محمدابراهیم لاریجانی، برگزاری تورهای آشناسازی را یکی از ابزارهای تبلیغات گردشگری دانست و درباره شیوهنامهای که تهیه و ابلاغ شده است به ایسنا گفت: تورهای آشناسازی این امکان را فراهم میکند تا افرادی از کشورهای بازار هدف ایران واقعیتهای کشور، جاذبهها، کیفیت خدمات و امنیت را از نزدیک ببینند، بنابراین یکی از تکنیکها و ابزارهای موفق بازاریابی برگزاری تورهای آشناسازی است که همه کشورهای پیشرو در گردشگری آن را انجام میدهند.
وی افزود: سال گذشته در ایران حدود ۱۱ تور آشناسازی با دعوت از ۱۹۴ نفر از کشورهای بازار هدف گردشگری برگزار شد و در داخل، بخش خصوصی و دولتی همیشه از اجرای آن استقبال کردهاند. بر همین اساس دفتر بازاریابی و تبلیغات به این نتیجه رسید که شیوهنامهای برای ساماندهی، تبیین اهداف و مشخص کردن زوایای مختلف این عملیاتِ اطلاعرسانی و تبلیغاتی و بازاریابی تنظیم کند. اکنون شیوهنامه تورهای آشناسازی ایران برای کشورهای بازار هدف گردشگری نوشته شده است.
او ادامه داد: این شیوهنامه دو بخش دارد که در بخش نخست آن، انواع تورهای آشناسازی مشخص شده که شامل شش گروهِ «توراپراتورها، آژانسها و فعالان گردشگری»، «اصحاب رسانه، بلاگرها، مجریان رادیو و تلویزیون»، «افراد اثرگذار مرجع و اینفلوئنسرها»، «سلبریتیها، هنرمندان و افراد مشهور در آن کشور»، «مدیران دولتی کشورهای هدف» و گروههای ترکیبی که همه این شخصیتها را دربرمیگیرد، است.
لاریجانی افزود: نحوه برگزاری تورهای آشناسازی موضوع دیگری است که در این شیوهنامه به آن پرداخته شده است. در ایران معمول بوده هزینه گشت و اقامت به عهده میزبان باشد، هرچند در برخی کشورها تمام هزینه را شرکتکنندگان در تورهای آشناسازی پرداخت میکنند. این موضوع به بودجهها و توافقها بستگی دارد.
وی اشاره کرد که بخش دوم این شیوهنامه، پس از طراحی تورها و دستهبندی موضوعی، به تعیین مقصد در ایران میپردازد و در ادامه گفت: در طرح دیگری برای هر استان بازار هدف خارجی تعیین شده است که براساس ویژگیهای آن استان، میزان شناخت و یا حجم تقاضا در بازار هدف، مشخص شده که اجرای کدام تور آشناسازی به نفع استان تمام خواهد شد.
لاریجانی مصداقی توضیح داد: استان A بازار هدفش چین است و چون آن استان در کشور هدف شناخته شده نیست، ترجیح بر این است که نخست برای خبرنگاران و مجریان رادیو و تلویزیون تور آشناسازی برگزار شود تا آن را معرفی کنند، اما در استانهایی مثل شیراز و اصفهان که برای اروپاییها شناخته شدهاند، پیشنهاد میشود تور آشناسازی برای توراپراتورها برگزار شود تا سریع وارد مرحله تهیه پکیج سفر و فروش آن شوند. این اولویتبندی برای تمام استانها انجام شده است.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ادامه داد:قسمت سوم این شیوهنامه به تورهای آشناسازی مشترک با سایر استانها میپردازد. مثلا استانهای قم، خراسان رضوی و مازندران، همزمان عراق کشور بازار هدفشان است که مشترک یک تور آشناسازی با هزینه این سه استان و با مشارکت بخش خصوصی میتوان برگزار کرد. یا درباره چین که بازار هدف هفت استان اصفهان، فارس، یزد، تهران گلستان، کرمان و قزوین است، با یکدیگر میتوانند یک یا دو تور آشناسازی برای چینیها اجرا کنند.
وی اضافه کرد: در این شیوهنامه پیشنهاد شده به خاطر ویژگیهای متفاوت استانها نسبت به یکدیگر از نوع تور ترکیبی آشناسازی استفاده کننده که تمام نمایندگان این گروهها در آن حضور داشته باشند.
به گفته او، شیوه نامه تور آشناسازی خارجیها توسط معاون گردشگری به استانها ابلاغ شده است و دفتر بازار یابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال تنظیم تقویم تور آشناسازی سال ۹۸ است تا مشخص شود این تورها چه زمان و در کدام استانها اجرا میشود.
لاریجانی گفت: مشابه این اقدام با عنوان تور آشناسازی استانها نیز انجام خواهد شد تا بازار هدف هر استان در گردشگری داخلی مشخص شود، فعلا در مرحله برنامه ریزی و طراحی استان مبدا و مقصد هستیم تا این پروژه را در سال ۹۸ اجرا کنیم.
انتهای پیام