که دارای پروازهای کمی هستند، در این زمینه استفاده شود.
به گزارش ایسنا، در اوایل خردادماه امسال یادداشت تفاهم اقدامات اجرایی جهت تسهیل و توسعه هوانوردی عمومی با هدف رونق اقتصادی کشور و اشتغالزایی بین سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و ستاد توسعه فناوریهای فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.
در این تفاهمنامه سازمان هواپیمایی کشوری بر تدوین مقررات و آییننامههای ویژه هوانوردی عمومی در زمینههای توسعه اقتصادی، ایمنی و امنیت، ایجاد ساختار مستقل نظارتی هوانوردی عمومی در سازمان هواپیمایی کشوری، طراحی روند ارتقای تمام مجوزها و گواهینامههای رده هوانوردی عمومی به رده تجارت با اجابت الزامات مربوط، انجام مطالعات و تدوین برنامه واگذاری گام به گام فعالیتهای اجرایی به بخشهای غیردولتی و اصلاح و بازنگری رویهها و مقررات مربوط به عملیات پرواز بصری و تلاش جهت رفع موانع غیراساسی فضای کشور در سطح پروازهای VFR و اصلاح ساختار مدیریت ترافیک پروازی VFR متعهد شد.
کاهش هزینهها و بسترسازی رشد هوانوردی عمومی از جمله کاهش ۳۰ درصدی عوارض فرودگاهی و ناوبری، تسهیل بهرهبرداری ناوبری هوایی و بهرهبرداری عملیاتی از فرودگاههای نیمه فعال و همچنین مطالعه و شناسایی موانع مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور از جمله تعهدات شرکت فرودگاهها در این یادداشت تفاهم به شمار میرود.
انتهای پیام