ورود ۲۰ هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای مهر

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش از ورود ۲۰ هزار معلم فارغ ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و ورود آنان به مدارس از مهرماه امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی در برنامه فرصت برابر شبکه آموزش با تشریح فرصت‌ها و چالش‌های نظام تعلیم و تربیت، آموزش ‌و پرورش را یک فرا وزارتخانه برشمرد و اظهار کرد: جهت‌گیری‌های ‌من و سایر همکارانم در خصوص نظام تعلیم و تربیت کاملاً روشن است.

وی به فراز و فرودهای آمار جمعیت دانش‌آموزی اشاره و عنوان کرد: در سال‌های گذشته آمار دانش‌آموزان در یک دوره به حدود ۱۹ میلیون نفر هم رسید این در حالی است که اکنون به حدود ۱۴ میلیون نفر تقلیل یافته است، البته امکانات وزارت آموزش‌ و پرورش دو تا سه برابر شده است و این برای آموزش‌ و پرورش یک فرصت است.

حسینی تصریح کرد: امروز نیروهای تازه ‌نفس و ماهر، با شایستگی‌های دانشی، منشی، روشی و بینشی از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، تربیت و وارد آموزش ‌و پرورش می‌شوند.

جوهره اصلی سند تحول؛ چند ساحتی بودن سند است

وی تحول‌خواه بودن و بنیادین بودن را دو مشخصه اصلی سند تحول برشمرد و ادامه داد: آنچه امروز آموزش ‌و پرورش در اختیار دارد و به آن افتخار می‌کند، سندی به نام سند تحول بنیادین است که دارای چند جوهره اصلی است، لذا هیچ وزارتخانه‌ای چنین سند ارزشمندی ندارد که همه ارکان نظام آن را تائید کرده باشند.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش، چند ساحتی بودن سند تحول را از جوهره‌های اصلی این سند دانست و خاطرنشان کرد: نظام تعلیم و تربیت باید به سمت رشد دانش‌آموزان در همه ساحت‌ها پیش برود، بخشی از عارضه‌هایی که امروزه مدارس از آن رنج می‌برند آموزش کپسولی، کنکور گرایی و... است، لذا باید از دانش‌آموزی صرف فاصله بگیریم و به سمت کنش آموزی حرکت کنیم.

وی هویت ترکیبی ایرانی اسلامی را از جوهره‌های اصلی سند تحول بنیادین برشمرد و افزود: در زمان طاغوت هویت ما را به هویت تاریخی تقلیل داده بودند، اما امروز در سند تحول بنیادین هویت دینی در کنار هویت‌های ملی و محلی و بین‌المللی هدایت ‌شده است.

حسینی، جوهره سوم سند را چرخش‌های بنیادین در آموزش ‌و پرورش دانست و عنوان کرد: نظام تعلیم و تربیت از یک نظام آموزشی صرف باید به یک نظام فرهنگی و تربیتی تبدیل شود.

وی به ۱۳۱ راهکار ارائه‌ شده در سند اشاره کرد و افزود: آموزش‌ و پرورش این راهکارها را در قالب خرده نظام‌های مختلف تدوین کرده است و ۶۷۰ برنامه در قالب سند تحول تهیه‌شده است، لذا پس از بررسی این برنامه‌ها جهت اجرا به مدارس ارسال می‌شود.

مطالبه اصلی نظام و جامعه؛ مهارت‌آموزی است

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در بخش دیگری از این برنامه به بحث مهارت‌آموزی اشاره و عنوان کرد: آموزش‌ و پرورش دارای چالش‌های بسیاری است، یکی از این چالش‌ها، تمرکز صرف بر آموزش است.

وی موضوع مهارت را یکی از موارد انتقادها در همه نظام‌های آموزشی در دنیا برشمرد و افزود: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور محترم و جامعه این موضوع است که دانش آموزان در کنار آموزش‌های نظری، یک مهارت را فراگیرند، بنابراین مهارت ‌آموزی یکی از اهداف‌ آموزش‌ و پرورش است و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم لذا باید آموزش‌ها و محتواهای آموزشی به سمت مهارت‌آموزی حرکت کند.

وجود ۲۰۰ رشته مهارتی در هنرستان‌ها

حسینی به وجود ۲۰۰ رشته مهارتی در هنرستان‌ها اشاره و عنوان کرد: بیش از ۹۷۰ هزار دانش‌آموز در هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای در حال تحصیل هستند و تلاش داریم آن‌ها را به سمت بازار کار سوق دهیم.

وی از اجرای طرح توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی و هدایت تحصیلی خبرداد و افزود: امروز ۳۴ درصد از دانش‌آموزان در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند اما بر اساس برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری ۵۰ درصدی است.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش از تشکیل خیرین مدرسه‌یار در کنار خیرین مدرسه‌ساز خبر داد و اضافه کرد: این خیرین در بحث آموزش مهارت‌ها در مدارس فعال خواهند بود، لذا در بحث مهارت‌آموزی، نظام جامع توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و نظام جامع کارآفرینی را در حال تدوین است.

عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی از برنامه‌های مهم و اجرایی آموزش ‌و پرورش است

وی با اشاره به موضوع عدالت آموزشی اظهار کرد: دو روح بر سند تحول بنیادین حاکم است؛ یکی عدالت آموزشی و دیگری ارتقای کیفیت آموزشی، یکی از موضوعات سند تحول این است که نظام تعلیم و تربیت باید یک مسیر ساده و ارزان برای آحاد مردم باشد تا بتوانند از طریق آن به دانایی برسند، البته در این زمینه نیازمند تلاش مضاعف هستیم و در حوزه فضا و تجهیزات به مناطق محروم توجه ویژه‌ای داریم.

حسینی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه آموزش ‌و پرورش با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای عدالت آموزشی، تصریح کرد: طبق این توافقنامه در طول برنامه ششم توسعه تمام مدارس شهرهای با جمعیت زیر۲۰ هزار نفر، مجهز به تجهیزات هوشمند سازی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: حدود سی درصد از دانش آموزان در مناطق محروم تحصیل می‌کنند، با رویکرد عدالت محوری، طرح مدارس لازم و دانش‌آموزان لازم‌التوجه، همچنین استان‌ها و مناطق لازم التوجه را مطرح کرده‌ام.

اختصاص دو هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به‌صورت سهمیه ویژه به استان سیستان و بلوچستان

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش در بخش دیگری از این برنامه به ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: رویکرد ما در بحث ساماندهی توجه به مناطق محروم با تأکید بر عدالت آموزشی است، لذا دو هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را به‌صورت سهمیه ویژه به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده‌ایم و بین ۱۰ تا ۱۳ هزار نفر هم از نیروهای حق‌التدریس و نهضتی‌ را جذب خواهیم کرد.

وی از ورود ۲۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان از اول مهرماه به مدارس خبر داد و افزود: در برابر این میزان جذب از اول مهر ۶۸ هزار نفر از معلمان بازنشسته می‌شوند علیرغم این شرایط قول می‌دهم در ابتدای مهر هیچ دانش‌آموزی بدون کلاس و هیچ کلاس بدون معلمی وجود نداشته باشد.

تنوع مدارس باید کاهش یابد

حسینی گفت: نگرانی خانواده‌ها از ثبت‌نام فرزندان در مدارس یک حق است. در حال حاضر ۲۴ نوع مدرسه در کشور فعالیت می‌کنند لذا تنوع مدارس باید کاهش یابد.

 وی ادامه داد: در بحث ثبت‌نام سه رویکرد اصلی وجود دارد؛ افراد در مناطق خود ثبت‌نام شوند، مدارس دولتی برای ثبت‌نام وجهی از والدین نگیرند و بالاخره اینکه مدارس غیردولتی و...تنها در قالب الگوی تعیین‌شده، از والدین شهریه دریافت کنند.

 
 به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌ و پرورش، سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش اظهار کرد: ۱۰ هزار کارگروه به مناطق و مدارس مختلف سراسر کشور برای نظارت اعزام کرده‌ایم و تاکنون ۳ هزار و ۹۰۰ مورد شکوائیه ارائه‌شده است که در آموزش ‌و پرورش در حال پیگیری است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98050804204
  • خبرنگار :