همایون امکانیان دبیر انجمن صنفی موسسات پخش در گفتوگویی با ایسنا، درباره جلسه اخیر این انجمن با محمدمهدی طباطبائینژاد، معاون جدید ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بیان کرد: در این جلسه درباره مسائل و مشکلات جاری پخشکنندگان از جمله اکران و سرگروههای اکران، شبکههای فعال VOD و ورود آنان به عرصه سینما، مشکلات اقتصادی پیش روی صنعت پخش و مالیات بر ارزش افزوده مباحثی مطرح شد.
او ادامه داد: نظر انجمن درباره سرگروههای اکران اتخاذ تدبیر از سوی نمایندگان صنعت پخش و دخالت نکردن سازمان سینمایی که منجر به اقدامات دستوری و بدون پشتوانه اجرایی میشود بود. از نظر انجمن سرگروههای سینمایی باید به شکلی تعریف شوند که تمامی دفاتر بتوانند از اکران فیلم بهره گیرند نه اینکه در دست برخی دفاتر قرار گیرند که امکان اکران تنها برای فیلمهای خود این دفاتر مهیا شود.
امکانیان بیان کرد: در ادامه این بحث، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به بررسی تمام گزینههای موجود از جمله حذف سرگروههای سینمایی اشاره کرد و گفت اگر قرار باشد دفاتر بدون سرگروه اقدام به دریافت و ثبت قرارداد بکنند چه اتفاقی میافتد؟ که این مورد جزء پیشنهادات انجمن نیز بود زیرا با توجه به پراکندگی،تعدد سالنها و اضافه شدن سینماهای جدید این کار شدنی است. همچنین تاکید شد که باید درباره تصمیماتی که قرار است در سینما گرفته شود با پخشکنندگان مشورت صورت بگیرد و به شیوه دستوری عمل نشود.
دبیر این انجمن با بیان اینکه "مالیات بر ارزشافزوده بحث دیگری بود که با معاون جدید ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی مطرح شد" گفت: باید رسیدگی به این مساله از سطوح بالا صورت گیرد. واقعیت این است که تمامی دفاتر پخش با این فرض که مؤسسات فرهنگی معاف از مالیات هستند اقدام به پرداخت پورسانت به تهیهکنندگان و سرمایهگذاران فیلمها کردهاند و اکنون با حضور اداره مالیات و طلب مالیات بر ارزشافزوده از دفاتر پخش سینمایی و نه از سینماها، دفاتر پخش از سال ۱۳۸۹ بازنده اصلی این ماجرا شدهاند.
امکانیان افزود: البته انجمن صنفی مؤسسات پخش همانگونه که در جلسه مباحثه شد، به این نکته آگاه است که حضور شبکههای VOD، افزایش دستمزد بازیگران و به دنبال آن هزینه تهیه فیلمهای سینمایی و تناسب نداشتن فروش فیلمها با هزینههای تمامشده برای اکثر آثار دوران جدیدی را در سینما رقم زده که بقا و ماندن در حرفه سینما را برای بسیاری سخت کرده و سختتر نیز میشود. دفاتر پخش باید وارد حوزه فعالیتهایی مانند VOD نیز شوند و یا اینکه با تأمین نقدینگیهای بالا به دریافت فیلمهای تجاری به لحاظ فروش اقدام کنند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
انتهای پیام